Článek
Dějepisná výuka na většině škol začíná pravěkem a pomalu se přesouvá přes antiku, středověk a novověk. Harmonogram je nastaven tak, že na moderní dějiny, včetně 20. století, už většinou nezbývá čas. Výuka často končí někde u první světové války, zatímco události jako okupace v roce 1968 nebo právě Sametová revoluce jsou shrnuty během několika minut, pokud se vůbec stihnou probrat. Tento přístup vytváří obrovskou mezeru ve znalostech mladé generace, která tak nemá příležitost pochopit význam boje za demokracii a svobodu.
Sametová revoluce by měla být nejen připomínkou odvahy a odhodlání našich předků, ale především inspirací pro současnost. Její poselství je jasné – svoboda není samozřejmostí a je třeba ji chránit. Aby mladá generace pochopila její význam, musí dostat příležitost ji poznat. Školní osnovy však tomuto poznání nejdou naproti.
Moderní dějiny, a zvláště události 20. století, by neměly být odbyty jen jako závěrečná poznámka ve spěchu dokončit látku před koncem školního roku. Místo toho by měly tvořit podstatnou část výuky, která studentům ukáže, jak hluboce historie ovlivňuje přítomnost. Je třeba změnit přístup tak, aby školy věnovaly více času událostem, které formovaly naši současnou společnost, a ne se neustále vracet k tomu, co se dělo v pravěku.
Bez této změny hrozí, že důležité okamžiky naší historie upadnou do zapomnění. Sametová revoluce není jen minulostí, ale lekcí, jak křehká a zároveň cenná je svoboda. Pokud školy nebudou tyto hodnoty důsledně předávat, riskujeme, že mladá generace ztratí povědomí o tom, jak snadno mohou být tyto hodnoty ztraceny. Školy mají moc nejen vzdělávat, ale také inspirovat – a právě v tématu Sametové revoluce je tato inspirace více než potřebná.