Hlavní obsah
Lidé a společnost

Jakub Seifert byl hýčkanou primadonou českého divadla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons, Public domain

Seifertův osud by měl sloužit jako varování pro všechny, kteří se dnes opájejí slávou. Jen zítřek ukáže, jak moc velká a trvalá bude.

Článek

20. října 1919 se uzavřel složitý životní i umělecký příběh muže, který byl svého času považován za největší hvězdu Národního divadla. Zářil v činohře, zpíval v operetě a dokonce i režíroval. Jak pravý dobový tisk, byl „nejokázalejším kochánkem dámského světa. Po něm pak již nikdo u nás nestal se takovým miláčkem Prahy.“

Svou uměleckou pouť ale započal klasicky mezi ochotníky v Košířích a na Smíchově, protože se původně vyučil xylografem. Později působil v Plzni ve společnosti J. Walburga-Weseckého, odkud volně pokračoval až na prkna Prozatímního divadla. Odkud už vedla přímá cesta do zlaté kapličky.

V mládí své publikum, především to ženské, uchvátil zjevem, a hlavně krásnou modulací (prý) lahodného hlasu. Ostatně si na něm velmi zakládal a na dokonalé jevištní mluvě vystavěl všechny své role. Hrál skvostně své milovníky a hrál je nejen na jevišti. V současnosti by nám takový projev připadal nesmírně patetický, ale musíme si uvědomit, že realistické pojetí herectví proniklo spolu s ruskými autory na česká jeviště až koncem 19. století. Seifert sám navíc tuto novotu naprosto odmítal. Považoval to za chvilkovou módu, která brzy vyprchá. V tom se přímo tragicky zmýlil. Dožil proto s myšlenkou, že ho o chleba připravil Eduard Vojan, jenž na oné „módě“ založil svou zářnou kariéru. Podle režiséra a dramatika Jaroslava Kvapila byl jednoduše Seifert „krasomluvný ješita a mladší Vojan nedůtklivec.“ Tomu ale předcházely roky, v nichž Seifert zářil jako nedotknutelná postava, před níž se museli mít mladší kolegové na pozoru.

Jan Neruda jeho klíč k úspěchu charakterizoval slovy: „vyniká v patetickém rozmlouvání, seladonství a lyrickém svůdnictví.“ A sváděl nejenom ve svých postavách, nýbrž i v soukromí. Oženil se sice s herečkou Terezií Ledererovou, ale to mu nebránilo vniknout zásadním způsobem do domácnosti Jaroslava Vrchlického. S básníkem samotným se skamarádil a „hrál hlavní úlohy skoro ve všech hrách velkého mistra a často dopomáhal jim k veřejnému úspěchu“. S básníkovou manželkou Ludmilou, dcerou spisovatelky Sofie Podlipské, se ale sblížil více, než by se ve slušné společnosti očekávalo. Samozřejmě Terezie se s Ludmilou rovněž přátelila, v dopisech ji nazývala přítelkyní „Vrši“ nebo „Mimi“, přičemž ta se za jejími zády zapletla s jejím obdivovaným a záletným manželem.

Vrchlický se trochu podivil, když mu jeho (intimnostem vzdálená) manželka porodila po nejstarší Miladě ještě dceru Evu a syna Jaroslava. Aby nakonec pod tíhou svědomí adresovala Vrchlickému dva velice otevřené listy, v nichž se přiznala k dlouholetému poměru se Seifertem. Svého milence se snažila hájit a zároveň mu přiznala otcovství obou mladších dětí. Zklamaný a de facto zneuctěný básník se zhroutil.

Seifert si tím načas pošramotil nejen svou pověst, ale neblaze ovlivnil svou hereckou kariéru, protože se musel potýkat s hněvem Vrchlického přátel, kteří obvinili také Podlipskou ze špatné výchovy nešťastné Ludmily. Zdálo se, že si u Vrchlického Seifert už nikdy neškrtne. Později se ale ke zděšení mnohých lidí dobrák Vrchlický nechal Seifertem odprosit. A kdyby nevtrhl do divadla zmíněný realismus, herec by se zřejmě sdál hřál na výsluní.

„К rolím parádním řadil Jakub Seifert hrdiny her Sardouových, tehdy velmi oblíbených, v čele s Carlosem ve „Vlasti“ a Andreem v Theodoře. Skvělý byl Seifert i ve veselohrách populárního autora, v nichž miláček obecenstva jen jiskřil neodolatelným humorem, pointujícím duchaplné vtipy a slovní hříčky s břitkým sarkasmem a jemnou ironií, s níž si rád pohrával i mimo jeviště, jak to dokazují jeho veršíky: „Štípne-li tě komár, nedrap se, strhá-li tě kritik, netrap se“, jimiž si zchladil žáhu na kritice, s kterou i přes své pronikavé úspěchy býval občas na štíru.“

Jenomže ani veškeré triumfy nezabránily tomu, aby nezačal stárnout a ustupovat ze slávy. Neuměl se s tím smířit, a tak se „z veselého a společenského člověka proměnil v hromádku nervů a dokázal se rozčilit kvůli nepatrné hlouposti.“ Trpěla tím především jeho žena, která ho přes všechny ústrky a hořkosti neopouštěla. „Když zemřela, odešla v ní Seifertovi jediná přítelkyně a skutečná opora. Nepomohl mu ani článek Evy Vrchlické v časopise Lumír, kde se ho veřejně zastala. Hlásí se k němu „jakožto vůdci nejen za sebe, ale za celou mladší generaci; velebí jeho
hlas darovaný bohy, herecký temperament, výtvarné a přec lidské gesto
a označuje ho za vítězného předchůdce Vojanova i Kvapilové.“

Po smrti manželky se už Seifert nedokázal vzedmout k  mimořádným jevištním výkonům. Trpěl revmatickým onemocněním, které ho čím dál víc limitovalo. Bohužel si ve své ješitnosti myslel, že je nenahraditelný, zatímco v jeho stínu vyrůstal Eduard Vojan, herec mimořádných schopností. Seifert na něj žárlil a vinil ho ze svých nezdarů. Měl pocit, že mu mladší souputník doslova krade role. Navíc na jeho adresu zazněla slova o starém železe. To bylo ze strany vedení divadla vůči starému bardovi hodně necitlivé.

Seifert začal mít také finanční potíže. O jeho bídě se všeobecně vědělo, i když se společnosti spíše stranil. Ostatně nikdy neměl moc přátel, protože se choval často odtažitě a dost nadřazeně.

Někteří lidé mu chtěli pomoci, a tak mu z redakce Zlaté Prahy přišel dopis s žádostí o to, aby sepsal své paměti za honorář. Seifert už tuto prosbu nemohl vyslyšet, což vysvětluje ve své odpovědi: „…jsem tak duševně rozrušen našimi poměry, že nejsem schopen jediné souvislé myšlenky. Vždyť nemám ani pokdy, bych svému starému tělu mohl sehnat trochu té špatné, nedostatečné výživy… Tělo i duše trpí hlad, proto prosím, nechte mne v mém koutku klidně mřít.“

A toto říkal muž, po němž kdysi toužilo nejedno ženské srdce a který dosáhl ve své profesi toho, o čem řada jeho kolegů jen tiše snila.

Jakub Seifert: 9. ledna 1846 Praha – 29. října 1919 Praha

Zdroje: Martina Bittnerová, Zapomenuté osudy, Praha 2017

L. Novák, Stará garda Národního divadla, Praha 1944

O. Fischer, Činohra Národního divadla do roku 1900, Praha 1933

G. Schmoranz, Eduard Vojan, Praha 1930

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz