Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Další rady pro pořízení nemovitosti z hlediska životního prostředí

Foto: Matěj Kačaba

Zvonička v Nových Lhoticích je v okolí Cementárny Prachovice němým svědkem výskytu obtěžujícího zápachu. Naposledy zde byl zápach zaregistrován v neděli 8. října 2023 odpoledne.

Právní předpisy v oblasti ochrany životního prostředí mohou poskytovat cenné informace pro rozhodování o pořízení nemovitosti.

Článek

V úvodním článku „Praktické rady pro pořízení nemovitosti z hlediska životního prostředí“, který se zabývá praktickými radami, jak získat informace o stavu životním prostředí v okolí nemovitosti vyhlédnuté ke koupi, byla pozornost věnována zejména zákonu č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. V následujícím příspěvku se pozornost soustředila na integrovaný registr znečišťování (IRZ), který je ze zákona přímo určen k tomu, aby mj. aktivně poskytoval informace veřejnosti, a zákonu č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, ve kterém je mj. zakotven i princip aktivního zveřejňování.

Poslední část praktických rad je věnována využitelnosti zákona č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí. I v tomto případě je žádoucí podpůrně využívat zákon č. 123/1998 Sb. o právu na informace o stavu životního prostředí.

Zákon č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí při koupi nemovitosti může poskytnout zásadní informace o připravovaných stavbách v jejím okolí. Nebylo by pro nového vlastníka nemovitosti nic příjemného, pokud by si pořídil nemovitost na klidném okraji obce a krátce po koupi by začaly 200 m od jeho nového bydliště budovat za humny v polích neodhlučněný obchvat obce či dokonce navazující úsek dálnice. Je nutno mít na paměti, že právě znalost o připravovaných zásazích do pohodlí původních vlastníků, jako je liniová výstavba či výstavba nového podnikatelského areálu, mohou přimět původní vlastníky coby prodávající k odprodeji nemovitosti s cílem přesídlit do nového klidného místa.

Informace o posuzování jednotlivých záměrech jsou veřejně přístupné v informačním systému EIA. Avšak i v tomto případě název záměru nemusí obsahovat název obce, ve které je umístěna kupovaná nemovitost, resp. ani názvy sousedních obcí. Tzn. po zadaní názvu obce do vyhledávače nemusí být spolehlivě zjištěny v rámci prováděného posuzování veškeré projednávané či již schválené záměry z okolí kupované nemovitosti.

Účinnou pomoc může opět poskytnout žádost dle zákona č. 123/1998 Sb. u příslušných úřadů, tj. příslušný krajský úřad (na hranicích kraje nezapomenout i na sousední krajský úřad) a ministerstvo životního prostředí, které záměry zasahující do katastrálního území předmětné obce, resp. i do katastrálních území sousedních obcí, projednávaly za posledních 5/10 let (realizace některých záměrů je odkládána nebo je brzdí výkup pozemků). Tím může kupující získat názvy připravovaných záměrů, pomoci nich je vyhledat v systému EIA a seznámit se, co se v blízkosti vyhlédnuté nemovitosti připravuje a jak připravované záměry případně ovlivní jejich život a pohodlí po realizaci.

Toliko v návaznosti na články „Praktické rady pro koupi nemovitosti z hlediska životního prostředí“ a „Rady pro koupi nemovitosti z hlediska životního prostředí – 2. část“ dokončení přehledu, jaké informace poskytují aktivně právní předpisy v oblasti ochrany životního prostředí pro rozhodování při koupi nemovitosti či záměru přestěhovat se do oblasti se skutečně lepším životním prostředí (nejen od pohledu), resp. jaké informace lze pro tento účel získat v oblasti ochrany životního prostředí pomoci zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí.

Nelze pominout, že právo na příznivé životní prostředí je přímo zakotveno v ústavním pořádku České republiky (čl. 35 odst. 1 Listiny základních práv a svobod), přičemž v tomto článku je v odst. 2 pevně zakotveno i právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí. Avšak každý něco pro něj musí udělat. Stejně tak by nikdo při koupi nové nemovitosti či její výstavbě neměl opomenout získání podrobných informací o skutečném stavu životního prostředí, aby si po přestěhování nemusel rvát vlasy se slovy: „Z bláta do louže!“ Je značně naivní představa, že po nastěhování do zatíženého životního prostředí (nadměrné emise, obtěžující zápach) začne nový nabyvatel nemovitosti bombardovat svými stížnostmi státní úřady a kontrolní orgány a ty mávnutím kouzelného proutku zajistí zásadní zlepšení stavu životního prostředí v dotčeném území.

Pro pochopení, proč je tedy žádoucí věnovat při koupi nemovitosti zevrubnou pozornost stavu životního prostředí, a to za využití všech zákonných možností včetně žádostí dle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ještě jednou uvedeme příklad z okolí Cementárny Prachovice. Určitá rodina se rozhodla, že se z blízkých a z jejich pohledu nadměrně zamořených Pardubic přestěhuje do nedalekého malebného kouta podhůří Železných hor. Tak se i za vynaložení nemalých finančních prostředků stalo. Pohoda spojená s novým životě na „čistém“ venkovu v pohádkové krajině trvala pouze do okamžiku, kdy je jednoho dne probudil obtěžující zápach, jelikož ten den vanul vítr přesně ve směru od komína cementárny vzdáleného zhruba 6 km. Přitom tehdy ani netušili, že s obtěžujícím a úporným zápachem jsou spojeny nadměrné emise karcinogenního benzenu. Je žádoucí doplnit, že díky úsilí dotčené veřejnosti je šance na příznivější životní prostředí i pro tuto rodinu, byť se v okolí vyskytl po delší době obtěžující zápach vyšší intenzity v neděli 8. října 2023 odpoledne.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz