Hlavní obsah
Lidé a společnost

Nizozemsko postupně ruší Černého Petra, aktivistům se daří hlavně ve městech

Foto: Meda T.D.P. /Wikimedia, Amsterdam Museum, Public Domain

„Přijmout, že část vaší dětské vzpomínky je s odstupem času rasistická věc, je pro mnoho lidí velmi těžké,“ shrnul situaci Amsterodamský právník Wil Eikelboom.

Článek

Černý Petr - Zwarte Piet je postava z nizozemského folklóru, která slouží svatému Mikuláši. Obvykle je ztvárněný s černým obličejem a černými kudrnatými vlasy a je všeobecně považován za rasistickou karikaturu. Jeho příznivci ho však obhajují jako součást tradiční nizozemské kultury. Jednu z prvních zmínek najdeme v knize „Svatý Mikuláš a jeho sluha“, která byla napsána v roce 1850. Byla to doba, kdy se Nizozemsko stále hluboce angažovalo v obchodu s otroky. Otroctví na jeho území bylo zrušeno až v roce 1863.  Přímé označení Zwarte Piet se poprvé objevilo v tisku v roce 1891 a příběh postavy se začal upevňovat.

Kontroverze

Jde o velmi kontroverzní postavu. Téměř vždy je zobrazován v podobě, která je považována za rasistickou. Černě pomalovaný obličej, kudrnatá černá paruka, zářivě červené rty a zlaté náušnice. Když jeho představitelé mluví, mají tendenci používat karikaturní surinamský přízvuk. Toto zobrazení je předmětem kritiky a přinejmenším od 80. let 20. století i veřejných protestů.

Spory

Aktivisté volají po jeho úplném odstranění, ti umírněnější se dožadují alespoň změny. S podporou OSN vyzývají k „odstranění těch rysů postavy Černého Petra, které odrážejí negativní stereotypy a mnoho lidí afrického původu je vnímá jako pozůstatek otroctví“. Mnoho Nizozemců však Černého Petra brání jako součást své národní kultury. Mezi těmito obránci jsou krajně pravicové politické skupiny, které pořádají protiprotesty proti kritikům této tradice.

V roce 2018 vedly roztržky mezi oběma stranami až k zásahům policie. Zatčeno bylo přibližně 40 lidí, především protiprotestujících, kteří útočili na antirasistické demonstranty vejci a banány a mimo jiné se oháněli i Hitlerem. V Eindhovenu a Rotterdamu byly protiprotesty na podporu Černého Peta obzvláště intenzivní. Objevily se zprávy, že se extrémně pravicoví stoupenci převlékli za Černého Petra a rozdávali dětem bonbóny a samolepky pravicových politických stran.

Foto: Meda T.D.P. / Wikimedia Commos, Public Dmain

Karukatura karikatury z roku 1930

Názor z lidu

„Pokud existuje jedna země, kde lidé nediskriminují, je to Nizozemsko. Proč musí být zničeny všechny nizozemské tradice? Lidé mohou svobodně slavit šabat, ramadán, modlit se třikrát denně, ale Holanďan nemůže slavit Černého Petra? Je to hanebné. Upřímně řečeno, myslím si, že je to politická hra. Je to odvádění pozornosti od věcí, na kterých skutečně záleží,“ nechal se slyšet Jonatan, který považuje celou debatu o Černém Petrovi za absurdní.

Průzkumy veřejného mínění nicméně ukazují, že podpora Černého Petra v Nizozemsku klesá. V průvodech se objevuje méně často. Tento vzorec je nejvíce citelný ve větších městech. Podle aktivistů je jen otázkou času, kdy se tato postava stane minulostí nizozemské kultury.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz