Hlavní obsah
Zdraví

Mám slabší nervy a před spaním sebou hážu jak kapr na souši. Takzvaný hypnický záškub je prevít

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

Dobrou noc, strýčku Fido

Nejsem v tom mrskání před spaním zdaleka sám, jak jsem zjistil. Odborný název tohoto jevu zní hypnický, někdy též hypnagogický záškub. Naštěstí nejde o nic vážného ani neobvyklého, dozvěděl jsem se.

Článek

Uf. To se mi tedy ulevilo, jelikož už jsem se bál, že mám třeba něco se srdcem. Nějaká arytmie nebo tak, přecejen už cosi pamatuju. Někdy mě totiž před usnutím přepadne pocit, že se mi pumpa zastavila, a musím se zprudka nadechnout. Celý sebou trhnu a několikrát jsem se musel na posteli i posadit.

Záškuby nejčastěji zažíváme ve stavu mezi bděním a usínáním

Odborníci to dávají do souvislosti s uvolňováním svalových vláken. Když se náš mozek ukládá ke spánku, postupně se vypínají nervové dráhy udržující svalové napětí, ale i ty dráhy, které svalové pohyby brzdí. Naše tělo a mozek zjednodušeně řečeno přejdou do spánkového módu. Někdy se ovšem stane, že do míchy během usínání pronikne série vzruchů z uvolňujících se svalových vláken. Mozek na ně v tu chvíli reaguje tak, že pošle elektrický výboj, svaly se stáhnou, a tím vzniká onen záškub, který nás obvykle zcela probudí.

Samotné škubnutí může provázet i pocit pádu, sen nebo halucinace, což vede k úleku, zrychlenému dýchání, rychlému srdečnímu tepu či pocení. V extrémních případech nás mohou záškuby udržet v bdělém stavu, což někdy vede až k formě nespavosti. Vzhledem k tomu, že hypnické trhnutí souvisí s motorickou aktivitou, cokoli, co udrží náš motorický systém aktivní v noci, zvýší jeho pravděpodobnost.

Před spaním to nepřehánějte s prací

Úzkost, stres a starosti drží náš mozek v napětí, i když se naše svaly potřebují uvolnit. To může způsobit, že hlava vysílá „varovné“ signály, zatímco podřimujeme, či dokonce i když spíme.

V mém případě je hlavním viníkem stres a svalové napětí. Párkrát se mi také stalo, že jsem kvůli silným hypnickým záškubům nemohl usnout, protože jsem předtím například několik hodin něco psal, a můj mozek byl tak rozjetý, že nešel zastavit. Klidně si pak psal ve snu dál i poté, co se mi díky prášku na spaní podařilo velmi nekvalitně na pár hodin usnout. Kdybych si prášek nebyl vzal, pravděpodobně bych sebou mrskal jak kapr celou noc a v práci bych pak vypadal jak zombie. Špatně vyspaný člověk je totiž horší než těžká kocovina a tchyně dohromady.

Kdysi jsem v televizi viděl krátkou reportáž o jedné ženě z Anglie, která kvůli šíleným úzkostem měla problémy s dýcháním, spala asi jen hodinu denně a to ještě velmi špatně. Této ženě lékaři bohužel nedokázali pomoci, takže musela zažívat peklo na zemi. I přesto se dokázala starat o své děti. Ale to jsem odbočil jen tak pro zajímavost.

Příčina není jednoznačná

Mě hypnické záškuby nejvíce postihují tehdy, když potřebuji (a snažím se) usnout přes den. V noci to s nimi u mě tak zlé nebývá. Přítelkyně mi doporučila, abych se vrátil k magnesiu na uvolnění svalstva. Je fakt, že bývám dost zaťatý a sevřený, a v době, kdy jsem ještě hořčík bral, jsem záškuby tak často nemíval. Vy to ale určitě konzultujte raději s lékařem. Každopádně se před spaním nedoporučuje pít kávu, kouřit a nevhodná je psychická i fyzická námaha. Minimálně půl hodiny před usnutím nepoužívejte počítač ani mobil.

„Nedá se jednoznačně říct, co tyto záškuby způsobuje,“ říká lékař Michael Breus. „Častěji jimi ale trpí lidé, kteří mají nedostatek spánku, stresují se, nebo jsou úzkostní. Také pití kofeinových nápojů či intenzivní cvičení krátce před spaním může tyto stavy navozovat s vyšší intezitou.“

Anketa

Trápí vás hypnické záškuby?
Ano, poměrně často
47,8 %
Ano, ale spíše výjimečně
45,4 %
Ne, spím dobře
3,1 %
Mám jinou spánkovou poruchu/problém
3,7 %
Celkem hlasovalo 866 čtenářů.

Zdroj:

https://www.denik.cz/veda/skubnuti-behem-spanku-hyponiticke-zaskuby.html

https://www.wikiskripta.eu/w/Poruchy_sp%C3%A1nku

https://vedazive.cz/clovek/nocni-svalove-zaskuby/

https://zdravinaroda.cz/clanek/co-zpusobuje-zaskuby-pri-usinani

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz