Hlavní obsah
Hobby a volný čas

Běžky jsem si okamžitě zamiloval, lepší relax neznám

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Michal Strych

Během Covidu jsme byli nuceni se vyhnout veškerým kolektivním sportům a rozpohybovat svá těla individuálně. Mnoho lidí, stejně jako já, objevilo kouzlo běžeckých lyží.

Článek

Přestože jsme měli Vánoce na blátě, pravděpodobně nás ještě nějaký ten sníh letos čeká. Je tedy na čase, pokud jste nestihli protáhnout své běžky stejně jako já na prvním sněhu začátkem prosince, provést jejich základní údržbu, abychom mohli vyrazit do stopy, jakmile to bude jen trochu možné.

Běžecké lyžování je skvělý sport k protažení celého těla. Jelikož k pohybu využíváte i ruce, rozpohybujete svaly, které při jiných sportech nevyužíváte. Většina běžeckých stop vede lesem, takže budete trávit čas v místech, kde pozitivně naladíte svou mysl, pročistíte si hlavu a nadýcháte se čerstvého vzduchu.

Jak jsem již naznačil v úvodu, má první zkušenost s běžeckým lyžováním se datuje ke covidovému období. V létě pravidelně běhám, ale v zimě jsem sportovního vyžití příliš neměl. Se zavedením různých restrikcí se musel okruh zájmů ještě zúžit, takže jsem začal hledat nové způsoby, jak trávit volný čas. Nevím už ani, co byl ten první impuls k běžkám, každopádně jsme se s partou jednoho dne sebrali a šli si do blízkého sportovního areálu půjčit set pro běžecké lyžování. První den byl plný komických pohybů, pádů a bolesti, ale neodradilo nás to. Stejnou akci jsme podnikli ještě několikrát. Tou dobou mě běžky začaly nesmírně bavit. Pro nadcházející rok jsem si koupil běžky již vlastní a využívám je kdykoliv to jen trochu jde.

Pokud třeba jen uvažujete o tom, že byste vyzkoušeli běžecké lyžování, následující řádky jsou pro vás. Pokusím se vám dát pár tipů do začátku, abyste při výběru, či samotném lyžování věděli jak na to.

Velikost

Než jsem si koupil své první běžky, zamířil jsem do půjčovny. Celou sezónu jsem jezdil na vypůjčených běžkách různých velikostí a značek. Vyzkoušel jsem si tak dokonale, který typ mi nejvíce vyhovuje a jestli je to vůbec sport, který chci rozvíjet.

Běžky by měly být přibližně stejně dlouhé, jako je výška běžkaře. Pokud jste těžší, vyberte raději o pár centimetrů delší. Hůlky by pak měly být přibližně po ramena. S příliš krátkými byste se nadřeli a dlouhé by vám překážely.

Co je SNS / NNN?

Jedná se o označení typu vázání pro boty. Ve vlastnostech není příliš velký rozdíl. Při výběru bot včas dávejte pozor, aby měly stejné označení jako vázání lyží.

Vosk a šupiny

Většina běžek má hladkou skluznici, ty je potřeba voskovat. Vos vybírejte podle venkovní teploty, respektive podle lepivosti sněhu. Voskuje se pak pouze středová část pod botou. Pokud navoskujete celou skluznici, lyže se vám budou lepit ke sněhu. Bez vosku pak budou lyže podkluzovat.

Alternativou vosku jsou šupiny. Jedná se o výstupky na skluznici, které vykonají stejnou službu jako vosk. Nevýhodou však je, že si nemůžete skluznici přizpůsobit aktuálním podmínkám.

Klasika / skate

Existují dvě základní úpravy běžeckých lyží (a bot). Prvním typem je klasika, což je styl, kdy se jede ve stopě. Druhým stylem je skate, kdy se pohybujete jako na bruslích. Dále existují tzv. kombi lyže, které se dají využít pro oba styly. Poslední jmenované mám nejraději. Běžky využívám v kopcovitých oblastech, kde jsou potřeba oba styly kombinovat.

Oblečení: Méně je někdy více

I přesto, že je venku pod nulou, nepřehánějte to příliš s vrstvami oblečení. Ideálně si vezměte termoprádlo a sportovní tričko, navrch pak sportovní lehkou bundu a zateplené běžecké kalhoty. Budete se hodně hýbat, takže se zahřejete velmi dobře i s tenkou vrstvou oblečení.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Běžky

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz