Hlavní obsah
Bydlení

Cizí smůla, moje výhra aneb jak jsem koupil byt v dražbě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Při koupi domu byste si měli dávat vždy pozor nejen na technický stav nemovitosti, ale také na právní vztahy.

Článek

Před lety jsem pracoval v realitní kanceláři, což mě připravilo na situaci, kdy jsem kupoval svůj první byt. Nejednalo se o běžnou koupi. Můj byt se tenkrát nacházel na dražebním portálu a prodej probíhal formou aukce. Musím uznat, že jsem měl tenkrát velké štěstí. Narazil jsem na neobydlený 2+1 na periferii města ve třetím patře zrekonstruovaného cihlového domu s výhledem kilometry daleko. Díky ochotné předsedkyni místního společenství vlastníků mi byla umožněna prohlídka bytu ještě před samotnou dražbou. Byt byl sice v původním stavu, ale okouzlil mě od první chvíle. Rozhodl jsem se, že do dražby půjdu.

Do karet mi hrála i aktuální situace na trhu. Psal se rok 2014. Svět se vzpamatovával z ekonomické krize a ceny bytů byly na minimu. Přihlásil jsem se k dražby, zaplatil jistinu a v okamžik dražby čekal u počítače stejně jako osm dalších dražitelů. Přehazovali jsme se přibližně dvě hodiny. Nakonec jsem navrhnul nejvyšší kupní cenu a dražbu tak vyhrál. Vzhledem k cenám, za jaké se v té době prodávaly byty v mojí lokalitě, jsem ušetřil přibližně 15%. Následně jsem počkal na přiklepnutí a zápis do katastru nemovitostí a posléze začal s rekonstrukcí. V bytě bydlím dodnes a vzhledem k faktu, že ceny nemovitostí za uplynulé roky vzrostly pětinásobně, nelituji ani trochu. Pro ty z vás, kdo by se nějaké dražby chtěl také zúčastnit, jsem níže sepsal několik rad.

Kde dražit

Na stránkách exekutorské komory, nebo přes vyhledávač si jednoduše najdete některý z dražebních webů. Je jich spousta. Vyhledáte si oblast, ve které se má nemovitost nacházet, a stejně jako na realitním webu vybíráte z aktuální nabídky. Ceny bývají velice lákavé, nenechte se však zmást, jedná se o vyvolávací ceny.

Jak začít

Všechny seriózní weby vyžadují registraci pomocí ověřené totožnosti. Návod vždy naleznete na konkrétní stránce. Dále tyto weby nikdy nepožadují registrační poplatek, nebo poplatek za zprostředkování služby. Jestli narazíte na web s tímto poplatkem, neregistrujte se a odejděte.

Jistina

Po úspěšné registraci se stačí přihlásit ke konkrétní dražbě a složit jistinu. Její výše se odvíjí od vyvolávací ceny. Abyste byli připuštěni k dražbě, je potřeba částku odeslat na účet exekutora. Nemusíte se bát, že byste o peníze přišli. V případě, že dražbu nevyhrajete, peníze Vám bude vráceny, v opačném případě bude výsledná cena snížena o zaplacenou jistinu.

Úskalí

Kromě technického stavu budovy byste si měli ověřit, zda nejsou k nemovitosti vázána nějaká břemena, která prodejem nezanikají.

Problém by mohl nastat také v případě, že je byt obydlený. Pokud se obyvatelé nebudou chtít dobrovolně vystěhovat, je velká pravděpodobnost, že legální cestou se svého práva nedomůžete.

Setkal jsem se s situací, kdy developer vydražil dům, který pár seniorů v pokročilém věku přepsal na svého syna. Ten se ale topil v exekucích a dům se zanedlouho na základě soudního rozhodnutí objevil v nedobrovolné dražbě. Senioři chtěli synovi přenechat dům bez tahanic s dědickým řízením po jejich smrti, tak ho na něj přepsali s podmínkou, že je v něm nechá dožít. Developer si tuto skutečnost nezjistil, a ačkoliv dům vydražil a byl novým vlastníkem, do domu nemohl. Na celé věci je smutné to, že senioři nedokázali pochopit, co se stalo a proč ten pán, který u nich zazvonil, je chce mermomocí vystěhovat.

Podíl

Často se stává, že jde do dražby pouze část nemovitosti. Například 1/6 bytu. Stane se tak většinou po uzavřeném dědickém řízení, kdy jeden z dědiců má exekuci.

Závěrem

Vydražit byt, či dům se může vyplatit, ale je potřeba si o dané nemovitosti zjistit veškeré informace.

Zdroj: https://ekcr.cz/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz