Hlavní obsah
Jídlo a pití

Vietnamská exploze chutí: Betelové závitky Bo la lot jsou rychlé a chutné

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Michal Strych

Také rádi experimentujete v kuchyni? Nedávno jsem poprvé vyzkoušel u nás nepříliš rozšířený betel a byl jsem mile překvapen jeho chutí.

Článek

Miluji vietnamskou kuchyni. Rád si zajdu na dobré Pho, nebo bun bo nam bo. Nenechte se ale zmást všemožnými vietnamskými bistry, které nabízejí rychlovky ve formě masové směsi s nudlemi, nebo rýží. Přestože nepohrdnu jídly jako Chop suey, nejedná se o vietnamské jídlo, ale čínské. Vietnamci své restaurace přizpůsobují lokalitě, ve které nabízejí své služby. Češi mají rádi smažená a přesolená jídla, proto na jídelních lístcích nacházíme to, co tam nacházíme. I Češi ale dospěli do fáze, kdy rádi ochutnají nějaké to tradiční vietnamské jídlo. Některé restaurace proto nabízí vedle hotovek i pochoutky z jejich kraje. Jedním z těch v posledních letech velice rozšířených jídel je Pho, tradiční vietnamská polévka, která se podává ke snídani. I tento pokrm je lehce upraven pro evropského strávníka, ale ne až tak chutí, jako surovinami. V pravé Pho, kterou byste dostali ve Vietnamu, neplave žádné libové maso, je plná odřezků a kůží. To pro rozmazleného Evropana není zrovna ideální strava, proto ji místní restaurace „přikrášlily“ libovým masem. Pokusil jsem se takovou Pho uvařit doma. Musím uznat, že první pokusy byly od té pravé na míle vzdálené, ale stylem pokus omyl jsem postupně vypiloval své Pho k dokonalosti.

Minulý týden jsem zašel do obchodu s asijskými potravinami, kam běžně chodím pro čerstvé suroviny do Pho. Na pultu mezi zeleninou jsem si všiml balíčků listů s vietnamskými nápisy. Absolutně jsem netušil, o jakou zeleninu se jedná, ale přesto jsem se rozhodl je koupit a něco z nich vyrobit. Doma jsem přes mobilní aplikaci zjistil, co jsem to vlastně koupil. Jednalo se o listy betele. Do teď jsem nevěděl, jak betel vypadá, natož abych ho jedl. Měl jsem ale chuť experimentovat. Zavolal jsem svému vietnamskému kamarádovi a požádal ho o radu, okamžitě na mě vyhrknul abych udělal závitky. Nadiktoval mi ingredience a popsal jednoduchý postup. Část ingrediencí jsem měl díky surovinám na Pho již doma, pro zbytek jsem zašel do obchodu. Musím uznat, že se jedná o opravdu rychlé a chutné jídlo.

Budeme potřebovat

500 g hovězího masa - mleté

citrónovou kůru

citrónovou trávu

8 lžic rybí omáčky

5 lžic sojové omáčky

5 lžic kokosového mléka

3 lžíce medu

čerstvý koriandr

4 stroužky česneku

chilli papričku

sůl

pepř

skořice

kardamon

listy betele

Postup

Nadrobno nasekejte citrónovou trávu, koriandr, česnek a chilli papričku a smíchejte v míse se všemi ostatními ingrediencemi kromě betelových listů. Se skořicí a kardamonem to příliš nepřehánějte, jsou velice aromatické. Nechte alespoň půl hodiny odležet v lednici.

Foto: Michal Strych

Masová směs před použitím

Mezitím opláchněte důkladně listy betele a nechte namočené v míse s vodou.

Foto: Michal Strych

Namočené závitky před použitím

Vyndejte z lednice mísu se směsí. Na prkénko rozprostřete list betele a položte na něj v dlaních uválený váleček z masové směsi. Zabalte jej přesně tak jak vidíte na fotografii, jde to celkem snadno.

Foto: Michal Strych

směs na listu

Foto: Michal Strych

Balení závitků

Foto: Michal Strych

Závitky před smažením

Až budete mít všechny závitky hotové, přijde na řadu tepelná úprava. Nikdy je nesmažte v oleji na pánvi, nebo ve fritéze. Použijte grilovací pánev, nebo gril. Já použil kontaktní gril. V něm byly závitky rychle hotové, jelikož se grilovali z obou stran najednou a nedošlo tak k jejich nadměrnému vysušení.

Foto: Michal Strych

Grilování závitků

Výsledek po ugrilování by měl vypadat jako závitky na fotografii v úvodu. Listy by neměly nést známky spálení. Betelové závitky je možné jíst jako předkrm, nebo hlavní chod, kdy jsou jako příloha ideální rýžové nudle a sladko kyselá omáčka. Dobrou chuť!

Znáte nějaké další recepty s betelem?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz