Hlavní obsah
Zdraví

Jste si jisti, že pijete s mírou? Krátký test vám to prozradí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Položili jste si někdy otázku, jestli na to (jedno) pivo nechodíte moc často nebo jestli těch skleniček vína není už příliš? Možná máte problém s alkoholem a ani o tom nevíte.

Článek

Byly doby, kdy jsem, hlavně v době studií, obrážel každý víkend diskotéky s lahví vodky v ruce. Postupem let mě diskotéky přestaly bavit a přesedlal jsem na klidnější styl trávení víkendů, a to klábosení u piva s přáteli. Nekončilo se samozřejmě po prvním pivu. Někdy jsme víkendové pivo zopakovali i v týdnu po práci. O to horší pak bylo vstávání, a potažmo fungování, druhý den.

Bylo ale i období, kdy jsem neměl potřebu být mermomocí v kontaktu s dalšími lidmi. Užíval jsem si domácího klidu, ale alkohol při něm také nechyběl. Znáte ty babské rady typu: Jeden panák slivovice po ráno utuží zdraví. Jedno malé pivo na trávení, jedna sklenka červeného na krvinky apod. Rady, kterými jsem se řídil a zajišťoval si tak permanentní hladinku alkoholu v krvi.

Suchý únor byla pořádná výzva

Dlouho jsem si nepřipouštěl, že bych mohl mít problém s alkoholem i přesto, že mě na to začalo upozorňovat okolí. Před několika lety jsem si vyzkoušel poprvé tzv. suchý únor, tedy období jednoho měsíce bez konzumace alkoholu. Nejsem přeci žádný alkoholik, říkal jsem si, jeden měsíc bez alkoholu je brnkačka. Omyl! Neměl jsem sice abstinenční příznaky, jako je třes rukou, nebo neschopnost pracovat, ale jisté známky tu přeci jen byly. První se projevily hned po několika dnech. Chuť na pivo byla všudypřítomná. Nastal pátek večer a já najednou nevěděl co dělat, všechny myšlenky směřovaly k hospodě, domácí párty, nebo jiné činnosti, spojené s alkoholem. Nesmírně jsem se nudil. Nemohl jsem přijít na nic, co bych mohl o volnu podnikat, aniž bych se u toho napil. Tento stav trval přibližně dva týdny, než jsem zjistil, že se dá bavit i bez alkoholu.

S úspěchem jsem vydržel celý měsíc. Dnes cítím, že to bylo potřeba, hlavně k sebeuvědomění. Neviděl jsem, jakou mám spotřebu alkoholu, dokud jsem nepřestal. Nyní si dám pivo, nebo jiný drink jen výjimečně a to bohatě stačí.

Zkuste si položit následující otázky, odpovídejte pouze ano, nebo ne.

Pijete častěji, než 2× za měsíc?

Když pijete, vypijete více, než 3 sklenice?

Vypijete více, než 3 sklenice alespoň v 50 % případů?

Míváte stavy, kdy se vám vytratí tzv. klapka, a jste schopni pít bez zábran?

Míváte druhý den po pití alkoholu výčitky?

Byl jste vy, nebo někdo z vašeho okolí, v důsledku vašeho pití zraněn?

Byl někdo ve vašem okolí znepokojen vaším pitím?

Míváte chuť na alkohol?

Jestli byla vaše odpověď alespoň na tři z výše položených otázek ANO, můžete mít pravděpodobně problém s pitím alkoholu.

Alkohol: Tichý zabiják

Alkohol má negativní vliv na tělo i mysl člověka. Může způsobit řadu zdravotních problémů, jako například onemocnění trávicího systému, jater, srdce a cév, onemocnění mozku a v neposlední řadě zvyšuje riziko vzniku některých druhů rakoviny, včetně rakoviny dutiny ústní, jazyka, hrtanu, žaludku, slinivky břišní, tlustého střeva a konečníku. Alkohol může také oslabit imunitní systém a zvýšit riziko infekcí.

Bez alkoholu je svět růžovější

Pozitivní dopady abstinence jsem začal vnímat již po několika týdnech. Spánek je najednou vydatnější. Ráno se mnohem lépe a bez negativních emocí vstává z postele. Vnímám také jakési zrychlení toku myšlenek. Sportovní výkony jsou také vyšší. Mimo to je vyčerpání po náročné aktivitě o poznání menší. Začal jsem se mnohem více soustředit na aktivity prospěšné pro osobní rozvoj a mnohem intenzivněji vnímám své okolí.

Nejsem stoprocentní abstinent. Rád si jednou za čas na pivo zajdu, ale už vím, kdy mám dost.

Zdroje:

https://poradna.adiktologie.cz/

https://cpzp.cz/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Alkoholismus

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz