Hlavní obsah
Jídlo a pití

Zkouška cukrářského umu: Domácí trdelník

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Misan0806

Trdelník domácí :-)

Na každé slavnosti, jarmarku, pouti, nebo trhu se prodávají trdelníky. Nikdo pořádně neví, kdo je vymyslel a odkud pocházejí.

Článek

Názvy Staročeský a Valašský, nebudou mít asi historický původ. Jeden z pramenů uvádí původ trdelníku z Rumunska.

Foto: Misan0806

Těsto namotané na váleček.

Dovedu si představit, že děti sledovaly babičku, jak zadělává kynuté těsto a čekaly, co na ně zbyde. Pokud jim uštípla kousek těstíčka, namotaly ho na klacík a upekly nad ohýnkem v kamnech. Potom ho namočily do cukříku se skořicí a dobrota byla na světě.

Někdo si dá na slavnostech s chutí klobásu, někdo se těší na bramborové placky, nebo škvarky a já si dám pokaždé trdelník. Kvalita je různá a cena se ustálila většinou na devadesáti korunách za jednu sladkou rouru. Pokud máte štěstí a šikovného prodejce, tak si pochutnáte. Může se stát, že je velká fronta, trhovníci nestíhají a trdelníček je uvnitř trošku syrový. Také se mi to stalo, ale prodejce ochotně přidal druhý zdarma i s omluvou.

I já často slyším od vnučky: „Babi, koupíš mi tu sladkou rouru?“

Co by člověk neudělal pro svá zlatíčka, tak hned u prvního stánku nechám 270 korun. Naštěstí se spokojí jenom se sladkou rourou a nevyžadují doplnit zmrzlinou, šlehačkou, nutelou a oříšky.  Kolikrát jsem si pomyslela, že za takový kousek kynutého těsta chtěji docela dost.

Foto: Misan0806

Vykynuté těsto na trdelníky.

Mám trdelník ráda, tak jsem se rozhodla, že se ho naučím. Vyhledávala jsem zaručené recepty, zkoušela péct na sklenicích, alobalu, trubičkách na kremrole. Na internetu jsem našla ,,zaručenou tutovku“. Trubičky od toaletního papíru omotáme alobalem a pečeme.  Byl to nesmysl, papír nevydrží tak vysou teplotu a pěkně to smrdělo.

Touha to dokázat byla silná, koupila jsem dvě formy z nerezového plechu. I tady mi to sjelo dolů, jak namydlený blesk. Poslední pokus, řekla jsem si a koupila dvě formy za 600 korun i se stojánkem. Těsto bylo dobré jen po upečení vypadalo jako tunel Blanka i se základy. Obrovský nakynutý, křivý tunel, který se opíral o plech. Přiznám se, že návody na použití moc nečtu, spoléhám na přirozenou logiku a léta praxe. Tak jsem pro jistotu koukla do návodu, kde bylo napsáno, že těsto je na čtyři trdelníky a ne na dva obrovské, co jsem vytvořila já. Tak ženská logika, když mám dvě formy, udělám dva trdelníky. Několikrát za týden jsem vylepšovala techniku a všechny návštěvy dostávaly ke kafíčku trdelník. Rodina to komentovala slovy: „Mámo nauč se zase něco jiného, trdelníky nám už lezou  ušima.“

Mám ráda výzvy, trdelník jsem nakonec zvládla a teď přemýšlím, co zase zajímavého vytvořit.

Foto: Misan0806

Kynuté těsto.

250g hladké mouky

150 ml vlažného mléka

35g másla

35g sádla

15g práškového cukru

13g čerstvých kvasnic

3 vaječné žloutky

špetka soli

Z vykynutého těsta vyválíme 4 dlouhé prameny, namotáme na trdlo, potřeme máslem, 3× otočíme, pomažeme, a pečeme cca 20 minut.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz