Hlavní obsah
Jídlo a pití

Máte chuť na borůvkový koláč?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Misan0806

Borůvkový koláč

Je čas borůvek. Starší generace si pamatuje modré ruce, pusy, kolena a jiné části těla umazané od borůvek. Ti mladší si spíš vybaví plastovou krabičku naplněnou kanadskými borůvkami v chladícím boxu supermarketu.

Článek

Na prázdninách u babičky se chodilo na borůvky téměř každý den. Nejdřív se nasbíralo na koláč, potom do knedlíků, k svačině s tvarohem a vrchol odměny byly borůvky se šlehačkou. Na řadu přišly zásoby na zimu a naplnilo se spoustu sklenic.

Každé ráno jsme jeli na kole do lesa a s sebou si vezli svačinu, abychom do oběda vydrželi. Měla jsem svůj plechový hrníček, ze kterého jsem pravidelně ujídala, a proto se mi nikdy nepodařilo naplnit ho plný. Babičce a dědovi se mě vždycky zželelo a přidali mi vekou hrst, abych měla radost, že mi to přibývá a nekoukám pořád jenom na dno plecháčku. Děda mi vyrobil hřeben na sbírání borůvek a vypálil mi na něj drátem velké písmenko H. Nikdy jsem se s ním nenaučila sbírat borůvky, ale díky vlastnictví hřebenu jsem si připadala skoro dospělá.

K večeru se vzaly přebytečné borůvky a došlo se s nimi do Jednoty, kde se pravidelně vykupovaly. Tety ze vsi stály frontu u Jednoty a nenápadně si prohlížely, která kolik nese prodat a jestli to nemá samý lupínek a jehličí. Občas přijelo před Jednotu auto, většinou s pražskou značkou a kdo měl zájem mohl borůvky hned prodat a dostal 3 Kčs za kilo.

V té době byl výkup borůvek v Jednotě 2 Kčs za 1 kg. Babička dala peníze do obálky, aby nám na konci prázdnin mohla nakoupit bačkory, cvičky, modré trenýrky a bílá trička na tělocvik.

Foto: Misan0806

Borůvkový koláč

Až teď si zpětně uvědomuji, jaký luxus měli naši rodiče. První den prázdnin nás odvezli k babičce na hlídání a pár dní před začátkem školy si nás vyzvedli. Všichni jsme měli připravený balíček do školy, aby s námi rodiče nemuseli lítat po městě. O víkendu samozřejmě jezdili, ale babička stačila ještě napéct a navařit, aby si mohli vzít s sebou domů.

Jak nás už nebavilo chodit do lesa a sbírat borůvky. Ale zkuste odporovat babičce, když vám řekne, přijede táta s mámou musíme upéct borůvkový koláč. Tak jsme poslušně vzali konvičku, plecháček, nasedli na kola a vyrazili směrem k lesu.

Recept, který dělala babička si nepamatuji, myslím, že ani žádný neměla a sypala do mísy vše od oka. Také jsem vyzkoušela pár receptů metodou pokus - omyl. Mám jeden moc dobrý, vyzkoušený a ověřený, o který se ráda podělím.

Foto: Misan0806

Borůvkový koláč

Na tři velké koláče z kynutého těsta

500 g polohrubé mouky

200 g hladké mouky

80 g sádla

80 g másla

125 g pískového cukru

0,3 až 0,4 l mléka

2 vejce

2 žloutky

50 g droždí

špetka soli

žloutek na potření okrajů koláče

Těsto zaděláme a necháme vykynout.

Těsto si rozdělíme na tři stejné díly, vyválíme placku, posypeme borůvkami a zasypeme drobenkou. Kdo má rád křupavou, použije pískový cukr a kdo chce jemnější použije moučkový cukr. Drobenku můžeme udělat z hladké, polohrubé, ale i hrubé mouky s kouskem másla a cukru.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz