Článek
Mateřské školy můžeme vnímat různě. Pro někoho je školka jeden ze stupňů českého vzdělávacího systému. Jiný ji vnímá jako místo, kde se jeho potomek může lépe socializovat a získat nové zkušenosti. A potom jsou lidé, kteří školku vidí i jako levnou chůvu našich dětí. Ano, přiznávám, jsme to my. Ale nemyslím si, že kvůli tomu skončíme v pekle.
Jsme také lidé
Někde jsem slyšel, že děti jsou taky lidé. A říkám si, rodiče snad nejsou? Sice máme děti, ale to neznamená, že musíme být jejich otroky. Že kvůli dětem úplně zanevřeme na naše koníčky, zpřetrháme společenské vazby a uzavřeme se na 15 let doma. Rodičovství přece není koule u nohy. Má být o výchově, vzorech, pohodě. Ale také o nějakém volném čase. Takže když ho máme, proč si ho neužít?
My doma, dítě ve školce
Možná mi budete přát, ať se smažím v pekle, ale na svém chování nevidím nic divného. Pokud máme ve všední den volno, jsou dvě možnosti: být s potomkem doma, nebo ho dát do školky a užít si den podle svého. A co zvolíme? Samozřejmě druhou možnost.
Školku bereme jako extra levnou chůvu, která se nejen postará o našeho potomka, ale také ho něco naučí. A my máme čas pro sebe. Můžeme si zajít do restaurace na oběd, dát si kávu, jít do fitka nebo se věnovat koníčkům. Ničeho z toho se rodič nemusí vzdávat – stačí si to umět zařídit.
Mateřské školy jsou pro děti důležité
Pro dítě je důležité chodit do mateřské školy, protože poskytuje základ pro jeho vývoj a přípravu na další fáze vzdělávání. V mateřské škole se učí základním sociálním dovednostem, jako je sdílení, spolupráce a komunikace s ostatními dětmi a dospělými. Tyto zkušenosti jsou nezbytné pro budování zdravých vztahů, empatie a schopnosti fungovat ve skupině, což mu později pomůže jak ve škole, tak v osobním životě.
Dítě v mateřské škole rovněž získává základní návyky a dovednosti potřebné pro úspěch ve škole. Pracuje se zde na rozvoji motorických dovedností, jako je kreslení, stříhání nebo psaní, ale také na dovednostech kognitivních, včetně rozvoje paměti, pozornosti a logického myšlení. Děti se učí naslouchat, plnit úkoly, dodržovat pravidla a rozvíjet samostatnost, což jim poskytuje pevný základ pro přechod do základní školy.
Navíc mateřská škola podporuje jazykový rozvoj dítěte. Díky interakcím s vrstevníky a učiteli děti rychleji získávají nová slova a rozvíjejí schopnost vyjadřování a porozumění složitějším pokynům. To je klíčové pro pozdější zvládnutí čtení, psaní a celkové komunikační dovednosti, které jsou nezbytné nejen ve škole, ale i v každodenním životě.
V neposlední řadě mateřská škola pomáhá dítěti rozvíjet emocionální stabilitu a sebedůvěru. Díky pravidelné docházce se učí zvládat odloučení od rodičů, což je významný krok k větší nezávislosti. Zároveň se v bezpečném prostředí mateřské školy učí zvládat různé emoce, jako je frustrace či radost, a rozvíjet sebedůvěru skrze úspěchy v různých aktivitách.
Nejsme zlí rodiče
Znám rodiče, kteří s narozením dítěte začali žít úplně nový život. Vše, co měli rádi, najednou zmizelo. Základem jejich života se stalo jen dítě. Žádné zájmy, žádné koníčky, žádný společenský život. Bez přátel, bez známých. Je to správné?
Znám i rodiče, kteří své dítě nedají z ruky. Potomek v pěti letech ještě ani jednou nespal u babičky. Na dětském hřišti má obavy z jakékoliv interakce s ostatními a jeho nejlepším parťákem je máma nebo táta. Je to správně?
Říká se, že jakékoliv extrémy jsou špatné, a výše popsané příklady to jasně ukazují. My nejsme zlí rodiče. Umíme si udělat čas na našeho potomka a udělali bychom pro něj první i poslední. Ale zároveň si chceme užít i svůj život – nejen přežívat. A tak když se nabízí možnost využít státní zařízení jako chůvu, neváháme. Nejlepší a nejlevnější chůva je školka. Maká celý den a pohlídá děti, i když jsme doma.