Článek
Platnost emisního nařízení Euro 7 měla přijít už v polovině roku 2025. To považovala celá řada zemí za nereálné. Proti se postavilo hned 8 států. Konkrétně Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko, Slovensko a také Česká republika. Při vyjednávání o normě se podařilo dosáhnout kompromisu. Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6. Takže žádná velká změna.
Problém do budoucna
Dělat automobily čistší je správný krok a jakékoliv ustupování, nebo zůstávání na současných limitech rozhodně nepovažuji za šťastné. Nejde totiž jenom o rok 2025, kdy se měla přísná norma Euro 7 objevit. Jde o roky další. Vozy, které se na trhu od roku 2025 objeví, budou stejně (ne)ekologické, jako ty současné.
A auta nejezdí jenom rok, dva. Klidně mohou svým majitelům sloužit 10, 15 let. V případě schválení přísnějších norem bychom v letech 2035–2040 mohli tvrdit, že i ty staré vraky jsou díky „Euro sedmičce“ opravdu čisté a ekologické. Ale tuhle možnost, tento příznivý ekologický výhled, jsme si ustoupením zařízli.
Mě zajímá, kde to čichám
Nebudeme si tu hrát na hlouposti, že auta mají nulové uhlíkové stopy a že existuje dopravní prostředek, který je stoprocentně ekologický. Žádné auto není úplně eko, ať je to spalovák, nebo elektromobil. Ale mě jako běžného člověka bydlícího ve městě zajímá, kde tu ekologickou zátěž čichám.
Pokud mám vedle sebe elektromobil, který nevypouští vůbec nic, fandím mu. Vím, že jeho výfuk je v některé z elektráren. Ale ta se mého nosu a mého zdraví přímo nijak netýká, nijak ho neovlivňuje. To se o vozech se spalovacím motorem říct nedá. Každou vteřinu, co má takové auto nastartovaný motor, jdou jeho škodlivé výpary do ovzduší, ve kterém se pohybuji. A můj nos a mé zdraví přímo ovlivňují.
Norma i pro elektromobily
I když se v souvislosti s normou Euro 7 mluví jenom o vozech na spalovací motor, je třeba dodat, že se týká i elektromobilů. Že nemají lokálně žádné emise výfukových plynů ještě neznamená, že jsou stoprocentně čisté. Tedy, že by nemohly být čistší. Norma Euro 7 totiž bere v potaz například i emise pevných částic, které vznikají otěrem pneumatik o vozovku a brzdových destiček o kotouče. A to musí plnit i elektromobily.
Tím ale povinnosti pro producenty elektromobilů nekončí. Jsou tu i požadavky na životnost akumulátorů v elektrických vozidlech. Tyto akumulátory si musí dokázat udržet výkonnostní a parametrové požadavky. To znamená, že do pěti let (nebo 100 000 ujetých kilometrů) nesmí kapacita baterie klesnout pod 80 procent. V případě 8 let (nebo 160 000 ujetých kilometrů) nesmí klesnout pod 75 procent.
Spalovací auto jen pro toho, kdo ho opravdu potřebuje
Chápu, že jsou skupiny lidí, kteří se bez spalováku neobejdou. Kteří denně, pravidelně jezdí takové trasy, že by jim elektromobil prostě nevyhovoval. Ale kolik takových lidí ve skutečnosti je? Moc ne! Tito, ať klidně dostanou výjimku na spalovací motor, pokud prokážou, že opravdu hodně jezdí. A bude mi fuk, jak hodně neekologický ten motor bude. Těch pár desítek aut v celé České republice nic neovlivní. A všem ostatním by úplně stačil elektromobil.
Jestli se někdo vejde do ročního průměrného nájezdu 10–15 tisíc kilometrů, absolutně nechápu, jak může mluvit o tom, že mu dojezd moderních elektromobilů nestačí. Až si spočítá, že jeho nájezd je 30–40 kilometrů denně, klidně si elektromobil může pořídit, protože i ty nejobyčejnější nabídnou desetinásobek tohoto denního kilometrového přídělu. Až se tak stane, u většiny, normální člověk konečně nebude mít obavy vyjít ve velkém městě na rušnou ulici. Bude se moci konečně nadechnout.
Zdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2438373