Hlavní obsah
Názory a úvahy

Svatomartinské dejte tomu, kdo vínu nerozumí. Já marketingový patok nepiji

Foto: Freepik

Nic proti mladým vínům, ale Svatomartinské je jen dokonalý reklamní produkt, na který každý skočí. Bohužel.

Článek

Už se nám to pomalu, ale jistě blíží. Datum 11. 11., kdy se přesně v 11:11 poprvé otevřou lahve Svatomartinského vína. Nápoj, který spolu s husou přiláká do restaurací, ale i domů ke stolům až neuvěřitelné množství lidí, včetně těch, kteří víno běžně nepijí, nevyznají se v něm a nijak mu neholdují. Tento text je tedy pro vás.

Co je to Svatomartinské víno?

Začněme tím, co to vlastně Svatomartinské víno je. Tyto vína jsou označena známým logem svatého Martina na koni. S trochou současného marketingu lze o těchto vínech říct, že jde o vína aktuálního ročníku – mladistvě ovocná, svěží a aromatická, která si dokázala získat svůj osobitý charakter. Sbíhají se vám sliny? Jak by ne – slova jako „charakter“, „ovoce“, „svěžest“, „aroma“… to přímo láká k ochutnání.

Když však pomineme líbivé marketingové řeči a zaměříme se na podstatu Svatomartinského, jde o mladé víno. Víno, které zrálo jen několik týdnů, než zamířilo do lahví. Ty krásné řeči o tomto víně mohou snadno zmást neznalé – představí si víno, s nímž se vinař doslova „piplal“, než ho nalahvoval. Realita je však jiná.

Nic proti mladým vínům

Ne, toto není útok na mladá vína. Na trhu mají samozřejmě své místo, především na francouzském trhu. Stačí zmínit Beaujolais nouveau, a možná jste už tato slova slyšeli. Beaujolais nouveau je pojem, tradice. Víno je charakteristické silnou ovocnou vůní a buketem. Každý rok se začíná prodávat třetí čtvrtek v listopadu a jde o mladé, svěží francouzské víno nafialovělé barvy z oblasti Beaujolais, vyráběné z odrůdy Gamay.

Marketingový produkt

Oproti francouzské legendě je tuzemské mladé víno, tedy Svatomartinské, jen slabým odvarem – čistě marketingovým produktem, který si získal až nepochopitelnou slávu. V restauracích se svatomartinské husy neobejdou bez tohoto vína; je to samozřejmost, nutnost a povinnost. Lidem se nalévá do sklenek, jako by šlo o něco mimořádného, a oni si šmakují, jako by pili jednu z nejcennějších archivních lahví na světě.

Ve skutečnosti však pijí jen marketingový produkt, který dobře funguje. Nejde o žádnou velkou tradici. Kdy se tedy vlastně může otevírat? Mysleli jste si, že jen 11. 11. v 11:11? Kdepak. Pokud toto datum připadá na sobotu, neděli, pondělí nebo úterý, je možné Svatomartinské víno prodávat už od pátku předcházejícího tomuto datu. Žádná pevná tradice – jen snaha prodat co nejvíce lahví během víkendu kolem svátku svatého Martina.

A co vlastně pijeme? Když to začalo, mohlo být Svatomartinské víno vyrobeno jen z odrůd Müller Thurgau a Veltlínské červené rané. Jak však rostla obliba, bylo potřeba uspokojit poptávku, a tak se do výroby zapojily i odrůdy Muškát moravský, Modrý Portugal, Svatovavřinecké a také Zweigeltrebe. Tak toto má být tradice, která chce konkurovat Beaujolais nouveau? To těžko.

Anketa

Dáte si letos Svatomartinské víno?
Ano, dám
23,1 %
Ne, nedám
76,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 26 čtenářů.

Zdroj: https://www.vinazmoravyvinazcech.cz/cs/o-vine/pruvodce-vinem/sezonni-tipy/o-svatomartinskem/co-je-to-svatomartinske-vino, https://cs.wikipedia.org/wiki/Svatomartinsk%C3%A9_v%C3%ADno, https://cs.wikipedia.org/wiki/Beaujolais_nouveau, https://www.vinazmoravyvinazcech.cz/cs/aktuality/TpIHbo0bRZ6-LEol8BRLgw-svatomartinske-pristi-rok-od-8-listopadu

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz