Článek
Ani dva dlouhé roky, které ministr školství Mikuláš Bek mohl využít ke komunikaci se zřizovateli škol, nevyústily v nějaký konkrétní výsledek. Nic není připravené, žádný podnět neleží na stole. Koalice předpokládala, že výhledově od druhé poloviny roku se nebudou ze státního rozpočtu platit nepedagogičtí pracovníci, ale financovat by je měly obce a kraje. Zatím nikdo nic neví, ale jasné je, že změny jsou načasovány blízko před sněmovními volbami.
Plýtvání s penězi, kam se podíváme
Proč kdejaká malá vesnička, kam chodí hrstka dětí, musí mít svou školu, kde je provoz, vzhledem k energiím drahý sám o sobě. A k tomu platit ředitele, učitele, provozního pracovníka, kuchařky, uklízečky, školníka. Mnohem lacinější by byl autobus, který by svážel děti do centrální školy. Proč už se dávno s tím něco nedělalo a než se něco rozhýbe, tak to dlouho trvá, stále se o problému jen mluví, a skutek utekl.
Nepodařená inkluze a experimentování s dětmi
Inkluze je z velké většiny pedagogů nechtěná, kontraproduktivní, krom toho stojí hromadu peněz, ale jakoby se nechumelilo, jede se dál. Nejhorší je práce těch teoretiků od stolu. To jsou ti geniální všeználci, co inkluzi vymysleli a budou tvrdit do nekonečna, jak je dokonalá a nejlepší. Opak je pravdou.
Postavili se někdy ti, co inkluzi vyrobili, před třídu žáků, ne na týden, ani na měsíc, ale na jeden rok, aby si vyzkoušeli, jak tento systém funguje, když něco tak závažného uvedli do praxe? Zeptali se učitelů, ředitelů, jak jsou spokojeni, jak se jim práce v tomto systému daří, jaké jsou výsledky, jaká je reakce dětí. Tito tvůrci raději neslyší, nevidí.
Jen vykonavatelé této profese mohou, tedy učitelé a ředitelé škol objektivně posoudit, jestli inkluze přináší benefity v rámci výuky dětí, nebo komplikace. Jedině ti, kdo s dětmi systematicky pracují, jsou těmi kompetentními. Nikdo jiný. A od nich je slyšet zoufalé voláni, zrušte inkluzi.
Důvody by byly sáhodlouhé, ale podstatné je, že každá specifická skupina dětí potřebuje jiný přístup a tempo výuky. Dopřejme je oběma stranám, handicapovaným i těm nadaným žákům.