Článek
Pražská Stromovka, rok 1815. Zamlžené ráno, v němž vzduch voní dýmem a očekáváním. Dav se tlačí kolem podivného zařízení připomínajícího vůz, ale bez koní. Někdo se směje, jiný zvedá dítě, aby lépe vidělo. A vprostřed toho zmatku, stojí muž — štíhlý, bledý, se zamyšlenýma očima. Josef Božek. Ve chvíli, kdy pokládá ruku na kohout páry, se na okamžik zastaví čas.
Pak zazní sykot. Pára zasyčí do válců. Stroj se zachvěje, jako by ožil. Dav zalapá po dechu. Parovůz, který sám Božek sestrojil, se pohne. Bez biče, bez zvířete. Jen silou lidské představivosti, přetavené v techniku.
Byl to zázrak. A přesto všechno pokračovalo špatně.
Dítě ohně a železa
Josef Božek se narodil do skromných poměrů. Kovářský syn ze Slezska, vychovaný ve světě tvrdé práce a víry v řád. Ale v jeho srdci dřímal neklid. Mechanické modely, stroje, kladky, ozubená kola – to byly jeho hračky. Vystudoval piaristické gymnázium, poté se dostal do Vídně, kde si jej všiml rakouský dvorní rada Franz Josef Gerstner, zakladatel pražské polytechniky. Přijal Božka jako mechanika školy.
Božekův život se v tu chvíli rozdvojil. Přes den opravoval školní přístroje, v noci pracoval na svých vlastních snech. Navrhl dokonce jednu z prvních funkčních protéz ruky — mechanismus, který dokázal ohýbat prsty pomocí pružin a lanek. Zraněný student prý díky ní znovu psal. Ale společnost si všímala jen málo.
Jeho skutečnou posedlostí byl pohyb. Touha překonat závislost na koních a lidské síle. Parovůz byl logickým vyústěním — ale ve své době zněl jako šílenství.
Parovůz, který předešel svou dobu
Božkův stroj měl měděný kotel, pístový motor a masivní dřevěná kola. Na tehdejší podmínky šlo o technický zázrak. Mohl jet rychlostí několika kilometrů za hodinu a uvezl i pasažéry. Vývoj trval roky. Náklady financoval ze svého. Odmítal kompromisy.
Když v říjnu 1815 předvedl parovůz veřejnosti, byl to nejen technický mezník, ale i jeho osobní risk. Sázka na to, že se české země probudí. Místo toho však zasáhla tragédie. Peníze za vstupné zmizely. Dav se rozutekl. A Božek zůstal sám, s těžkým srdcem a prázdnými kapsami.
V záchvatu zoufalství údajně stroj rozebral a zničil. Parovůz, který mohl změnit dějiny, se ztratil. Jediný záznam, který zůstává, jsou útržkovité popisy a mlhavé zmínky v archivech.
Dědictví
Božek však nezmizel. Jen jeho jméno se ponořilo do mlhy zapomnění. V dalších letech navrhoval vodní čerpadla, mikroskopy, hvězdářské přístroje. Když roku 1820 v Praze hořela opera, Božek konstruoval čerpadlo, které vytahovalo vodu z Vltavy. Vyráběl i mechanické loutky — jedna z nich prý dokázala napodobovat lidský smích.
Ale žil v době, která nenaslouchala tichým géniům. Zatímco Anglie podporovala inženýry, české země měly jiné starosti. Peníze Božkovi docházely, práce ubývalo. Umřel téměř neznámý, 21. října 1835, ve věku 53 let.
Jeho synové se snažili v otcových šlépějích pokračovat, ale bez větší slávy. Historie, zaneprázdněná slavným Západem, neměla pro českého Leonarda místo.
Proč jsme zapomněli?
Božek nebyl jediný, kdo vynalezl parovůz — ale byl první, kdo ho postavil ve střední Evropě. Věděl, že vynález potřebuje pochopení, zázemí, podporu. Té se však nedočkal.
Dnes jeho jméno nesou jen zastrčené ulice a malá zmínka v učebnicích. Muž, který mohl změnit svět, byl pohřben v šedi byrokracie a národní malosti.
A přesto jeho duch přežívá. V každém stroji, který se pohybuje sám. V každém kole, které se točí díky myšlence, nikoliv svalům. V každém dítěti, které rozebírá hodiny a skládá modely letadel. Josef Božek je připomínkou, že i malý národ může mít velké mozky. A že géniové někdy končí tiše – ale jejich nápady hřmí dál.
Jednoho dne se možná někdo podívá na jeho zapomenutý nákres a pochopí. Že český Leonardo nebyl jen snem. Byl skutečný. A zanechal stopu, která vede dál, parními cestami budoucnosti.
Použité zdroje:
1. Kudy z nudy. Josef Božek – konstruktér prvního českého parovozu. Dostupné z: https://www.kudyznudy.cz/ceska-nej/osobnost/josef-bozek-konstrukter-prvniho-ceskeho-parovozu
2. EuroOldtimers. Josef Božek ve Stromovce. Dostupné z: https://www.eurooldtimers.com/cze/historie-clanek/772-josef-bozek-ve-stromovce.html
3. Rozhlas. Parovůz Josefa Božka se podobal kočáru. Úspěšnou exhibici zkazila průtrž mračen a ukradené vstupné. Dostupné z: https://strednicechy.rozhlas.cz/parovuz-josefa-bozka-se-podobal-kocaru-uspesnou-exhibici-zkazila-prutrz-mracen-a-9127645