Článek
Říkala si, že je to jen noc. Jedna noc za čtyři tisíce eur. Žádná láska, jen obchod. A přesto – když otevřela dveře toho hotelového apartmá v Miláně, srdce jí tlouklo tak, jako by ji nečekal obchod, ale poprava.
On již čekal. Měl na sobě šedý oblek. Nepůsobil jako někdo, kdo platí za sex – natož za panenství. Usmál se a nabídl jí sklenku šampaňského. Podívala se na bublinky. Na to, jak stoupají ke hladině. Na okamžik si připadala jako jedna z nich – lehká, nespoutaná.
Nevyslovil to slovo. Panenství. Nezeptal se, zda je to pravda. Nezajímala ho skutečnost – jen rituál. Divadlo nevinnosti. A tak hrála. Dlouho. Než k ní přistoupil a stáhl jí ramínko šatů. Jeho prsty byly teplé. Pomalu se dotkl její klíční kosti a pak sjel níž – přes boky až ke stehnům. Dýchal pomalu, téměř v rytmu jejího strachu.
Bylo to tiché. Něžné. Ani znásilnění, ani porno. Spíš choreografie chtíče, kterou ani jeden z nich nechtěl opakovat.
Po hodině odešla. Měla na sobě stejný kabát, ale v kapse jiné peníze. Čtyři tisíce eur. Za noc, která měla být první – ale vlastně byla poslední. Už nikdy se nedotkla žádného muže. Zůstala u dívek. Prý od té doby potřebuje cítit něhu, ne nárok.
Mezi iluzí a trhem
Možná to zní jako fikce. Ale není. Prodej „panenství“ – ať už skutečný, nebo hraný – je ve 21. století stále populární byznys. Existují webové aukce, specializované agentury i jednotlivé instagramové profily, kde mladé ženy (a občas i muži) nabízejí své „poprvé“ za desítky tisíc dolarů. Klienti? Zbohatlíci z Dubaje, němečtí podnikatelé, čínští magnáti. Touha po nevinnosti má globální trh.
Natalie Dylan, americká studentka genderových studií, se v roce 2008 stala mediální senzací, když oznámila, že své panenství nabídne v aukci. Cena se vyšplhala na 3,7 milionu dolarů. Transakce nakonec nebyla dokončena, ale vlny, které to zvedlo, nezmizely dodnes. Od té doby se objevily desítky následovnic – často anonymních, zoufalých, ale i inteligentních žen, které trh s nevinností využily ve svůj prospěch.
Tělo jako kapitál
Proč je panenství tak drahé? Není to jen tělesný akt – ale symbol. Pro některé muže je to fetiš, důkaz nadvlády, posedlost čistotou. Pro jiné forma trofeje. A pro ženy? Někdy zoufalství, jindy strategie.
Ekonomika chtíče funguje podle stejných pravidel jako každá jiná – nabídka, poptávka, exkluzivita. A nic není exkluzivnější než něco, co lze „spotřebovat“ jen jednou. Nebo si to aspoň myslet.
Většina žen, které nabízejí panenství k prodeji, nepochází z nevěstinců. Jsou to studentky, cestovatelky, influencerky. Mluví několika jazyky, rozumí psychologii i marketingu. Vědí, co prodávají. A vědí, že nevinnost může být komodita.
Svatý grál chtíče
V patriarchálních společnostech je panenství spojeno s hodnotou ženy. I ve 21. století je v některých kulturách nezbytné předkládat důkazy o „čistotě“ – krví potřísněná prostěradla. Trh s rekonstrukcí panenské blány (hymenoplastikou) proto vzkvétá a to i v Evropě.
Soukromé kliniky ve Francii, Španělsku či Německu nabízejí zákroky za několik tisíc eur. Důvod? „Rodinný tlak“, „náboženské přesvědčení“, ale i „osobní komfort“. Ve skutečnosti jde ale často o návrat k ideálu, který vymyslel někdo jiný – někdo, kdo si myslí, že žena začíná existovat až tehdy, když ji někdo „otevře“.
Co vlastně prodávají?
Zarážející je, že většina mužů, kteří „kupují panenství“, netouží po krvi ani bolesti. Chtějí hrát. Touží po iluzi. Oči, které se tváří nezkušeně. Tělo, které se chvěje. Ústa, která šeptají „poprvé“. Nejde o skutečnost. Jde o scénář. A ženy v něm hrají roli tak dokonale, že někdy zapomenou, kdo vlastně jsou.
„Bylo to jako když prodávám sen,“ řekla jedna z nich. „Ale pak jsem zjistila, že ho prodávám sobě.“
Zrcadlo na konci
Některé z těch žen se už nikdy nemilovaly. Jiné změnily obor. Jedna se stala terapeutkou a specializuje se na sexuální traumata. Další začala točit podcast o ženské sexualitě. Ani jedna ale nelituje. Ne proto, že by to bylo krásné. Ale protože to bylo pravdivé.
A muž, který platí za panenství? Možná si myslí, že získává něco jedinečného. Ve skutečnosti však kupuje jen odraz vlastních přání. A právě v tom je celý trh s nevinností tak výnosný: protože neprodává tělo. Prodává iluzi, že ještě pořád existuje něco neposkvrněného.
Seznam použitých zdrojů:
1. MERGENTHALER, Andreas a Taha YASSERI. Selling sex: what determines rates and popularity? An analysis of 11 500 online profiles. arXiv [online]. 2020 [cit. 2025-07-08]. Dostupné z: https://arxiv.org/pdf/2006.15648.pdf
2. NDTV. 22-Year-Old Woman In UK Sells Virginity For Rs 18 Crore To A Hollywood Celebrity. NDTV.com [online]. 2025-03-14 [cit. 2025-07-08]. Dostupné z: https://www.ndtv.com/feature/22-year-old-woman-in-uk-sells-virginity-for-rs-18-crore-to-a-hollywood-celebrity-7923793
3. FEMINIST CURRENT. Student virginity auctions and sexual economics. FeministCurrent.com [online]. 2014-05-19 [cit. 2025-07-08]. Dostupné z: https://www.feministcurrent.com/2014/05/19/student-virginity-auctions-and-sexual-economics/