Hlavní obsah
Umění a zábava

Obhajoba Járy Cimrmana – univerzálního českého génia

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Stanislav Jelen, CC BY-SA 3.0, staženo z Wikimedia Commons

Autobusta Járy Cimrmana se strhanými rysy

Jára da Cimrman je oblíbenou postavou českého univerzálního génia a spisovatele. Naleznou se však i tací, kteří chtějí dílo tohoto génia pošpiňovat. Proti těmto píší tuto obhajobu Cimrmana.

Článek

Odkazovaný autor Fondovník ve svém článku píše:

Tak například se tu celou dobu bavíme o někom, kdo neexistuje. Něco fiktivního, na co si nemůžeme sáhnout a když se nás pak lidé z okolních států ptají, kdo že to vlastně byl ten Jára Cimrman, tak se nám těžko odpovídá.
Fondovník

Vysvětlit, že se jedná o fiktivní postavu univerzálního génia, věhlasného průkopníka slepých uliček, jistě není tak složité. V případě rozsahu Cimrmanova působení je navíc opravdu obtížné se netrefit do oblasti jeho zájmu. Toto tvrzení tedy svědčí spíše o chabých pedagogických schopnostech autora, než o špatnosti cimrmanovského hnutí a cimrmanologie.

Musím uznat, že Jára Cimrman je sice postavou komplexní, ale nemyslím si, že by byl postavou nepochopitelnou. Vzhledem k dobré kvalitě cimrmanologických seminářů lze usuzovat nejen na to, že autor onoho nešťastného článku nemá dobré pedagogické schopnosti, nýbrž je velmi pravděpodobné, že má mezery i v samotné cimrmanologii, jak se o tomto přesvědčíme dále, neboť celý článek připomíná dílo Ericha Fiedlera, jehož cimrmanologické znalosti lze hodnotit přinejmenším jako podprůměrné.

Ohledně hry Vyšetřování ztráty třídní knihy se autor zmíněného článku vyjádřil následovně:

Velmi pomalá mluva, vědomě pokrucování našeho jazyka, skoro až dětský typ hádky mezi dvěma dospěláky.
Fondovník

Toto považuji už za vrchol nepochopení a ignorace. Jazyk je sice umělecký, nalezneme v něm však stejné vzory, které můžeme najít v mluvě běžné, každodenní. Takový postup s unáhlenými závěry je tedy vlastní jak Fondovníkovi, tak Fiedlerovi.

Vzhledem ke krátkosti daného článku se lze taktéž domnívat, že autor nenastudoval v dostatečné šíři celý repertoár Cimrmanových her.

Cimrman nebyl diletant a má nám co nabídnout

V rámci obhajoby Cimrmana se musím ohradit také proti kritice Fiedlerově. Ten třeba tvrdil, že Cimrman nemá v oblasti dramatické světu moc co nabídnout. Chybnější závěr snad udělat nemohl. Divadlo Járy Cimrmana má představení pravidelně bohatě zaplněné a fenomén Cimrmanových her je opravdu stále velmi živý. Je nutné zmínit, že obdobně se vyjadřoval i o Cimrmanově díle kriminalistickém.

Fiedler byl celkově kritický i k Cimrmanově teorii externismu a celé jeho filozofické práci. Zde je také nutné kriticky upozornit na jeho zcela chybnou tezi:

Zastyděl se za chatrnou konstrukci svého externismu a filozofování se nadobro vzdal.
Erich Fiedler

Toto je opravdovým nesmyslem, který zcela opomíjí Cimrmanovu teorii poznání, která je nutná k pochopení celého konceptu externismu.

Závěrem lze tedy říci, že Fondovník i Fiedler jsou z hlediska cimrmanologie obdobně podprůměrní autoři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz