Hlavní obsah
Umění a zábava

Kladenský rap, to je jiný svět: Michal Nistor a Petr Valenta

Foto: Ondřej Barac

Legál na Pražance uprostřed kladenského sídliště Kročehlavy. Graffiti zóna Pražanka v Polské ulici svému účelu slouží od roku 1997. Kapacita zdi je zhruba 20 míst. Malování je možné pouze při oficiální akci, anebo po předchozí domluvě s majitelem.

Seriál Kladenský rap, to je jiný svět pojednává o rapové scéně v největším středočeském městě. Třetí díl série bude v mnoha ohledech speciální. Je totiž věnovaný samotným počátkům zdejšího rapu. Dočtete se v něm také o vůbec první kladenské rapperce.

Článek

Hlavními protagonisty dnešního dílu budou dva rappeři, kteří o sobě (s určitou nadsázkou) tvrdí, že kdyby uměli zpívat, tak nedělají rap. Nezůstaneme ale zdaleka jen u nich. V článku se dostane i na zástupkyni něžného pohlaví, nebo na jakousi rapovou obdobu Cacofonixe/Trubadixe (Pepo, promiň). Pomyslnou třešničku na dortu pak představuje duo metaláků, co se svojí rapovou flow strčí do kapsy lecjakého kovaného rappera (Pepo, to nebylo na tebe).

Michal Nistor M.N.X. - Bílá holubice/Škola života

Jedním z nestorů kladenské hip hopové scény je příznačně muž se jménem Michal Nistor. Rapu a hip hopu se začal věnovat už jako osmnáctiletý v roce 1995. Jeho ranná dema z přelomu let 1996-1997 ještě vznikala postaru na magnetofonových páskách. První skladbou, složenou na počítači (v programu eJay), byla píseň Smuteční průvod z roku 2004. Následně se tento romský rapper stal členem projektu Geto T5, kde vystupoval pod pseudonymem Seňor Nistor. Zakládajícím členem tohoto uskupení byl v roce 1992 Josef Hlavatý a.k.a. Ala Pino Feet Cabeza (či Feet Pino Cabeza). Styl, který českoromské duo bývalých kolegů z kladenských oceláren Poldi provozovalo, by se dal označit za politický hardcore rap. V roce 2006 vydává skupina desku Sociálně slabší většina, jež obsahuje písně se sociální, rasovou a ekologickou tematikou. Druhé album Geta T5 My se nelitujem. MY Jsme nasr***! (raději „vypípávám“) vyšlo roku 2008 a kromě protestsongu Radar obsahuje také lokální hitovku Kladno s hlubokomyslným refrénem „Kladno, ocelový těsto do držky dostaneš, i mimo město…“

Michal Nistor se poté (už jako M.N.X.) rozhodl vydat na sólovou dráhu. Brzy mu vychází dvě sólová EP - Epic rap (2008) a Nekrogetolog (2009). V roce 2009 se také dočkal nominace na interpreta Kladenska. Spolupracoval i se slovenským rapperem KuBaZem (Ani ty, 2012) a litvínovským MC Hanisem (Talent). Nás ale bude zajímat píseň Bílá holubice z roku 2018, která pojednává o vyhlazení Lidic. Ano, čtete správně, M.N.X. si troufl i na takto vážné téma. A je nutné dodat, že se tohoto nelehkého úkolu zhostil s náležitou úctou. Při poslechu této písně jsem měl husí kůži, a to nejen proto, že její melodie je na kytaru hranou verzí skladby Time od Hanse Zimmera (možná, že se Nistor inspiroval pořadem Slavné dny). Může za to především skvěle napsaný text. Jen namátkou vyberu jednu sloku: „Podej mi ruku synu, poslední slova otce. Za zvuků kulometů kata bolí ušní boltce. Ležáky, Lidice, nedožily války konce. Granáty z děl se zemí srovnala obce.“ Doplním, že píseň Bílá holubice byla zveřejněna u příležitosti stého výročí založení Československa.

Za zmínku určitě stojí také Nistorovy písně Přežili jsme, Doga DogmaFalešný úsměv, ve kterých tento interpret dokazuje, že po textové stránce (či pestrostí zvolených témat) nemá mezi kladenskými rappery příliš mnoho konkurence. Jak vidno, jde to i bez sprostých slov. Pokud vás Nistorova tvorba zaujala, můžete zhlédnout i videoklip k songu Leader (2015) z jeho šestého alba Uzavřená kapitola. Natáčel se mj. na střeše jednoho z rozdělovských věžáků, u rudných zásobníků v areálu Vojtěšské huti a na náměstí starosty Pavla. Píseň má chytlavý refrén: „Nenech se koupit, když nejsi na prodej / nedej se polapit, šálivým mamonem / ztracen je ten, kdo je sám se sebou spokojen / limity jsou bariéry, my je spolu rozbijem.“ Ve videu vystupují sportovci ze Street Workout Kladno.

Naše povídání o prvním, nejstarším a nejdéle působícím kladenském rapperovi zakončím tímto stručným výčtem jeho novějších klipů: Já Lodivod, Introvert (2020) a Dokonalá smrt (2021). Video k tracku Škola života (2023) je převzato z krátkého animovaného filmu britského animátora a ilustrátora Stevea Cuttse (Happiness/Hon za štěstím). Zajímavostí může být i to, že tenhle soustružník - obráběč kovů z městské části Dubí v letech 2014, 2018 a 2022 neúspěšně kandidoval do Zastupitelstva města Kladna, a to jako nestraník za stranu ANO 2011. Jejího šéfa přitom v covidové písni Hr Dost zrovna dvakrát nešetřil.

Petr Valenta - Jeď si to svý (feat. M​.​N​.​X.)

Dalším pánem na holení je Petr Valenta (*1988), který vystupuje také pod přízviskem MC Valis. Valentovy rapové začátky sahají až do roku 2001, kdy jako žák sedmé třídy ZŠ píše svoje vůbec první rýmy. Zanedlouho už se v prostorách školy šíří audiokazeta s jeho nahrávkami. V roce 2003 Valenta spoluzakládá hip-hopovou skupinu Jungle Bunny, s níž poté vystupuje v místních barech. Následujícího roku její členové začínají pořádat vlastní párty v Klubu 19, kde zaštiťují také akci Špekulace.

Složení kapely se v průběhu let neustále měnilo. Postupně v ní účinkovali MC Save, Scorphio aka Casper, Doktor Fu-Manchu, NoBody a DJ Flegmatic - jedinou stálicí byl MC Valis, jenž v té době ještě nosil dlouhé vlasy (v crew velmi krátce působil i Raego). Po konci Jungle Bunny vydává Valenta ve spolupráci s DJem NoBodym EP Máš to mít (2008). Rapperova píseň Ze života se zase dostává na tuzemskou kompilaci Hip Hop Talents 07: Volume 2. Dalším Valentovým úspěchem bylo vítězství v soutěži TrackBattle. Jeho uměleckou kariéru ale nejvíce ovlivnil jiný triumf.

Foto: Ondřej Barac

Pohled na bývalý Deep Zone Music Club v Arménské ulici. Po uzavření legendárního Klubu 19 v roce 2006 se hip-hopové akce přesunuly právě sem, na samý okraj kročehlavského sídliště Okrsek 4. Radost z nového útočiště ale milovníkům rapu (a jiných hudebních žánrů) nevydržela dlouho. Hudební podnik totiž po třech letech potkal osud jeho známějšího konkurenta.

Ve svých devatenácti letech se stal MC Valis vítězem talentové soutěže pro jednotlivce, jež se uskutečnila roku 2008 v kladenském klubu Deep Zone. Za touto rapovou akcí stála skupina Geto T5, která ve stejném podniku (po zrušení Klubu 19) pořádala i tzv. Getopárty. A právě zde se Petr Valenta seznámil s již zmíněným Michalem Nistorem. V roce 2009 oba rappeři absolvovali několik živých vystoupení s DnB kapelou Spaulding. Dvojice MC's se také rozhodla dát příležitost začínajícím rapperům a dýdžejům - výsledkem byla série akcí s názvem Back to the roots, která proběhla v několika kladenských klubech mezi roky 2009-2011.

První Valentovo LP Síla slova je pokřtěno v létě 2010. Kromě M.N.X.e se na něm podílel i DJ NoBody. Zlatým hřebem tohohle alba je nepochybně píseň Kouzlo noci, k níž byl natočen hodně oldschoolový klip. Za poslech stojí i skladby Mý město nebo Discopříběh (v playlistu klikněte na Interview na radiu Relax - track začne hrát zhruba v čase 10:00). Petr přitom nezapomněl ani na svoje rockové kořeny, když hostoval v lokální hardcorové kapele Feel the Steel. V září 2011 se ve španělské Granadě zúčastnil nahrávání kompilace Citizens Hip-Hop Encounter 2011; Českou republiku (a Kladno!) reprezentoval ve skladbách Hard times, Resistance a Citizens Beatbox (viz playlist).

Valisovi s M.N.X.em pak v roce 2012 vychází jejich společné album Neúprosní (obsahuje mj. songy Kladno Hey, Nestůj v cestě či Hyeny). Vystoupili také jako předskokané na koncertech známějších rapperů/skupin, např. Rytmuse, PSH nebo Prago Union. Z jejich spolupráce se navíc zrodilo velké přátelství. Michal Nistor dokonce své domácí nahrávací studio pojmenoval Valis & M.N.X. Records.

Z této kolaborace vznikla celá plejáda nahrávek. Já jsem se rozhodl vybrat ty, jež mě nejvíce oslovily. Patří mezi ně písně Proti proudu (2014) a Jeď si to svý (2019). K druhé z uvedených písní byl natočen i videoklip. Účinkuje v něm cyklista Vojtěch Šulc, který na kole během patnáctidenní cesty z ČR do Bruselu urazil 1 900 km (jeho trasa vedla přes Drážďany, Hamburk a Amsterdam). A pokud vás rapový tandem Valenta-Nistor zaujal, zasloužíte si malý bonus - co třeba jejich vůbec první společný počin jménem Skupenství plynné (2009), pojednávající o, ehm… větrech.

Další mnou nabízený song Bylo to Real se objevil na Valentově sólovém albu Ve znamení draka z roku 2019. Toto elpíčko je zajímavé také tím, že na něm v jedné skladbě hostuje kladenská hard-rocková kapela Mic the Catcher. Pozornost si jistě zaslouží i tracky Nechci to!Mít klid.

V následujících letech vydává Petr rovněž tři epíčka - M​á​jový EP, Podzimní EP (2020) a Skromný letní EP (2021). Na prvním z nich se nachází píseň Les, jež se dočkala i vlastního klipu. Tohle video ocení zejména ti, kteří mají rádi přírodu.

Poslední předkládaný song s názvem Kouzlo Noci 2 pochází ze stejného mini alba. Dávám ho sem proto, „Aby se furt neřikalo, že to tady chcíplo / Dyť Kladno… je to naše město!“ (Určitě se ale podívejte také na track Poutník.)

Případní zájemci ještě mohou čeknout klipy Obyčejnej život (2022) a Andělé i démoni (2023). Ve druhém jmenovaném singlu si zahrál i rapperův malý synek - píseň je mu ostatně věnovaná. Tuhle roztomilou tradici u nás před třemi lety započal Admin. A když už jsme u toho, Michal Nistor nedávno vydal skladbu Zuzanka. Pravda, jeho dcera je už trošičku odrostlejší, ale na tom nesejde. Je zkrátka vidět, že kladenští rappeři mají srdce na správném místě.

Brutal Princess

Nistorovým nahrávacím studiem v minulosti prošla i Tereza Richterová (začal jsem dobře, že?), jež rapovala pod přezdívkou Brutal Princess. I ona se v roce 2008 zúčastnila soutěže RapTalent v kladenském Deep Zonu, kde skončila na skvělém čtvrtém místě. Z dvanácti účinkujících byla jedinou dívkou. Michal Nistor si jí potom vzal k sobě domů do studia, kde spolu… samozřejmě nahráli několik písní (co jste si proboha mysleli?). Jen namátkou uvedu názvy několika z nich: Frajeřina rapeřina, Tvář anděla, Valentýn pro Martínka nebo Bezďák - to jsou skoro všechny, já vím. Největší úspěch ale měla skladba Barbie, kterou Tereza zarepovala společně s Bibi/Bike Bamby.

Tahle holčina z Rozdělova (dnes už spíše mladá paní) je v každém případě nositelkou jednoho důležitého prvenství. Stala se vůbec první kladenskou rapperkou, a tenhle primát už jí nikdo jiný nejspíš nevezme. (I když, už roku 2000 jakási Kladeňačka Coolia rapovala v Pinově songu Delvita, takže kdoví, jak to vlastně s tím prvenstvím ve skutečnosti je - jedna vlaštovka ale jaro nedělá.) Žádný videoklip bohužel nespáchala, takže se musíte spokojit s fotografiemi v jejím hudebním profilu, které ukazují, že Tereza má nesporné přednosti (myšleno samozřejmě hudební).

Ala Pino Feet Cabeza

Když už jsem zmínil prvního kladenského rappera (a rapperku), nemohu opomenout ani dalšího z pionýrů kladenského rapu. Je jím Josef Hlavatý, který rapoval pod přízvisky Ala Pino Feet Cabeza, Alla Pino Feeet Cabeza, Feet Pino Cabeza, Ala Pino Feet, Ala Pino Fééét, Alla Pino Fééét…uf, ostatní mu stejně neřekli jinak než Pino nebo Feet. Svoje první písničky začal skládat už zhruba ve dvanácti letech (1992), a to na klávesách značky Yamaha PSR-320. Malý Pepíček byl tehdy silně ovlivněn afroamerickým hip-hopem (skupiny Onyx a Geto Boys/raper KRS-One), a proto se rozhodl založit projekt Geto T5 (čti geto tépět). Mezi roky 2004 až 2008 v něm působil také Seňor Nistor, který tohle angažmá mimo jiné charakterizoval slovy „zvuk na tu dobu byl takový, jaký byl“. Pár let po jeho odchodu to Pino de facto zabalil.

O kontroverzní crew kdysi napsali velmi nelichotivou recenzi v hip-hopovém časopisu Bbarák, zatímco na rádiu Wave pro změnu odmítli zahrát jakoukoliv z jejich písní. Za to si obě média od „geťáků“ (rozuměj Hlavatého) vysloužila hodně krutopřísnou skladbu Bbarak ala Radio Wave (2007). Pino v ní rozhodně nešetří sprostými výrazy. Jen namátkou zde vyberu ty nejmírnější: „Bbarák, soudí demáče nějakej čů*ák“ (…) „zas*aný hovado z Bbaráku, na*er si“ (…) „ale zpátky k zm*dovi, k zm*dovi Araldovi, z Bbaráku, co si se*e do huby, víš ho*no ty čů*áku“ (…) „na Kladně si nebyl, píšeš recenzi debil, ze tvejch blbejch keců bych se ku*va poblil“ (…) „jak můžeš soudit kladenskej lid, si zas*anej Pražák a nás nemůžeš zastavit“ anebo „kladenskej lid, ti nakope řiť“. Článek o Getu T5 vyšel v roce 2007 i v Kladenském deníku (ZDE), kde je ale neutrálně laděný.

MC Gold (bývalý člen kultovní kladenské hip-hopové formace KL Emsís) tento rap v jedné internetové diskusi označil za „primitivně surový“, načež se mu dostalo následující odpovědi: „Mc Gold? Kdo je Mc Gold? Jestli to dělá od 99 roku minulého století měl bych slyšet o něm! Já však slyším jen člověka, který se jen lituje, že to od tý doby nikam nedotáhl. A věřím, že to taky nikam nedotáhne, protože je to jen (pravděpodobně) kopírka čehosi mdlého, co dnešní doba chce slyšet. A pokud se zdá Goldovi, že je to primitivně surové asi Geto T5 to tak chce. Není pochyb, že Mc Gold chtěl tímto příspěvkem jen podle uškodit Getu T5, je to tak! Píši podle, protože on sám nemá tu odvahu se s nimi sejít a říci jim svůj názor do očí. Toť má reakce k příspěvku Mc Golda, který nemá tu odvahu a chová se jak malej parchant nepřiměřeně svému věku.“

Zkrátka a dobře jde o velmi neuctivé prohlášení na adresu jedné z legend kladenského rapu. Původní text přitom obsahuje celou řadu pravopisných chyb, překlepů a chybějících čárek (provedl jsem raději korekturu, aby z toho tolik nebolely oči). Ačkoliv se pisatel nepředstavil, za příspěvkem nejspíše stojí někdo z bývalých členů Geta T5, čímž se nám okruh možných „pachatelů“ značně zúžil. Já osobně z jeho napsání podezřívám přímo Hlavatého, ale to je samozřejmě jenom domněnka. Podle mého názoru se navíc MC Gold vyjádřil ještě docela korektně. Pino mi svým hlasovým projevem totiž připomíná řvoucího paviána, a o úrovni lyriky nebo zvuku bych snad radši ani nemluvil. U každého kladenského rappera se snažím nalézt alespoň nějaká pozitiva, ale v případě Pina je to strašně těžké.

Možná to za mě vyřeší názor, který členům Geta T5 napsal slovutný romský rapper Radek Banga alias Gipsy: „No není to vůbec špatný hele. Sem tam vám není rozumět, nahrávka je demáč, což je slyšet, takže je mi jasný, že pár věcí se prostě udělat líp nedalo. Tematicky mi to připadá všechno dost podobný, ale na tom si zřejmě zakládáte styl? Asi to tak bude. Nevybrali jste si snadná témata a to cením. Lidé ve věku 14-18 většinou rapují o totálních mr*kách, ale vaše témata jsou aktuální, zajímavá. Hudba není úplně špatná, ale přece jen by chtěla taky dopilovat, ale líbí se mi ta nálada. Líbí se mi záměry tý muziky.“

H.C Kladno Crew - Dokonalej

Skupina H.C Kladno Crew se v našem seznamu přeci jenom trochu vymyká. Jde totiž o projekt dvou hardcoristů, vystupujících pod přezdívkami Vondr a Cíco. První z nich hraje na bicí v kladenské hardcore rapové kapele Feel the Steel, a druhý působí jako zpěvák ve stochovské hardcore metalové kapele E.O.S. Oni sami o sobě poněkud sebekriticky říkají: „nejsme žádní rapeři a vůbec tomu nerozumíme“ - s dovětkem „a koho to se*e?!“ Vysvětlují, že se jen „snaží užít si pr*el pomocí tohoto stylu.“ Ten bychom mohli označit za alternativní rap.

V roce 2013 vydali svůj první (a zároveň poslední) song s názvem Dokonalej. Vznikl k němu profesionálně natočený a sestříhaný klip, jehož jedinou vadou na kráse je to, že se nenatáčel na Kladně, ale v Brně. David Cíca na to ovšem rýpalům odpověděl v tom smyslu, že „po Prago Union se taky nechce, aby když dělá song a klip třeba o ženskejch, ho točil nutně v Práglu.“ Jeho názor má koule, uznávám (ač nerad). A o čem že je vlastně tahle píseň, ptáte se? Inu, o Jaromíru Jágrovi, Bridget Jonesové, Halině Pawlowské, Leoši Marešovi, Marie Curie-Skłodowské, Marku Vašutovi a dalších. Víte co? Asi bude nejlepší, když si ji pustíte.

Pokračování příště…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz