Hlavní obsah
Knihy a literatura

Bradburyho budoucnost je dnes. A pořád stejně bolí

Foto: DALL E (vygenerováno pomocí AI)

Příběhy Raye Bradburyho jsou aktuální i dnes. Zkoumají totiž lidské nitro. A hmotný svět? To jsou jen kulisy, které lze snadno vyměnit.

Článek

Některá díla člověka pohltí, jiná obohatí, a pak jsou taková, která se do vás tiše vryjí. Ne pro svoji složitost nebo epochálnost, ale tím, jak jednoduše a nenápadně ukazují pravdu. Ray Bradbury (1920-2012) byl v tomto ohledu mistr. Ať už psal o Marsu, o dětství nebo hořících knihách, v jeho textech je vždy tento aspekt k nalezení a často i bolí. Ale v dobrém slova smyslu. Já sám tomu říkám poetický smutek, který je znát v notoricky známé Marťanské kronice, ale snad nejvíce je cítit i v Bradburyho raných povídkách, které k nám dnes hovoří až nebezpečně přesně. Jmenují se ChodecVrah.

Sci-fi z jiné doby

V padesátých letech 20. století, kdy Bradbury tyto texty napsal, se svět teprve vzpamatovával z druhé světové války a lidé si pomalu začínali představovat, co všechno by mohly v budoucnosti přinést technologie. V té době vznikaly převážně příběhy, které měly varovat před atomovou apokalypsou, totalitou nebo odcizením ve městech, jež rostla do výšky i šířky. Bradbury na to šel ale jinak.

Chodec – když se stane obyčejná procházka zločinem

Bradburyho Chodec je jen pár stránek dlouhý příběh, který vznikl v roce 1951, ale kdykoli ho čtu, zasáhne mě stejně. Leonard Meade se večer vydá na procházku městem. Nikdo jiný tam není, všichni sedí doma a sledují televizi. Městem nejezdí ani žádná auta. Jen on se potichu prochází prázdnými ulicemi, dýchá čerství vzduch a pozoruje svit obrazovek za okny domů. A právě tím je podezřelý. Policie (automatizované auto bez posádky) ho zastaví a skrze amplion na střeše vozu se vyptává, proč není doma a nekouká na televizní program jako všichni ostatní. Leonard sice neporušil žádný zákon, jen zkrátka nezapadá do škatulky většinové společnosti, těch ovcí u televizí, a proto je donucen jako potížista nastoupit do vozu, aby absolvoval „vyšetření“.

V době, kdy byla televize ještě poměrně mladá, působila povídka jako nadsázka. Dnes ale připomíná realitu, v níž lidé zírají do telefonů na zastávkách, v posteli i u stolu a kde být „offline“ může snad znamenat i podivínství. Chodit jen tak ulicí a přemýšlet může být pomalu nedostupný luxus a nebo gesto vzdoru.

Bradbury jako by tušil, že v budoucnosti nebude potřeba diktatury, pokud se lidé dobrovolně vzdají přirozené svobody výměnou za zábavu. A ačkoliv neviděl budoucnost přesně, moc dobře chápal lidskou povahu, která je stále stejná, jen kulisy okolo nás se mění.

Foto: Pan Sova

Vrah – sedmdesát let stará vize digitálního detoxu

Druhá povídka se jmenuje Vrah a vznikla v roce 1953. Je humornější, ale o nic méně výstižná. Hlavní hrdina je zavřený v ústavu, protože ničil všemožná zařízení kolem sebe – telefony, interkomy, mluvicí hodiny, automatické přehrávače hudby. Zkrátka všechno, co na něj neustále mluvilo, vysílalo, pípalo a dožadovalo se jeho pozornosti. Toto jednání společnost odsoudila jako útok na společenský řád. Ale on sám jako jediný mluví klidně a rozumně: „Chtěl jsem jen ticho.“

Dnes, kdy nás budí chytré hodinky a bombardují notifikace ze sociálních sítí, zatímco jsme doma i v práci vystaveni nekonečné smršti hovorů, zpráv a reklam, lze chápat Vrahovo „šílenství“ ne negativně, ale jako zachování prostého zdravého rozumu. Bradbury už kdysi dávno věděl, že zahlcení komunikací může člověka zlomit a jak se zdá, měl pravdu. Sociální sítě způsobují psychické obtíže a digitální závislost je dnes běžně skloňovaný pojem. A také jsou tu lidé, kteří už mají dost toho, být stále „online“, vypínají si notifikace a dopřávají si digitální detox, tedy přesně ten stav, jakého chtěl dosáhnout Bradburyho Vrah.

Foto: Pan Sova

Obě povídky si lze přečíst ve sbírce „Zlatá jablka sluneční“

Bradburyho dědictví a moje cesta k němu

Bradbury byl romantik i pesimista. Miloval lidi, ale z jeho díla plyne, že se bál lidského sklonu k pohodlnosti a pasivitě. K vytvoření klece nepotřebujeme žádné diktátory ani roboty, stačí pohodlnost a někdy si tu nejpřísnější klec vytvoříme sami – předáváme osobní údaje bůhví kam a komu, vystavujeme svůj život na odiv na sociálních sítích a umění konzumujeme za pochodu. To celé jen pro pár lajků nebo proto, že to ostatní také tak dělají. A pak je zde hrstka ChodcůVrahů.

Jeho dvě povídky, které jsem zmínil, jsou jen nepatrnou částí autorova díla. Jsou však výmluvné tím, že neobsahují násilí, nadpřirozeno ani vesmírné lodě. Jejich aktéry jsou obyčejní lidé žijící v odcizeném světě. A otázka, kterou kladou, je už od dob Sokrata pořád stejná: co dělá člověka skutečně svobodným?

Osobně mám Raye Bradburyho velmi rád – začalo to, když mi bylo čerstvě náct, díky televizní sérii Divadlo Raye Bradburyho. Ta běžela v 90. letech na TV Nova. Některé díly mě opravdu zasáhly a v podstatě formovaly můj vztah k literatuře, antiutopii i sci-fi. Netuším, zda je tento seriál ještě někde k dispozici, ale pokud na něj narazíte, určitě jej zkuste shlédnout. Především však doporučuji Bradburyho číst – nejen pro jeho vize budoucnosti, ale i kvůli tomu zvláštnímu poetickému smutku, který dává každé jeho větě hloubku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz