Článek
„Dobrý den, máte věrnostní aplikaci?“ touto větou v podstatě začíná placení skoro každého běžného nákupu, pominu-li samoobslužné pokladny.
„Nemám,“ odpovídám. „A měl byste o ni zájem?“ často dodává pokladní.
„Ne, děkuji,“ ukončuji dnes už roboticky začátek markování.
Nákupní aplikace, které ve velkém vystřídaly plastové věrnostní kartičky, má dnes už snad i ten nejmenší řetězec a bojím se, kdy dorazí do večerek. Aplikace a věrnostní programy sice mohou zákazníkům ušetřit nějakou tu korunu, ale dle mého názoru vytvářejí zmatek v cenách. Při pohledu na cenovku v regálu, kde je uvedena původní částka, akční cena nebo cena při použití aplikace, člověk nemusí tušit, jaká částka mu bude markována u pokladny. Takové cenovky studovat je za trest.
Některé řetězce naštěstí neuvádějí různé ceny, ale formou jakýchsi bonusů dávají zákazníkům kupony na slevy nebo body za věrnost, které lze následně uplatnit formou slevy. Jak však mohou takovou výhodu získat zákazníci, kteří chytrý telefon nevlastní? Nezavání to diskriminací? Jednou věcí je dobrovolně si aplikaci do telefonu neinstalovat, ale pokud bych opravdu chtěl cenovou úlevu získat s předpotopním telefonem, mám zkrátka smůlu.
Matematika nelže
Z pohledu obchodníka jsou věrnostní aplikace zlatým dolem, přestože v nich nabízí slevy. Řetězce získávají o uživatelích tak cenná data, že se jim jednoduše vyplatí nějakou tu slevu poskytnout. Nejde jen o jméno, telefon, mail nebo datum narození, což jsou informace, které uživatel do aplikace dobrovolně naťuká. Využíváním aplikace zjistí obchodník, jak často u něj nakupujete, jaké výrobky preferujete a zda se objem vašich nákupů zvyšuje či snižuje. Následně vás dokáže slevami motivovat k dalšímu nakupování právě u něj, což je hlavním společným cílem všech těchto aplikací.
Tím, jaké výrobky nakupujete, si řetězce zřejmě udělají i docela pěkný obrázek o tom, co vám chutná a jaké máte zájmy. Dále jak početnou rodinu máte, jak máte zhruba staré děti a tak dále. Většinou to sice nejsou žádné extrémně citlivé informace, ale záleží na tom, co nakupujete.
Tak jako tak, obvyklé složení vašich nákupů a jejich četnost dává obchodníkům do ruky nástroj k nezaplacení. Může vám vyhotovit nabídky na míru, připravovat extra slevy, pro které si zákazník rád přijde. A když už nakupuje, často přihodí do košíku i další zboží, které by si v jiném případě zakoupil v jiném obchodně (a nebo vůbec).
Úskalí slevových akcí
Bohužel si myslím, že věrnostní aplikace a akční ceny obecně tak trochu deformují trh. V některých případech je rozdíl mezi cenou bez slevy a cenou v akci extrémní. Proč jeden týden stojí vanička obyčejného margarínu 79 korun a o týden později v akci 29 korun? Je tak logické, že si jej zákazníci koupí za akční cenu a poté už většina z nich bude na stejnou akci čekat znovu. A tak je to s většinou výrobků od pečiva přes pivo až po toaletní papír. Lidé tak nakupují podle slev a ne podle svých preferencí. V tomto ohledu jsme evropskými mistry, stejně tak v používání věrnostních aplikací.
Na nákup s lístečkem
Nějaké aplikace jsem samozřejmě také vyzkoušel, ale za nejlepšího pomocníka k nakupování stále považuji klasický papírový lístek s nákupním seznamem. Stačí si předem promyslet, co se bude vařit či dělat o víkendu, sepsat si ingredience a koupit přesně to, co potřebuji. Nic nevynechám, ale nekoupím ani nic nepotřebného navíc. Každopádně chytrý telefon nechávám v kapse. Možná bych s aplikací ušetřil, ale možná také ne.
A jak to vidíte vy? Podělte se o názor v diskuzi nebo klikněte do ankety.
Anketa
Doplňující zdroje: Hospodářské noviny, PrahaIN