Článek
Když Alexandr Hemala na České televizi uváděl v polovině devadesátých letech premiérový první díl seriálu Městečko Twin Peaks, lákal diváky na detektivku. Jenže to, co začalo jako obyčejná kriminálka, se po několika dílech ukázalo jako něco do té doby na televizních obrazovkách nevídaného. Twin Peaks totiž balancuje na hranice abstrakce, snové reality, absurdní komedie, sci-fi, thrilleru a temné mystiky. Je v podstatě vším, jen ne kriminálkou. A hlavně milníkem televizní tvorby.
Jak už jsem psal na začátku, Twin Peaks je třeba dokoukat, a to kompletně všechny tři řady. Ta poslední vznikla v roce 2017 a už se neodehrává jen ve fiktivním městečku kdesi ve washingtonských lesích u kanadských hranic. K tomu je dobré ještě přelouskat knihy Tajná historie Twin Peaks a The Final Dossier (zatím nepřeloženo do češtiny) od Marka Frosta, který spolu s Davidem Lynchem Twin Peaks stvořil. Společně pak s filmem Ohni se mnou pojď a soundtracky, na kterých má velký podíl Angelo Badalamenti, tvoří Městečko Twin Peaks možná největší kulturní dílo moderní doby.
Jenže Městečko Twin Peaks není klasickým seriálem s přímočarým dějem a jasně nastavenými pravidly. Právě jeho těžká stravitelnost odradila mnoho diváků, na druhou stranu přivedla jiné, které klasická televizní tvorba jinak nezajímala.
Lynch a Frost společně vytvořili kult se spoustou otázek a dějových linií. U Twin Peaks se musí přemýšlet, vracet se zpět a znovu hledat (a nenacházet) odpovědi. A tak ačkoliv první díl začíná vraždou studentky Laury Palmerové (Sheryl Lee) a příjezdem sympatického agenta FBI Dala Coopera (Kyle MacLachlan), který se v městečku uprostřed lesů pouští do vyšetřování zdánlivě rutinního případu, již po několika dílech je jasné, že tahle detektivka bude silnou kávou. Přesně takovou, jakou Cooper miluje.
V seriálu se objevuje řada většinou sympatických postav. Je tu Bobby, Shelly, Donna, Audrey, Leeland, Norma, James, šerif Truman, Hawk, Andy, Lucy a spousta dalších, včetně Cooperovy asistentky Diany, která je přítomna od prvního dílu, ale diváci ji spatří až ve třetí sérii. Je tu ale také mystický Bob, ztělesnění čistého zla, které se vtěluje do slabších jedinců. Jeho andělským protikladem je mrtvá Laura Palmerová, jejíž úloha je v ději Twin Peaks zcela zásadní. Jsou tu také sovy, které zřejmě vědí mnohem více, než se zdá. A když diváci vydrží, ke konci druhé série vstoupí společně s Cooperem do Černého vigvamu, tajemného místa mimo prostor a čas. To už ale seriál začíná nabírat tak trochu surrealistické obrátky. Ty se naplno roztočí po 25 letech ve třetí sérii.
V roce 2017 dostal David Lynch, který mimochodem v seriálu sám hrál Cooperova šéfa, zcela volnou ruku a do Twin Peaks mu, na rozdíl od prvních dvou řad, nahrávací studio nezasahovalo. A tak kdo čekal jakékoliv rozuzlení, ke kterému na konci druhé řady nedošlo, dostal halucinogenní terapii mísenou s napětím a šílenstvím. Sice se konečně vysvětlil původ Boba, ale s každým novým dílem začínalo bobtnat tajemství obludné Judy, bytosti zřejmě z jiné dimenze, lačnící po zlu a bolesti. Současně se částečně objasnilo zmizení Cooperova předchůdce, agenta Phillipa Jeffriese, jehož si zahrál David Bowie.
Vrcholem Lynchova génia (a nebo šílenství) je pak osmá epizoda třetí série. Skoro se v ní nemluví, většina je natočena černobíle, zakoncertují si v ní Nine Inch Nails, diváci uvidí první testovací jaderný výbuch v Novém Mexiku, zrození Boba, anděla strážného i počátek invaze bytostí z jiného světa.
Pak ale začne znovu svítat, v seriálu se v předposledním díle prakticky vše vysvětlí, jenže ještě chybí poslední část, aby znovu vše obrátila na ruby.
Poslední introvertní díl je o cestě. Už v něm není Cooper a Diana, ale Richard a Linda, a také žena, která by mohla být Laura. Reálie zůstávají, ale svět, ve kterém se hlavní hrdina ocitl, je jiný. I on je jiný.
Mnoho diváků tak dochází k závěru, že celý seriál byl jen snem, který prožíval Cooper. To je naznačeno občas i v seriálu, kde zazní: „Žijeme uvnitř snu“. Jenže to by nebyl Lynch, aby vysvětlení bylo tak snadné. Skalní fanoušci seriálu znají jméno Chalfontovi, které prostupuje oběma realitami. Jak to tedy s Twin Peaks opravdu je, ví snad jen Lynch. A tak to má být. Různé interpretace děje dodávají seriálu tajemný rozměr, na který divák myslí dlouho po shlédnutí.