Hlavní obsah
Právo a státní správa

Nepřevzetí zboží z e-shopu na dobírku není totéž, co odstoupení od smlouvy. Mohou vás čekat sankce

Foto: Unsplash

Většinu zboží z e-shopů lze bez potíží vrátit v zákonné lhůtě do 14 dnů od objednání. Pokud ale nepřevezmete vámi objednané zboží na dobírku, prodejce s vámi nemusí mít pochopení.

Článek

Přestože dobírka patří ke stále méně využívaným způsobům platby v e-shopech, někteří lidé ji z nejrůznějších důvodů volí. Z hlediska poštovného jde sice o nejdražší způsob dopravy, na druhou stranu má kupující jistotu, že za balík platí až v okamžiku, kdy jej skutečně přebírá.

Mezi prodejci je dobírka naopak nejméně vítaným řešením. Posílají ještě nezaplacené zboží, přičemž se vystavují riziku, že si jej zákazník nepřevezme. To dokládá i statistika českého portálu Shoptet, podle nějž se prodejcům vrací minimálně 3 % nepřevzatých dobírek, u některých e-shopů je to ale až 10 %, což je nezanedbatelné číslo, které prodejce něco stojí.

Nepřevzetí dobírky se zbožím, které jste si objednali, vás nezbavuje odpovědnosti

Někteří kupují se totiž mylně domnívají, že když dobírku nepřijmou, prodejce na ně nemá žádné páky. V tom se ale mýlí. Nepřevzetí objednané dobírky rozhodně neznamená totéž co odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dnů.

Spotřebitelský časopis dTest kupujícím, kteří se rozhodnou, že objednané zboží nechtějí, doporučuje balíček zaplatit a poté standardním způsobem odstoupit od smlouvy. Nejhorší je, když spotřebitel nechá zboží ležet na poště a dělá mrtvého brouka. Některým e-shopům stačí i stručná informace e-mailem, že ze strany zákazníka není zájem, a přání kupujícího-nekupujícího akceptují (ač neradi, ale nechtějí riskovat svoji pověst a ztrátu dalších zákazníků).

Časopis dTest také uvádí, že nepřevzetí dobírky je porušením kupní smlouvy. Kupující je tak dle zákona č. 89/2012 Sb. povinen objednané zboží převzít, jinak se může vystavit sankcím ze strany prodávajícího. Ten totiž může po zákazníkovi požadovat vynaložené náklady spojené s uchováním věci. Takovou informaci najde zákazník v obchodních podmínkách daného e-shopu.

Některé internetové obchody také využívají služeb třetích stran, které se starají o vymáhání škod způsobených nevyzvednutými dobírkami. V českém vysoce konkurenčním prostředí však k tomuto kroku přistupuje málokdo z obavy, že by si tím mohl uškodit třeba ztrátou některých zákazníků, kteří by tento krok vnímali negativně. I tak se ale nepřevzetím balíku vystavujete riziku vymáhání způsobených škod. Takovou informaci také najdete v obchodních podmínkách.

Tuzemské e-shopy se tak snaží zákazníky motivovat k tomu, aby volili jinou platbu už při nákupu. Poplatek za dobírku zvyšují, nebo ji umožňují až od určité částky. Zákazník tak často raději zaplatí jinak, než aby utrácel za vyšší poštovné.

Problémy s dobírkou mohou e-shopy vyřešit jejím zrušením. Některé k tomu kroku skutečně přistoupily, ale většinou jde o obchody cílené na mladší zákazníky, kteří na placení kartou nebo QR kódy nevidí nic rizikového. Prodejci zaměření na širší spektrum kupujících nechtějí ztratit zákazníky, kteří mají z jiných forem platby obavy, a tak dobírku stále nabízejí.

Důvody, proč kupující nepřebírají dobírky, jsou různé

Zákazníci nepřebírají dobírky z různých důvodů. Než jim zboží dorazí, mohou jej jinde sehnat levněji, nebo jim na něj nezůstanou finance. Také mohou zjistit, že jde o nevhodný dárek, nebo zkrátka na balík na poště zapomenou. Ve výjimečných případech může jít dokonce i o záměrnou činnost s cílem poškození prodejce, přičemž objednávajícím dokonce nemusí být adresát.

Anketa

Už jste někdy nepřevzali zboží na dobírku, které jste si objednali?
Dobírky nepřebírám pravidelně.
1,6 %
Občas nepřevezmu.
18,8 %
Jednou jsem nepřevzal/a.
15,6 %
Ne, vždy zaplatím a poté případně odstoupím od smlouvy.
35,9 %
Na dobírku nenakupuji.
28,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 64 čtenářů.

Doplňující zdroje: penize.cz, e15.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz