Hlavní obsah
Umění a zábava

Peter Schilling. Kariéru měl rozjetou jako Falco, ale psychicky vyhořel. S Eurem zažívá comeback

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Peter Schilling official, CC BY-SA 4.0 Wikimedia Commons

Českému publiku nemusí být jméno Peter Schilling až tak známé. V německy mluvících zemí byl svého času za hvězdu a přirovnávali jej k Falcovi. Jejich kariéry byly v mnohém podobné, protože se oba jako jedni z mála dokázali prosadit s němčinou.

Článek

Peter Schilling se narodil v roce 1956 v západoněmeckém Stuttgartu. Od dětství měl rád muziku a fotbal. Jako patnáctiletému mu byla dokonce nabídnuta smlouva s profesionálním fotbalovým klubem VfB Stuttgart. Jenže ve stejné době přišla i první nabídka na smlouvu s hudebním vydavatelstvím. Peter se rozhodl pro muziku.

Hvězdný Major Tom nevynesl na vrchol jen Bowieho

Sólově se mu ale dlouho nedařilo prosadit. Většinou hrál „druhé housle“ v téměř neznámých rockových kapelách a jeho hlavní obživa byl prodej reklamních předmětů na koncertech pořádaných nahrávací společností WEA Records (dnes Warner). Až zřejmě díky kontaktům, které si během cest vybudoval, získal smlouvu na nahrání singlů u společnosti Peer Music Hamburg.

Skladba Gib Her Das Ding z roku 1979 zní s ohledem na Schillingovu budoucí tvorbu rozpačitě, nicméně její úspěch mu vydláždil cestu zpět k WEA Records, tentokrát už s nabídkou na vlastní sólové album. To bylo dokončeno v roce 1982 pod názvem Errors in the System. Schilling si tehdy s texty odkazujícími na sci-fi romány, budoucnost a utopické ideje získal publikum nejen v Německu. Ústřední píseň „Major Tom (Völlig losgelöst)“ inspirovaná Bowie klasikou „Space Oddity“ vyhrála německou hitparádu a výborně se umisťovala i v hitparádách v Rakousku a Švýcarsku. Její anglická verze „Major Tom (Coming Home)“ zabodovala v USA i v Kanadě. Tam dokonce dosáhla na vrchol místní hitparády.

Později měly za oceánem úspěch i německy zpívané skladby jako třeba „Terra Titanic“, která zbořila hitparády i v Itálii a Španělsku. Krátce po debutu tak vydal další dvě úspěšné desky a začínal se přiklánět spíše k angličtině. To vedlo k jisté nechuti jeho domácích fanoušků.

Angličtina zazdila novou německou vlnu

Schilling se totiž v první polovině 80. let stal dominantním představitelem hudebního hnutí nazývaného Neue Deutsche Welle (NDW) nebo nová německá vlna . To začínalo jako avantgardní subkultura čerpající z industrialu, new wave či punku. V podstatě nemělo žádné zvláštní ukotvení, kromě němčiny. Jenže tím, jak se interpreti začali komercializovat a přiklánět i k angličtině, se osobitost NDW rychle vytratila. Paradoxně k jeho úpadku přispěl i Schilling.

Na pokraji smrti

Když už se zdálo, že je Schilling na cestě k obrovskému mezinárodnímu úspěchu, nastalo ticho. Práce na dalším albu trvala dlouhé roky. Zatímco jeho souputník Falco chrlil hit za hitem a vyprodával stadiony, Schilling byl zavřený ve studiu a jeho fanoušci netrpělivě očekávali nové písně.

Na začátku roku 1989 se dočkali. Album „The Different Story (The World of Lust and Crime)“ však obsahovalo jen upravené staré známé písně a pouze jednu novinku, která nesla stejný název jako deska. Píseň sice byla přijata velmi kladně, zbytek desky ale čelil obrovské kritice. Schilling poté přiznal, že jej postihl syndrom vyhoření a dokonce byl i kvůli dušnosti na prahu smrti. Následně se odstěhoval do New Yorku a ukončil smlouvy se všemi nahrávacími společnostmi. Takto krutě měla skončit kariéra nadaného skladatele a zpěváka. Jenže neskončila.

Velký comeback před Eurem

Schilling se už k angličtině nikdy nevrátil. Příležitostně vystupoval v rodném Německu a v novém miléniu se ke skládání muziky vrátil. Už nebažil po komerčním úspěchu a publikum oslovoval zejména v Německu. Jenže úspěch se začal dostavovat sám díky sociálním sítím, kde si získává statisíce nových příznivců, a to zejména díky remasterovaným verzím svých osmdesátkových hitovek.

Letos na jaře si skladbu „Major Tom“ vybrala firma Adidas jako doprovod pro reklamu na turnajový kit mistrovství Evropy ve fotbale a fanoušci si skladbu tak oblíbili, že ji přezdívají neoficiální hymnou Eura. Peter Schilling tak znovu vystoupil na vrchol.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz