Článek
Peter Schilling se narodil v roce 1956 v západoněmeckém Stuttgartu. Od dětství měl rád muziku a fotbal. Jako patnáctiletému mu byla dokonce nabídnuta smlouva s profesionálním fotbalovým klubem VfB Stuttgart. Jenže ve stejné době přišla i první nabídka na smlouvu s hudebním vydavatelstvím. Peter se rozhodl pro muziku.
Hvězdný Major Tom nevynesl na vrchol jen Bowieho
Sólově se mu ale dlouho nedařilo prosadit. Většinou hrál „druhé housle“ v téměř neznámých rockových kapelách a jeho hlavní obživa byl prodej reklamních předmětů na koncertech pořádaných nahrávací společností WEA Records (dnes Warner). Až zřejmě díky kontaktům, které si během cest vybudoval, získal smlouvu na nahrání singlů u společnosti Peer Music Hamburg.
Skladba Gib Her Das Ding z roku 1979 zní s ohledem na Schillingovu budoucí tvorbu rozpačitě, nicméně její úspěch mu vydláždil cestu zpět k WEA Records, tentokrát už s nabídkou na vlastní sólové album. To bylo dokončeno v roce 1982 pod názvem Errors in the System. Schilling si tehdy s texty odkazujícími na sci-fi romány, budoucnost a utopické ideje získal publikum nejen v Německu. Ústřední píseň „Major Tom (Völlig losgelöst)“ inspirovaná Bowie klasikou „Space Oddity“ vyhrála německou hitparádu a výborně se umisťovala i v hitparádách v Rakousku a Švýcarsku. Její anglická verze „Major Tom (Coming Home)“ zabodovala v USA i v Kanadě. Tam dokonce dosáhla na vrchol místní hitparády.
Později měly za oceánem úspěch i německy zpívané skladby jako třeba „Terra Titanic“, která zbořila hitparády i v Itálii a Španělsku. Krátce po debutu tak vydal další dvě úspěšné desky a začínal se přiklánět spíše k angličtině. To vedlo k jisté nechuti jeho domácích fanoušků.
Angličtina zazdila novou německou vlnu
Schilling se totiž v první polovině 80. let stal dominantním představitelem hudebního hnutí nazývaného Neue Deutsche Welle (NDW) nebo nová německá vlna . To začínalo jako avantgardní subkultura čerpající z industrialu, new wave či punku. V podstatě nemělo žádné zvláštní ukotvení, kromě němčiny. Jenže tím, jak se interpreti začali komercializovat a přiklánět i k angličtině, se osobitost NDW rychle vytratila. Paradoxně k jeho úpadku přispěl i Schilling.
Na pokraji smrti
Když už se zdálo, že je Schilling na cestě k obrovskému mezinárodnímu úspěchu, nastalo ticho. Práce na dalším albu trvala dlouhé roky. Zatímco jeho souputník Falco chrlil hit za hitem a vyprodával stadiony, Schilling byl zavřený ve studiu a jeho fanoušci netrpělivě očekávali nové písně.
Na začátku roku 1989 se dočkali. Album „The Different Story (The World of Lust and Crime)“ však obsahovalo jen upravené staré známé písně a pouze jednu novinku, která nesla stejný název jako deska. Píseň sice byla přijata velmi kladně, zbytek desky ale čelil obrovské kritice. Schilling poté přiznal, že jej postihl syndrom vyhoření a dokonce byl i kvůli dušnosti na prahu smrti. Následně se odstěhoval do New Yorku a ukončil smlouvy se všemi nahrávacími společnostmi. Takto krutě měla skončit kariéra nadaného skladatele a zpěváka. Jenže neskončila.
Velký comeback před Eurem
Schilling se už k angličtině nikdy nevrátil. Příležitostně vystupoval v rodném Německu a v novém miléniu se ke skládání muziky vrátil. Už nebažil po komerčním úspěchu a publikum oslovoval zejména v Německu. Jenže úspěch se začal dostavovat sám díky sociálním sítím, kde si získává statisíce nových příznivců, a to zejména díky remasterovaným verzím svých osmdesátkových hitovek.
Letos na jaře si skladbu „Major Tom“ vybrala firma Adidas jako doprovod pro reklamu na turnajový kit mistrovství Evropy ve fotbale a fanoušci si skladbu tak oblíbili, že ji přezdívají neoficiální hymnou Eura. Peter Schilling tak znovu vystoupil na vrchol.