Článek
Barevné katalogy s obrázky levnějšího masa, sušenek, mléčných výrobků nebo drogerie. Týden co týden tisíce akcí, někdy se slevy mění i v průběhu týdne. To vše je potřeba zákazníkům oznámit. Výsledek je takový, že za pár dní tuny těchto reklamních tiskovin končí bez povšimnutí v modrých kontejnerech na papír, za jejichž svoz platí i ti, kteří letáky do svých schránek nechtějí.
A někdy v kontejnerech na tříděný odpad končí i nečtené. Na některých sídlištích se štosy takových letáků povalují před domovními vchody. Občas si z nich lidé pár kousků vezmou domů, ale zbytek letí rovnou do odpadu. Opravdu tohle potřebujeme?
V Česku je bohužel tento způsob marketingu u obchodních řetězců stále dominantní. Možná ale existuje způsob, jak zákazníky do obchodů nalákat bez tun zbytečného odpadu i bez aplikací. Třeba v sousedním Německu na to jdou zcela jinak.
Letáková lavina je přežitek
Reklamní letáky nebo katalogy mají za cíl nalákat zákazníky do obchodů, tedy spíše do konkrétních obchodů. Lidé nakupovat musí a řetězce soutěží o jejich pozornost. V Česku na to jdou pomocí zdánlivě výhodných slev. Zákazníci na slevové akce slyší, plánují si podle nich nákupy, obědy a těší se, že ušetří. Jenže realita může být zcela jiná.
Řetězce manipulují s cenami, uměle je navyšují, aby pak mohli přijít s pompézní akcí.
Třeba před loňskými vánočními svátky prodávali obchodníci od začátku listopadu čokoládové kolekce zhruba za 600 korun, aby je o měsíc později mohli radikálně zlevnit v akci. Sleva 50 % zní zkrátka lákavě, i když původní částka byla šíleně našponovaná, a to právě jen kvůli čarování s akčními cenami.

Kolem nás je „záplava slev“
Také ale není výjimkou, že zlevněné produkty zmizí z regálů velmi rychle a zákazník nakonec odchází s něčím jiným – často dražším.
Dopad reklamních tiskovin je na životní prostředí rovněž nepopíratelný. Kilogramy potištěného papíru končí v odpadu. Sice jde o recyklovatelný materiál, energetická náročnost tisku je však obrovská, nutná je i rozsáhlá distribuce a nakonec také svoz odpadu, který takto nešetrně vznikl.
Německý model: stabilní ceny, dobrá nabídka
Například v sousedním Německu supermarkety letáky téměř nerozesílají a slevové akce tam nejsou tak běžné. A pokud jsou, jedná se skutečně o slevy, které mají z hlediska kupujícího smysl. Zákazníci u našich sousedů ale mají jistotu, že obchodníci drží dlouhodobě stabilní ceny a nemusí neustále pátrat, kde je třeba kuřecí maso v akci. Pokud chodíte do německých supermarketů nakupovat pravidelně bez nutnosti čtení letáků nebo studování aplikací předem víte, kolik za co zhruba zaplatíte.
Supermarkety u našich západních sousedů spíše oslovují zákazníky stabilní nabídkou, rozmanitým zbožím, lokálními nebo bio produkty. Některé markety sázejí na kvalitu, jiné na nižší cenu a prakticky všechny si své zákazníky najdou.
Proč to takhle nefunguje u nás? Asi na model bez letáků a obskurních slevových akcí nejsme připraveni. Slevy zkrátka potřebujeme a jsme bez nich ztraceni. Letáky sice u části zákazníků nahrazují aplikace, ale zde je opět nutné aktivovat slevové kupony a sbírat body. Obchodníci díky nim krásně sbírají naše osobní data, aby nám znovu mohli podsouvat personalizované nabídky. Někomu to může přijít výhodné, jiné to otravuje. Každopádně cesta k německému modelu, kde vás pokladní neotravuje dotazem na aplikaci, se u nás zatím nerýsuje. A je to škoda.
Budoucnost bez letáků?
Možná je ale načase přehodnotit alespoň skutečnost, zda slevové letáky opravdu potřebujeme. Se současným rozmachem aplikací je čím dál tím více jasné, že jsou papírové akční letáky určeny primárně starší části našich spoluobčanů. Jenže pokud bychom důchodce připravili o letáky a nechali slevové nabídky pouze na aplikacích, bylo by to vůči seniorům dost nefér.
Co s tím? Abychom se někdy alespoň přiblížili německému modelu, chce to aktivitu hlavně ze strany zákazníků. Odmítejte slevové letáky do svých schránek, zkuste pár nákupů bez aplikace. Pánem by měl být zákazník, ne obchodník.
Anketa
Doplňující zdroje: ekolist.cz, novinky.cz