Hlavní obsah

Co je za píchlým kolem

Foto: Patocka Otakar - Časopis Vlasta

Dokud je příznivé počasí a panuje dobrá nálada, jede se příjemně. Ale když jezdec píchne, nastává horší čas. Občas se vyjeví prvky a procesy, které by každý nečekal.

Jedinec, kterému je kolo opravováno, se zlobí, že proces jde příliš pomalu. Nebo ještě ani nezačal? Jestliže bude zmíněný dopravní prostředek brzo potřebovat, je jasné, že napětí má tendenci narůstat. Ale…

Článek

Původně jsem měl v úmyslu doplnit na druhé místo slůvko „všechno“. Myslím, že bych se dopustil projevu arogance. Jak se mohu pasovat na tolik chytrého, že bych vše obsáhl? Těžko. Nicméně něco přece jenom předat jsem ochoten a snad i schopen. Uvidíme, kam se dostaneme.

Asi budeme souhlasit s názorem, že píchnout u jízdního kola nepatří mezi libé zážitky. Kdo by si oblíbil situace, kdy mu ujde vzduch a on se nemůže dále přesouvat, jak zamýšlel. Především pokud se dostal do časového tlaku, kdy někam mířil skoro na poslední chvíli.

Podívejme se na první obrázek. Leckomu se stalo, že svého času jezdil po silnici, která doslova volala po opravě. Konečně se zlepšení stavu nedávno dočkal. Jenže jak víme, občas bývá radost předčasná. Šlo o daný případ. Silničáři posypali asfaltový povrch drobnými kaménky a část z nich byla ostrá. Někdy na ně stačí najet a dílo je dokonáno. Jindy se drobný kousek vtěsná do malinké mezery a začne si tam hovět způsobem, že vlivem tlaku z více stran se dostane až k duši a… je hotovo. Pak lze napsat, že za píchlým kolem je práce osob na silnici. Nebo tam cyklista vůbec neměl jet?

Také ve druhém případě mají negativní událost na starost lidé. Třeba když nedbají rad a jedou do míst, před nimiž je kdosi varoval. Postaví si hlavu a stejně tam jedou. A „podaří“ se jim plášť a duši prorazit. Patrně bychom je prohlásili za viníky.

Ve třetí položce se přesuneme o pár hodin. Někdo, zpravidla mužský člen domácnosti, si vezme na starost opravu. Je možné, že se pustí do kritiky a nepěkných poznámek směrem k jedinci, který domů přišel s píchlým kolem. Možná ušel pět kilometrů. Ať již vládlo deštivé či nadměrně slunečné počasí, možná chtěl být spíše podpořen než postaven na pranýř. Leží za píchlým kolem nevšímavost a nízká citlivost?

Čtvrtý pohled vypadá opačně. Jedinec, kterému je kolo opravováno, se zlobí, že proces jde příliš pomalu. Nebo ještě ani nezačal? Jestliže bude zmíněný dopravní prostředek brzo potřebovat, je jasné, že napětí má tendenci narůstat. Hlavně pokud potenciální či tradiční opravář dává předost záležitostem, které nejsou druhou stranou viděny jako důležité. Mají všichni právo na projevení svých emocí? A úplně všech? Nebylo by moudřejší se zdržet hodnocení a komentářů, poněvadž se zahájení opravy může tím více opozdit? Kolik se tu objeví snahy a chuti? Nebo bude vítězit jejich opak? No a co kroky jako výroba naschválů?

Co je obsahem pátého pohledu? Stane se, že zásah nelze zařadit mezi optimální. Postup byl zvolen správně, vždyť opravující jedinec si klopotně poradil se sundáním pláště, kterému se dolů vůbec nechtělo. Proběhla očista duše a byla zvolena správná záplata, lepidlo se naneslo atd. A přece se po kompletaci zjistí, že vzduch zase uchází. Byť je nyní stav o poznání lepší. Pevnost nějakou chvíli vydrží. Avšak přes noc unikne. A zase bez pozvání přicházejí emocionální procesy, které mohou pomoci i ztížit průběh dění. Je vhodné lát opraváři, že postupuje špatně? Že jde o šlendrián? A dokonce si přisadit velmi demotivační a odsuzující větičku - ostatně jako vždycky!

Ještě mě napadá šestá varianta, že při opravě se zjistí, že kdysi nakoupené pomůcky už došly! Než se zahájí opravné činnosti, musí jim předcházet nákup. Žel i zde se může snést kritika, že se tak mělo stát již dávno. Nebo zazní ocenění, že se nic neděje a koupí se vylepší stav domácího zásobení? Problém je, že v příslušném obchodě nejsou k mání. Kdo napětí odnese?

Poslední verzí je zjištění, že na duši je už několik záplat, a tak se jeví rozumnější pořídit novou. Než se trápit, čistit, lepit a možná se trochu strachovat, bude lepší se spolehnout na nový kousek. Ale opravdu? Jakou bude mít kvalitu? Nebo by se šetření vyplatilo? Nevíme. Jak proces s cyklistickou duší probíhá u vás? A nakolik cyklistické duše ovlivňují vaše duše?

Odkazy, které s tématem souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-budou-v-praze-prenastavovat-semafory-127634

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-motorkari-jako-dobrovolni-darci-organu-158882

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-zlepsit-dopravu-v-cechach-a-cenna-inspirace-za-hranicemi-175645

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-devet-krusnych-minut-na-cyklostezce-192089

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz