Hlavní obsah

Jak zlepšit dopravu v Čechách a cenná inspirace za hranicemi

Foto: Patocka Otakar - Časopis Květy

Někoho by mohlo napadnout, že místo u nás používaných ojetin bude stačit zařadit novější typy vozidel. Jenže oblast může být o dost složitější.

V voze byla cedule: „Řidič tohoto vozu, pak Pancho Gutiérez, srazil holčičku a smrtelně ji zranil. Pak se s mrtvou pokusil ujet a tajně tělo zakopat, aby se vyhnul trestu. Vystavení tohoto oznámení bylo soudem nařízeno na sedm týdnů“.

Článek

Zcela určitě najdeme řadu možností a návrhů, z nichž část již byla uskutečněna. Například umístění rozličných zpomalovacích elementů, které mají potenciál krotit tzv. rychlé řidiče. Druhý člověk by přišel se zajištěním lepších povrchů. Je jasné, že kdo musí více pozornosti věnovat dírám, nestíhá vše v provozu sledovat. Třetí by přidal dopravní značky. Ale čtvrtý by jich hodně ubral, neboť lidé za volanty je nestíhají registrovat a řídit se jimi. Pátý směr úvah je poměrně radikální - radikálně omezit jízdy vozidlem. Většina lidí by mohla a měla přemýšlet, jestli opravdu musejí někam jet autem, když usedají na sedačku řidiče. Jako šestý se nabízí zkvalitnění výuky v AŠ, především aby nebyly získávány řidičské průkazy za úplatu bez výcviku atd. O jednom zajímavém nápadu jsem se dozvěděl před pár dny v knize Inca-Kola - Matthew Parris / 294 s. /, která humorně a s jistým nadhledem přináší podnětné podklady o cestě napříč jihoamerickou zemí Peru.

Autor jako cestovatel zažil při dopravě na různá místa opravdu mnoho. Konečně, většina knihy je věnována popisu shánění dopravních prostředků a líčení samotného cestování. Z našeho evropského pohledu určitě běží o dost nebezpečné počínání, kterého by se málokdo chtěl osobně zúčastnit. Nikdo si nedovede představit, v jakých podmínkách se přemísťování odehrávalo. Stačí aspoň velmi stručně připomenout následující charakteristické výrazy - zápach, špína, nejistota, riziko, nepředvídatelné okolnosti, záludnosti počasí, střídání teplot, černá tma, hmyz a jiná havěť, překonávání velkých výškových rozdílů. Jako konkrétní příklad bych uvedl, že na nejvyšší bod svého putování ve výšce 4 800 metrů nad mořem se rovněž dostal na korbě nákladního vozu. Pochopitelně se ocitl také u moře. Zažil horko, vítr, déšť i mráz. Nejčastěji namačkán s mnoha dalšími lidmi na „palubě“ spolu s dalším nákladem, leckdy rizikovým a nepevně připoutaným. Nebýt šikovnosti a schopnosti řidičů, kteří se navíc vyznají v tamějším systému a vztazích, nikdy by úspěšně do cíle nedorazil.

Na pověstný první pohled se zdá, že dopravně zaostalá země nemá ani nejmenší šanci radit našemu vyspělému systému, do něhož můžeme zahrnout řadu položek od dopravního značení přes užívání navigace až po sadu proměnlivých pokynů na dálničních informačních cedulích. Přesto se jakási inspirace najde. Dovolím si předložit za vše, čím pisatel prošel, zážitek, kdy ho upoutalo podezřele stojící auto. V něm byla instalována cedule: „Řidič tohoto vozu, pak Pancho Gutiérez, srazil holčičku a smrtelně ji zranil. Pak se s mrtvou pokusil ujet a tajně tělo zakopat, aby se vyhnul trestu. Vystavení tohoto oznámení bylo soudem nařízeno na sedm týdnů“.

Se zvýšenou pravděpodobností bychom u nás narazili na různé překážky, třeba na ochranu osobnosti. Leckdo by s předloženým způsobem řešení a postihu ovšem souhlasil. Jen ať viník má a prožívá silné výčitky svědomí, ostudu ve veřejném prostoru. Má se stydět, kát a hodně si odpracovat! Naopak se mu nelíbí, když někdo někomu něco špatného provede, ale důsledně se dbá na dodržování jeho práv. Docela správně a logicky se nespokojený občan ptá - kdo se má lépe? Kdo chrání oběť? Má snad trpět ještě navíc? Myslí se, že se dívá, jak „hezky“ se zachází s provinilcem. On by si totiž mohl stěžovat na porušení zákona. Zdá se, že obětem by měla být nějak naordinována větší odvaha. Kniha mi napovídá, že zde by se inspirace v Peru na rozdíl od dopravy nenašla. Vyberme si, co se hodí a co bude užitkem!

Několik odkazů, které by mohly zajímat:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-letni-provoz-a-technicky-stav-vozidel-71359

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-jet-do-cile-bezpecneji-71491

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jedeme-v-kolone-a-je-nam-fajn-71494

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zimni-pneumatiky-pockaji-71683

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dovolena-a-presun-za-teplem-71681

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dovolena-cesta-za-teplem-a-otazniky-71899

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dve-tvare-madarska-98264

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vysoka-hustota-na-valdstejne-92156

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-motorkari-jako-dobrovolni-darci-organu-158882

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-videt-lenina-na-vlastni-oci-163643

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz