Hlavní obsah

Když dítě skoro nic nedělá

Foto: Patocka Otakar - kniha pohádek B. Němcové

Situace dětí byla dříve jiná. Je otázkou, zda snadnější nebo naopak těžší. Měly více úkolů a méně možností pro zábavu. Jistě si svého času více vážily a možná ho dokázaly lépe využít. Obvykle za pomoci rodičů.

Co se dnes stane, když dítě dostane za úkol připravit věci na zátop? Některé ani nebudou vědět, čeho se instrukce týká. Půjde pro ně o cizí slovo, ač zní zcela česky. A jdeme dále - máme zde úkol - nakrájet chléb! Snadný? Obtížný?

Článek

Několik zajímavých informací jsme si již přečetli a připomněli. Více najdeme v odkazech dole. Snad by se dalo napsat, že si docela uvědomujeme vážnost situace. Přesto je k mání pár dalších podkladů, které by se měly stát součástí našeho poznatkového arzenálu.

A začal bych konkrétními příklady. Co se dnes stane, když dítě dostane za úkol připravit věci na zátop? Některé ani nebudou vědět, čeho se instrukce týká. Půjde pro ně o cizí slovo, ač zní zcela česky. Naopak budou rozumět cizojazyčným pojmům. Část dětí je sice vědomostně posunuta, ale dospělí budou - a leckdy plným právem - zažívat zvýšené obavy, že se děti zraní. Vždyť sekerka v jejich rukou vypadá tak nebezpečně. Navíc sem připočtěme jejich nešikovnost, protože kromě pohybu prstů po displeji nic jiného nedělají.

Sám si pamatuji, že naučit se štípat tenké třísky z původně silnějšího špalku či polínka není nic snadného. Trnitá cesta krve, modřin a nezdarů. Samozřejmě že s cvikem se proces vylepšuje, ale rovněž jsem si prošel fází „mladého řidiče“, kdy jsem nabyl dojmu, že vše již perfektně zvládám a nic se nemůže stát. Leč stalo se, ale k neštěstí nedošlo a ani moc krve neteklo a prsty zůstaly všechny. Jednalo se o důrazné poučení a mj. o krok k přesvědčení o významu soustředěnosti a k pokoře. A pevného sepětí s realitou a jejímu dopady.

A jdeme dále - máme zde úkol - nakrájet chléb! Snadný? Obtížný? Leckdy se mu rádi a plánovitě vyhýbají i dospělí, když využijí strojového kráječe jako součásti služeb místního supermarketu. Opět mohu posloužit vlastní zkušeností, kdy daný úkon vykonávali převážně rodiče a poté personál kuchyně během pobytu na internátu. Moje zručnost tady logicky byla na spíše nižší úrovni. Ani jsem si neuvědomoval, jak málo zde umím a co je třeba ještě dohnat. A podobných oblastí by se dalo vyjmenovat více, namátkou něco rozebrat a složit, přitlouct, přišroubovat, zprovoznit, vyměnit atd.

Hodně záleží, jestli děti bydlí ve městě nebo na vesnici. Někdo by mohl moje prohlášení zpochybnit. Klidně může. Leckdy bychom se dobrali, že vlivem určitých podmínek a třeba i pravidel může být městské dítě šikovnější / ale pořád ještě nikoli šikovné /, třeba pokud navštěvuje příslušný zájmový kroužek. S ohledem na dnešní téma je třeba rozhodně zmínit dvě důležité myšlenky. Jak říkali již dávní myslitelé - blahobyt člověka ničí! Možná si dnešní lidé neuvědomují, v jak rozsáhlém pohodlí žijí. Jeho odvrácenou stránkou je, že jim postupně klesá jejich tělesná a duševní kondice. Zde je příhodné vzpomenout stále platnou Aristotelovu větu, že nic tak neničí lidské tělo jako nečinnost. Konečně - stačí se podívat na jedince, který sportuje a který nikoli. Je jasné, kdo z nich se snadněji vyrovná s úkolem složit zboží, vykonat pochod v délce alespoň deseti kilometrů, bez potíží doběhnout prostředek MHD atd. Pamatujme, že základy jsou položeny právě a především v dětském období.

Dnes jsme si přečetli pár slov a vět o oblasti, která by nikomu neměla být lhostejná. A důvodů bychom napočítali více. Tak například je vhodné, aby dětství bylo nejen spokojené, ale bylo pro dítě rovněž pestré a podnětné. Určitě je třeba dítě rozvíjet, aby se později v životě vhodně uplatnilo a třeba nemělo myšlenky, že by mohlo žít bezpracně. Mezi cíle společnosti přece patří, aby lidé pracovali a přinášeli finanční prostředky pro stát. Bez nadsázky lze napsat, že rodiče si vychovávají jedince, kteří budou vydělávat na jejich důchody. Pokud si danou souvislost uvědomí, změní se jejich dosavadní individuální přístupy? Snad bych pro jistotu dodal, že zrovna v našem případu neplatí známá lidová zkušenost - kdo nic nedělá, nic nezkazí. Proto by se ve vlastním zájmu měli vyvarovat uspořádání, kdy dítě skoro nic nedělá.

Předchozí části:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cil-dosazeni-spokojeneho-cloveka-217923

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cil-vychova-spokojeneho-ditete-218196

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pohled-na-dnesni-dite-219002

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-dnesni-dite-nemusi-nic-delat-219640

V odkazech jsou další písemné poukázky na jiná místa.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz