Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Na koho a na co se děti těší do školy

Foto: Patocka Otakar/repro Časopis Vlasta

Dívenka na obrázku by mohla signalizovat, že ji baví dozvídat se nové věci. Jako kdyby třímala symbolický klíč k odhalování skutečných i domnělých záhad. Ale co jiné děti?

Několik málo dětí se těší na výuku. Jejich cílem je, že se něco dozvědí a stanou se chytřejšími. Jedná se žel o mizivé procento. Jeden žák sdělil - ve třídě se cítím nejlépe, když na chodbě hrajeme fotbal.

Článek

Na pověstný první pohled se zdá, že dnes budeme rychle hotovi. Stačí se zamyslet a člověk brzo dosáhne pochopení. Několik málo dětí se těší na výuku. Jejich cílem je, že se něco dozvědí a stanou se chytřejšími. Jedná se žel o mizivé procento. Na začátku ZŠ bývalo vyšší a směrem k závěru docházky setrvale klesá. Jako kdyby dospěli k názoru, že učení je otrava a vzdělání nepotřebují. Mnoho se jich bude těšit na kamaráda, v lepším případě na kamarády. Kdo jich totiž má více, zaslouží si vyšší pozornost a úctu. K počtu a ke kvalitě se budeme muset ještě někdy vrátit. Patrně nikoli jednou. Mít dobré vztahy patří mezi významné potřeby a cíle.

Ukazuje se, že pokud spustíme dotazovací akci na prvním stupni a zejména v jeho mladší půlce, poměrně často se děti nechají slyšet, že se těší na paní učitelku. Není divu. Obvykle se k dětem hezky chová, vyslechne je, pochválí, pohladí, má na ně čas, trpělivě vysvětluje, není nervózní, nenadává atd. Mnohé dítě zažije někdy o něco a jiné o hodně lepší podmínky než doma. Jiné naopak zásadně příznivější. Nebývá proto překvapením, když se některé děti na dospělé ve škole doslova lepí. Chybí jim čas, péče, náklonnost, důvěrnost.

V dané souvislosti bude zajímavé se podívat ještě na několik dalších reakcí dětí. Co se v nich dozvíme? Předložme si konkrétní příklady. Jako první - ve třídě se cítím nejlépe, když píšeme test a je ticho. Tady bych pouze upozornil, že klidné prostředí se stává naprostou výjimkou. V části tříd není možné slyšet vlastní slovo. I když příslušníci pedagogického sboru vydávají jedno upozornění za druhým, konstelace se nezlepšuje. Pouze na pár minut.

Z tzv. dobrých reakcí jsem ještě vybral - ve třídě se cítím nejlépe, když na chodbě hrajeme fotbal. Je jasné, že logicky s ohledem na prostor nedává moc smysl, ale prostě byla jakýmsi žákem napsána a já ji nebudu měnit, aby vyzněla tzv. hezky.

Mezi jinými mě zaujal postřeh - na naší třídě se mi líbí podlaha. Zde asi není potřebné cokoli dodávat. Nebo vás něco napadne?

O lecčem na straně školy a dětí vypovídá výrok - nejvíce se ve škole těším na zvířátka, přičemž mohou být myšlena vyobrazená v knihách, vycpaná v kabinetu a někde též živá, která jsou chována v ZOO koutku ZŠ.

Jako chvályhodné můžeme vidět - těším se, že někomu budu moct pomoci. Ano, díky jeho úsilí se někdo může zlepšit a posunout. Kéž by dětí uvedeného typu bylo ve třídě více. Prozatím ovšem vládne spíše skepse. Žáci a žákyně myslí především na sebe, dělají si naschvály, jsou bezohlední, ničí si věci a mívají radost, že se někomu něco nepovede. Mají se komu vysmát. Kdo se jeví jako úspěšný, je třeba ho pomluvit. Či mu jinak uškodit. Dospělí doma i ve školním prostředí by si zde měli dávat větší pozor.

Neměl bych zapomenout, že část dětí školu vnímá tzv. strávně, tj. těší se na dobu svačiny a později na oběd. Ke svačinám bych dodal, že častým obrázkem na prvním stupni bývá skupinová podoba a pohoda. Děti sedí, sledují animovaný film či výsek z pohádky a současně konzumují. Je klid. Nikdo nekřičí a nepere se a nikomu nezaskočí potravina v krku.

Na samotný závěr jsem si ponechal perličku - ve třídě se mi nelíbí všechno. Dítě jí patrně chtělo vyjádřit svou celkovou nespokojenost. Asi by ji raději vůbec nenavštěvovalo. Co by mohli a měli rodiče a vyučující udělat, aby se zmíněné stanovisko proměnilo?

Několik odkazů, které s tématem dost souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dostanou-ucitele-priplatek-za-praci-v-hlucnem-prostredi-137746

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nejlepsi-darek-ke-dni-ucitelu-133028

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dvacet-ctyri-bodu-v-testu-o-jaky-vysledek-se-jedna-130378

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-zak-ve-tride-zari-jinak-nez-by-asi-mel-130097

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-je-snadne-si-dnes-ve-skole-zakourit-136365

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz