Článek
Jistěže je rozdíl mezi 30, 50, 80 a dokonce 100 body. Se zvyšujícím se číslem by měla klesat naše představa, že byl dosažen slušný či vynikající výsledek. Zejména u verze se stovkou, že?
Nedávno jsem se setkal s paní, která se mj. pochlubila úspěšnými školními záseky své dcery. Sama je tak označila. Nic jsem neříkal a čekal, jak bude pokračovat. Uvedla, že dcera z velkého testu získala právě výše zmíněných dvacet čtyři bodů. Moc se na něj připravovala, ale také z něj pociťovala obavy, vyznává se. Potlačil jsem nutkání se zeptat z kolika. Dobře jsem učinil, neboť vzápětí dodala - „víc už se totiž nedalo získat, holka je fakt dobrá“. Následuje líčení obtížnosti testu. Přesně nevím, co vše se v daném předmětu učí, ale z laického pohledu bych o vysoké náročnosti nehovořil. Tím nechci test a úsilí dívky snižovat. Určitě musela něco předvést, když dosáhla tak vysokého počtu bodů.
Marně jsem čekal, jestli hovořící paní napadne, že pravda by mohla vypadat jinak. Aktuálně mě napadají následující varianty. Za prvé - paní učitelka všechnu látku probrala a nyní chtěla poznat skutečný stav, aby věděla, jak by se mělo nejlépe postupovat dále. Proto nejde zařadit přezkoušení mezi lehká. Za druhé - děti se moc nesnažily a během výuky dost zlobily a vyrušovaly, a tak se paní učitelka rozhodla, že je „odmění“ testem. Za třetí - v průběhu uplynulých měsíců žáci a žákyně nasbírali dost spíše horších známek. Většina se aspoň trochu snažila, a tak se paní učitelka přiklonila k verzi, že jim dá něco lehčího, aby aspoň u části dětí došlo k příklonu k lepším číslům na blížícím se vysvědčení. Pak by mělo jít o snadný test.
Za čtvrté - co jestli se jedná o působení na tzv. lehčí škole? Především ve větších městech leckdo přistupuje ke srovnání škol mezi sebou. O některých se ví, že mají více tolerance v určitých oblastech. Jiné jsou naopak „tvrdší“, což řadu rodičů odradí. Svým způsobem by byli rádi, aby někdo na jejich potomky zvolil a uplatnil vyšší požadavky a přísnější přístup, avšak zároveň se obávají dvou až tří věcí. Jednak že by oni sami museli ve větší míře přiložit ruku k dílu. Jednak by se mohlo ukázat, že jejich dítě je o dost slabší, než si doposud mysleli. Navíc nechtějí, aby se trápilo a stresovalo. Ještě si prý v životě užije dost. Ano, mají částečně pravdu. Neměli by ale myslet také na pojem - připravenost na život?
Nevím, jestli bych narychlo vymyšlené plody měl oné paní předkládat. Zejména třetí znění by neposlouchala ráda. Došlo by totiž k narušení jejího pozitivního náhledu na dceru. Není přece mým úkolem někomu něco kazit. Na druhé straně asi můžeme souhlasit s konstatováním, že lidé by měli dostávat úplné informace. Zvládne ale každý příslušné dopady? Obvykle lidé pravdu slyšet nechtějí.
Několik odkazů, které by mohly zajímat:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zaci-studenti-a-snadna-priprava-do-skoly-32164
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-deti-ne-zvladnou-aneb-upadek-zdarne-pokracuje-45875
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-a-co-muze-za-zakuv-neuspech-21127
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-skolnich-neuspesich-maji-podil-rodice-a-ucitele-21297
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-nalozit-s-neuspesnymi-zaky-21560
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-znamky-a-slovni-hodnoceni-21751
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-slovni-hodnoceni-a-jeho-souvislosti-22009
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pozitivni-cesty-jsou-ucinnejsi-21622
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-smeruje-vyuka-22639
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-budeme-vzdelanym-a-uspesnym-narodem-27983
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-cim-by-ne-mela-skola-byt-30801
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-by-se-od-skoly-melo-zadat-31161
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-jako-osobnost-a-nikoli-jako-stroj-na-informace-31529
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-propad-skolaku-se-zdaleka-netyka-pouze-matematiky-46179
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uroven-mladych-je-opravdu-vysoka-115332