Článek
Před pár dny jsme se seznámili s několika myšlenkami / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-deti-tesi-na-patek-nebo-ne-143262 /. Možná se mi podařilo někoho obohatit. Nebo alespoň dovést k úkonu, aby zavzpomínal na své časově blízké nebo i vzdálenější mládí a připomněl si pár dějů a pocitů. Patrně dílem rozporných.
Jak už víme, naprostá většina dětí se na poslední pracovní den těší. My už jejich důvody a postoje známe. Mimoděk mě napadá, jak by se na pátek dívaly v době, kdy se do školy chodilo ještě také v sobotu. Přežily by vůbec dnes tak dlouhý týden? Nebo jak by pohlížely na verzi v podobě, kdy do tříd docházely sice jen pět dnů, ale rodiče museli jít šestý den týdne do práce? Sám onu dobu pamatuji, ale nic zásadního se nedělo. Dostal jsem pokyny a úkoly, jimž jsem se měl věnovat. A tak se také stávalo. Občas na mě dohlédla babička. Nikoli vytrvale. Měla své práce dost. Patřil jsem jako mnoho vrstevníků mezi poslušné děti, které za sebou měly pevnou výchovu. V žádném případě jsme si nemohli a nesměli dovolit, co předvádějí dnešní potomci.Od moudrých osob můžeme slyšet, že je jejich ne zrovna vhodné chování dožene. Forem bude podle jejich názoru více. Třeba se k nim v blízké budoucnosti dostaneme.
Vraťme se k velké volnosti, která začíná pátkem. Leckdo si bude pamatovat, jak se jeden chlapec vyjádřil - „pátek je nejlepší, protože pak můžu celé odpoledne a až do večera koukat na TV a hrát hry“. Ano, zejména pro děti na prvním stupni rozhodně není vhodné, aby strávily několik hodin před obrazovkou a ve společnosti elektronických her. Od odborníků na prožívání, myšlení a chování lidí máme k dispozici zprávu, že do dvou let věku by se vůbec neměly dostat před TV a jinou obrazovku. Jak ale vypadá dnešní situace v naprosté většině rodin? Děti nějakou z nich sledují od útlého věku. Některé žel dokonce dostávají tablety již do kočárku. Malé děti se zabaví a rodiče mají klid. Zde se rýsuje základ pro pozdější velmi nebezpečné počínání potomků. Vcelku podrobně jsem se mu věnoval v jiných článcích Potvrzení najdeme v odkazech dole. Již vzniklo přiléhavé a charakteristické pojmenování - digitální dudlík.
Stejní experti mají pro nás upozornění o spíše negativních dopadech, které zmíněné hry přinášejí. Jsou obecně známy a nemá cenu je dlouze pitvat. Za všechny připomenu nespavost, únavu, nesoustředěnost, podrážděnost, pokles až ztráta kontaktu se skutečností / nejen pověstná fialová kráva / až po její naprostou neznalost / dojem mimoně /. Na druhé straně v žádném případě nechtějí oni a ani já danou oblast zavrhnout, neboť má svoje přínosy. Třeba po stránce zdroje informací. Jenže dospělí a děti by je tam měli hledat, nikoli se jim vyhýbat či se oddávat pouze tzv. senzačním, které za pár hodin až dní ztratí svou cenu a atraktivnost. Výhody moderních informačních a komunikačních technologií jsou nesporné. Všeho by však mělo být s mírou. Pro zdraví také nechodíme denně třicet kilometrů, že?
Do závěru bych k pátku rád přidal následující poznámky. Některé děti s ním mají spojeno vypracování domácích úkolů, aby na vlastní víkend „byl klid“. Jde o dobrou i špatnou cestu a záleží na úhlu pohledu. Což by vydalo na samostatný díl. Pro jiné jde o velkou přípravu a někdy o přesun na místo, kde se budou odehrávat sportovní a kulturní soutěže a/nebo závody. Škola jde stranou. Proč by se mělo dítě učit, když z něj roste budoucí vrcholový sportovec, že? Další konkrétní příklady by nám napověděly, že pátek nebude správné vnímat jednoznačně.
Několik odkazů, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-digitalni-dudlik-a-pocatky-jeho-historie-92872
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-napovi-digitalni-dudlik-93108
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-digitalni-dudlik-jako-takrka-genialni-reseni-93366
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-nas-digitalni-dudlik-povede-a-dovede-93793