Článek
Leckdo by mohl začít spekulovat. Patrně se najdou borci, kteří si vzpomenou na své zážitky, když kdysi školní zařízení navštěvovali. Jak oni stav vidí, tak je správný. O jiném možném vidění neuvažují. Nebo ho nechtějí vnímat a uznávat. Ostatní je „vadné“!
Asi nejlépe bude si písemně „vyslechnout“ prohlášení samotných dětí. Jak vypadají konkrétní podoby? Přenesme se přímo za nimi. Jde o páteční výroky typu - „na dnešek jsem se těšil, protože na sobotu a neděli není domácí úkol“. Jak vypadá druhý - „pátek je nejlepší, protože jde o poslední den školy“. Přidává se třetí žák - „pátek je nejlepší, protože se do školy půjde za dlouho, až v pondělí“. Příliš pozadu nezůstává čtvrtý - „pátek je nejlepší, protože pak můžu celé odpoledne a až do večera koukat na TV a hrát hry“.
Nyní bychom se mohli podívat na příčiny. Proč se tak děje? Proč se děti vyjadřují právě uvedeným způsobem? Nebylo by lepší, aby zazněly jiné postoje? Kupříkladu ve formě - „na pátek se moc netěším, protože se během soboty a neděle nedozvím nic nového, čím bych se stal chytřejším“. Nebo také - „na pátek se moc netěším, protože se nesejdu s kamarády a budu muset čekat až na pondělí“. Anebo - „na pátek se moc netěším, protože mi bude chybět naše hodná paní učitelka“. Ano, občas zazní, ale jedná se spíše o výjimky. Sám jsem měl možnost je registrovat, třeba když dítě smutným hlasem uvedlo, že se doma nemá žel na co těšit.
Právě. Najdeme také zcela opačné případy. Opět nám pomohou věty, které lze od dětí zaslechnout - „na pátek se moc netěším, protože budu muset být doma a tam musím pořád uklízet pokojíček“. Nebo je zveřejněna stížnost na někoho ze sourozenců, ať už jde o mladšího či staršího. Namátkou máme větičky jako - „pořád mě otravuje“, „musím si s ním hrát“, „ruší mě, když se mám učit“, „dostane víc hraček a volnosti než já“, „nemluví se mnou“, „nebere mě mezi své kamarády“ apod. O dost závažnější je konstatování - „na pátek se moc netěším, protože se rodiče doma zase budou hádat, možná se i poperou jako už tolikrát“. Tady se příslušníci pedagogického sboru dostávají do nepříjemné situace. Kdyby se vydali o kousek dále, vstupují na velmi tenký led. Na něm vznikající jevy a potíže si probereme jindy. Některé příklady nebývají pěkné a rozhodně nepřinášejí pozitivní pocity.
Někdy najdeme ještě jinou výjimku, kdy se děti na pátek netěší. Jedná se o případ, který právě nastává. Jde se do školy na pouhé tři dny, po nich následuje státní svátek, tj. Svátek práce. Po něm přijde onen vzývaný pátek, který však přináší přiblížení se k půlce pobytu doma, tj. bez školy. Mnohé děti mají zkušenost, že jak se něco přehoupne před polovinu, proces se zrychlí, jako kdyby se začalo sjíždět z kopce. A může být ještě hůře.
Mezi málo oblíbené pátky, spíše mezi skoro nenáviděné, bude patřit páteční den, který předchází poslední víkend velkých letních prázdnin. Jen o něco „nižší“ úlohu v nepopularitě má pátek před koncem zimních a jarních prázdnin. Kdyby v daný den mělo jít dítě navíc na kontrolu k lékaři, zejména k zubaři, šlo by už o naprosto hrozivý den. Nejlepší by bylo neprobudit se a nějak ho zaspat.
Několik odkazů, které by mohly zajímat:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-koho-a-na-co-se-deti-tesi-do-skoly-142048
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vylety-a-komplikace-v-jejich-uvodni-fazi-58216
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vylety-a-jejich-spatne-konce-58470
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-rodinna-proverka-16558