Článek
V dané souvislosti někdy dochází k výrazným posunům až průlomům ve věcných a/nebo mezilidských rovinách. Nezřídka lze zaslechnout či jinak zaznamenat chvíle, kdy vznikají názory a pocity jako - „on není tak špatný“, „přestože se tolik nadřel, ještě dá do placu pár vtipů“ či „ona je docela šikovná“, „kdo by řekl, že se jako „modelka“ takhle postaví ke špinavé práci?“ V mírném nadsazení by se dalo psát, že se daří uvolňovat tvořivý potenciál. Co kdyby se poté metoda přenesla i do tříd? Jak by se žáci a žákyně tvářili, kdyby se jim rozšířily možnosti? Jako kdyby jiskřička z rekonstrukce přeskočila jinam.
Mezi další ne nepodstatné momenty patří se zamyslet, zda a jak se mohou a budou měnit hranice a pravidla, když dění lze označit za mimořádné podmínky. Běžný přípravný týden sem patrně patřit nebude, byť práce a zařizování bude dost, ale stav po celkové rekonstrukci školy jistě ano. Jaké jsou navrhovány otázky? Nad čím je záhodno se zamyslet? Co bychom z úvah patrně neměli vypustit? Snad nám pomohou následující dotazy.
Co se ukáže? Co si mohou příslušníci pedagogického sboru dovolit po velkých změnách ve vlastní třídě? A jak se nově zařídí v kabinetech? Vezmou si tam tzv. staré věci? Začnou se předhánět v novinkách? Kdo se bude snažit uplatnit za každou cenu? Jak budou uspokojeny sklony k touze po originálnosti? Bude oceňována? Nebo pranýřována? Třeba slovy „no kolego, tohle sem fakt už nepatří“ a „to snad ne, co když si děti pomyslí, že berete drogy?“ apod. Co jestli si budou chtít pověsit pár obrázků, ale bojí se, aby nebyli kritizováni za „poničení nových zdí“? Nebude někdo označen, že moc prosazuje svoje zájmy, potřeby a pohledy? Nově se mohou přerozdělit osobní preference ve vztazích. Variant dění a rovněž komplikací se může objevit více. A zásadní otázka - bude ovšem čas na jejich prodiskutování? Co se poté bude odehrávat, není nikdy dopředu jasné.
Jako konkrétní příklad mě napadá, že se třídní učitel/ka dohodne s dětmi, že v nové třídě může každé dítě mít na stěně svůj prostor. Pak může vzniknout velmi nesourodá všehochuť, kdy vedle sebe budou zvířata, rostliny, obrazy přírody, různých typů automobilů, o kousek dále hrdinové dětských filmů a seriálů, výjevy z dovolených a třeba též ze školních akcí. Jak vše bude působit? Komu se ne/bude produkce líbit? A co jestli bude větší rozpor mezi vnímáním dětí a učitele? A jdeme-li výše - mezi učitelem a vedením?
V neposlední řadě se jedná o prověrku tělesné a duševní kondice. Neměli bychom si nyní představovat, že dospělí se ve škole budou činit jako v posilovně. Nicméně určité požadavky se ukážou a není vyloučeno, že se někdo zpotí. Pak by šlo o docela jiný obrázek, než když se tam učitelé a hlavně učitelky míjejí s úsměvem, pracným účesem a příjemnou vůní. Někteří se zapotí ve třídě a leckdy doma, když opravují písemné práce a pracují na přípravách. Jde však o kvalitativně jinou kapitolu.
Jinak vyjádřeno - lidé se dočasně dostanou do jiné dimenze, což nemusí být úplně na škodu. Záleží, jak se s informacemi naloží. Leckdo po jistých zážitcích cítí odstup. Je pro něj dilema, jak má v dalším období postupovat. Co upřednostní? Co potlačí? Na lecčem lze průběžně pracovat. Jak se mezi lidmi říká, dochází k obrušování hran, jindy ovšem ke zdůrazňování jistých prvků. Je nesporně prospěšné si ujasnit, zda a nakolik chceme přispívat k rozvíjení a obohacování mezilidských vztahů.
Seznam - předchozí části:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tezky-pripravny-tyden-181685
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tezky-pripravny-vice-nez-tyden-181906
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tezky-jeste-pokracuje-182203