Článek
Nedávno jsme si o něm sdělili pár základních poznatků / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-tezky-pripravny-tyden-181685/. Už z nich bez dalších podrobností vyplynulo, že skupinu účastníků a účastnic nemusejí čekat jen příjemné věci. Něco bude působit zcela věcně a nezměnitelně, ale k něčemu můžeme zaujmout vlastní postoj a tím zmírnit případné záporné důsledky a pocity.
Dnes se podíváme do školy, která je čerstvě po celkové rekonstrukci. Možná by se daly uzavírat sázky, že až žáci a žákyně přijdou na počátku září, svoji školu skoro nepoznají. Příčinou se stalo, že díky dobře zpracovanému projektu a vlivem řady dalších okolností se podařilo sehnat dost peněz, a tak mohla proběhnout přestavba většího rozsahu. Dlouho se nevědělo, zda vše klapne, jak by mohlo a jak bylo obsahem velkého přání.
Není nadsázkou napsat, že běžný přípravný týden se poněkud pozmění. Jasným signálem se stalo, že se učitelé sešli ještě o tři či dva dny dříve, než by se slušelo podle kalendáře. Pohled vedení měl jasnou logiku - lépe si dát den volna v poslední pátek, než aby se šlo tzv. na datum, avšak dospělí tonuli v zátěži a stresu, jak se vše stihne. A třeba se přetáhne do soboty. Nakonec se ukázalo řešení jako prozíravé a moudré. Rozsah prací nebyl nijak úzký.
Některým příslušníkům pedagogického sboru se trochu podlomila kolena, když spatřili hory krabic a přeplněné skříně na vlastní oči a ještě leckde jinde, než je zanechali před pár týdny. Tušilo se, že nepůjde o setkání nad kávou a o připomenutí si známých žákovských firem, často jen formálně. Tady se bude muset pořádně zabrat! V následujících řádcích se vyvaruji, abych líčil, co se jaký den konkrétně odehrávalo. Než abychom postupně získali podklady, do které třídy jaká krabice a kolik celkem zamířila a ke kolika nechtěným omylům došlo, bude užitečnější sledovat vývoj po psychologické stránce.
Leckomu z příchozích by se chtělo říct „neměli jsme sem ani chodit“, „tohle než bude za námi…“, „no radši snad šla na matiku do 7. B“, „tento způsob léta…“ apod. S různou náladou - ať již by bylo pesimistického či optimistického obsahu - a s ne/vervou se pouštějí do díla. Musí být hotovo. Zvolme raději kladný přístup! Půjde o společné dílo!
Přeskočíme několik dnů a podíváme se, kam se stav posunul. Venkovní část mají na starosti pracovníci z jakési firmy, kterou najalo vedení. O vnitřek se dělí učitelstvo s dvěma uklízečkami. K nim se podařilo získat ještě dvě další ochotné osoby. Není divu, že jako blízké patří do rodin učitelů. Možná se mohla vznést žádost rodičům. Kolik by se jich ukázalo? Chtěli by přemrštěnou odměnu? Vždyť všichni vědí, že škola je chudá… Co by si později nárokovali? Jaké ústupky? Zazněly by výroky jako „my jsme vám v srpnu pomohli, tak byste nyní mohli nad naší Kačenkou trochu přimhouřit oko, co říkáte?“. Tady už není daleko do poněkud nebezpečného pásma.
Neměl by být vynechán dost zásadní poznatek. Během školního roku se sice příslušníci pedagogického sboru denně potkávají na chodbách a občas také na poradách. Většinou se jedná o letmá setkání, přesněji míjení. Často s milými úsměvy. O trochu více času bývá během dozorů a někdy v kabinetech. Společným znakem se stává, že se nejde dost hluboko a jen málokdy do osobních záležitostí. Pochopitelně se výjimky najdou. Spíše však počítejme s prvkem, že lidé před sebou hrají divadlo a snaží se zachovat tzv. dekorum. Mohli bychom spekulovat, jestli by někdo chtěl jít za běžné hranice. Spíše asi nikoli. Nebo snad…
Další odkazy, které s tématem souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-povodne-zachranovani-evakuace-hrdinove-a-nejen-pravni-dusledky-86760
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-na-co-se-tesi-a-netesi-ucitelky-po-povodni-87477
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skola-a-rodice-po-povodni-a-co-deti-87634
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-povodne-a-skola-89105