Článek
Když jsem před přibližně měsícem psal, na co a případně na koho se těší a netěší učitelky / viz odkazy dole /, dostal jsem spoustu reakcí. Část jich nešlo vidět jako hezké a příznivé, část jich útočila na školy a na jejich zaměstnance a zaměstnankyně. Některé patrně vycházely ze závisti, jak lehkou situaci a práci příslušníci pedagogického sboru mají. Je škoda, že si ji nemohou osobně vyzkoušet, aby poznali, zač je toho loket, jak se mezi lidmi říká. Mnozí však mají cennou osobní zkušenost z distanční výuky během pandemie C-19. Je docela zajímavé a nikoli překvapivé, že práci dospělých ve škole velmi oceňují. Docela častým postojem bývá - „já mám doma dvě děti a nemůžu to zvládnout, paní učitelka jich má 27 a ještě s nimi musí dosáhnout na konkrétní výsledky, nelze ji než obdivovat“.
V době psaní jsem vůbec netušil, jak do života řady škol zasáhne příroda. Pochopitelně myslím na povodně. Různé školy byly zasaženy různě. Některá má či měla pod vodou „pouze“ hřiště. Druhá „získala“ ze živlu jen pár centimetrů a škody nevypadají tak hrozně. Třetí přišla o školní jídelnu. Čtvrtá o tělocvičnu. V páté ani po týdnu od katastrofy nefunguje rozvod vody a elektrického proudu. A ještě by se dalo pokračovat. Třeba poškozenými učebními pomůckami, špinavou vodou nasáklými věcmi dětí v šatnách atd. Nevítaný stav. Smutný pohled.
Kritici a závistivci by se nyní měli jet podívat, co dospělí, kteří na dotyčné škole působí, dělají. Místo, aby trávili hodiny s dětmi v hezky vyzdobených a vyhřátých prostorách a postupovali podle RVP a ŠVP, jsou oblečeni ve svém horším oblečení a vlastníma rukama odklízejí, co po záplavách zůstalo. Kromě bahna a donesených cizích předmětů jsou nuceni vyhodit také předměty, do nichž investovali svoje nápady, čas, energii a nezřídka taktéž své osobní finanční prostředky. Jen aby se děti ve škole cítily pěkně a pomohlo se ke zpestření a obohacení procesu vzdělávání. Co se jim honí hlavou?
Jestliže se některá paní učitelka netěšila na některé ze svých „oblíbených“ žáků, pak teď by si je ráda vzala na více hodin za den, než aby se v gumovkách a s rukavicemi vyrovnávala se špínou, zmarem a zápachem. O riziku infekce ani nepíšu. Kolika učitelkám zůstane vůle a energie, aby kromě základních elementů ve svých třídách obnovily něco z nadstandardních věcí? A jak by se škola měla stavět k případné pomoci ze strany rodičů? Může mít ruční, morální i peněžní podporu. Tady se zastavím příště. A zdá se, že nikoli zbytečně.
Nezapomínejme na působení psychologických mechanismů a zákonů. Nesporně se projevují v celé společnosti. Vzedmula se vlna nejen vody, ale naštěstí rovněž pomoci a solidarity, hlásí se a přijíždějí dobrovolníci atd. Leccos se děje i mezi osobami přímo na škole. Hlavním úkolem je sice úklid postižených prostor, ale přece jen má cenu se podívat, jak se ostatní činí. Je kolegyně s mnoha řečmi, jak by se správně mělo učit, akční a šikovná také při uklízení? Nebo se někomu moc uklízet nechce? Jak sama sebe zvládá mladší kolegyně, která si ve srovnání s dětmi nezadala v míře závislosti na sociálních sítích? Není čas a chybí hlavně signál. Nakolik je nesvá? Nebo snad svá? Mají ji na něco upozornit? Jak si kdo vysvětlí pronesené řeči? Urazí se? Ocitli jsme se v mimořádných podmínkách. Právem lze čekat mimořádné reakce. Kdo se ujme řízení prací? Kdo určí její pořadí? Bude se při ní moci kouřit? Aktuálně se nemusí skrytě, aby děti neviděly, jak se dospělí nikotinově uspokojují. Bude dým i tady vadit těm, kterým je nelibý běžně? A co vyznavači kávy? Nelze ji uvařit. Jaký je zápas s abstinenčními příznaky? Jak zvládají svoje hodiny a vlastně již i dny? A jak se budou dívat na učitelku, která se ukazuje jako lepší než tamější profesionální uklízečka? A jak se vše podepíše do dalšího fungování školy a především do oblasti mezilidských vztahů? Budoucí týdny a měsíce napoví a možná i ukážou.
P.S.: učitelky mimo zasažená území se těší, že mohou učit v podmínkách, jaké mají, jsou rády, že je prudká a špinavá voda nezasáhla a myslí na kolegyně, jak složitou mají situaci. Mohou vykonat více?
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-ucitelky-tesi-zpatky-do-skoly-80414
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-je-tomu-s-tesenim-ucitelek-do-skoly-80868
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-ucitelky-letos-do-skoly-netesi-80870
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-jeste-se-ucitelky-netesi-do-skoly-81085