Článek
Investiční weby, blogeři, seriózní média, zkrátka investiční prostředí jako celek příliš málo hovoří také o prodejní straně investiční rovnice. Téměř každý (včetně mě) se primárně zaměřuje pouze na otázku: „Co koupit?“ Což mě přivedlo k přemýšlení…
Nebudu vás dlouho zdržovat, protože téma tohoto příspěvku je poměrně jasné a snadno ve stručnosti vysvětlitelné.
Myslím si, že důvody, proč kupujete akcie, vám mohou nesmírně pomoci ve chvíli, kdy přijde čas rozhodnout o jejich případném prodeji. Sám často píšu o dlouhodobé investiční strategii, ale i sebelepší investor včetně Warrena Buffetta čas od času se svými investicemi dojde do bodu, kdy je třeba některá z aktiv prodat. Ačkoliv by je on sám nejraději držel napořád.
Pokud vlastníte akcie úžasné firmy s úžasným vedením, tak ideální délka držení akcií je napořád.
Zkušení investoři samozřejmě provádějí hlubokou analýzu jednotlivých investičních příležitostí, ale začátečníci a čas od času jsem s tím měl problém i já, se nechají strhnout davovou „psychózou“. Vezměte si, že takový nováček na akciovém trhu, využije jako podnět pro svou investici například pětici článků z různých investičních portálů, které mu všechny radí, aby si koupil akcii konkrétní společnosti.
Myslíte si, že bude možné za rok, až akcie dané společnosti klesnou o 50 % oslovit autory zveřejněných článků a zeptat se jich, zda máte akcie držet i když klesly o polovinu?
Věříte, že některý z těchto autorů zveřejní i následný článek, ve kterém jasně zhodnotí, že se zmýlil? Pravděpodobně nikoliv.
To, s čím moudří začínají, to dělají hlupáci nakonec.
Pokud hodláte dát přednost výběru akcií před pasivním investičním přístupem, nebude to snadné. Investiční úspěch bude vyžadovat studium literatury, pochopení účetních výkazů firem, porozumění finančním trhům a sbírání kvanta zkušeností. Připravte se, že vás čekají hodiny a hodiny čtení, než si osvojíte odborný investiční přístup k oceňování jednotlivých akcií. Ten vám nejenom prozradí, kdy akcie koupit, ale na základě stejných principů jasně zachytíte i okamžik, kdy akcie prodat.
Předtím než provedete unáhlený nákup akcií na základě čtení zajímavých článků, ujistěte se, že máte konkrétně stanovenou strategii, na jejímž základě určíte přesný okamžik, kdy akcie také prodat.
Slovo závěrem
Samozřejmě vás nechci odradit od čtení článků nabízejících čtenářům „investiční tipy“, to bych byl sám proti sobě. Takové články mohou být i zajímavou inspirací, pokud právě tápete a často obsahují zajímavé informace. Rozhodně byste však neměli na základě přečtení článku typu: „Jste připraveni na recesi? 2 akcie, které budou skvělou investiční příležitostí, jakmile se trhy propadnou“, otevřít svůj obchodní účet a akcie nakoupit.
Každému nákupu akcií by měla předcházet zevrubná osobní analýza nejenom finančních výkazů společnosti, ale i modelu podnikání. Na jejím základě budete schopni nejenom najít podhodnocenou akcii, navíc dokážete stanovit i cenu, za kterou akcie budete chtít prodat. Abyste byli podobné odborné analýzy schopni, je třeba studovat…žádný učený z nebe nespadl.