Hlavní obsah
Finance

Od nuly k deseti tisícům měsíčně. Jak vydělávám peníze, i když spím?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: unsplash.com / pixabay.com / koláž - autor

Moje sedmiletá cesta, během které se pohybuji na akciovém trhu. Za tu dobu jsem si vybudoval pasivní zdroj příjmů, který se pohybuje těsně pod hranicí 10 tisíc korun měsíčně.

Článek

Moje první zkušenosti z finančními trhy a obchodováním se datují ještě před dosažení plnoletosti, neptejte se jak, ale už jako nezletilý jsem na finančních trzích přišel o první peníze. Následovalo ještě několik let, kdy jsem se s neúspěchem pokoušel zbohatnout na finančních trzích přes noc – tak jak mi to slibovaly četné články – leč neúspěšně.

Pár desítek tisíc korun jsem takto „proinvestoval“, ale byla to dobrá škola a přiměla mě k tomu, abych se investování začal skutečně věnovat. Osvojil jsem si základy a začal smýšlet dlouhodobě…

Kapitola 1: Probuzení

Před sedmi lety – ačkoliv jsem si to tehdy nemyslel – jsem byl ve světě financí stále nováčkem. Mé znalosti o investicích byly – dnešním pohledem – omezené, ale věděl jsem, že akciový trh mi může nabídnout možnost, jak dosáhnout finanční svobody. Začal jsem hltat knihy, četl jsem bezpočet článků a odborných prací a hluboce jsem se ponořil do světa akcií a dividend.

Uvědomil jsem si, že dividendové akcie by mohly být to pravé. Jsou to akcie společností, které vrací část svých zisků akcionářům, obvykle ve formě peněžních plateb. Okouzlila mě představa, že budu dostávat stálý příjem, aniž bych musel hnout prstem. Tehdy jsem si stanovil cíl: Dosáhnout z těchto dividendových akcií pasivního příjmu, který by dosáhl 10 tisíc korun měsíčně. Dnešní optikou to možná není mnoho peněz, alespoň jsem se však nehonil za nějakou fata morgánou.

Kapitola 2: Strategie

Když jsem měl svůj cíl jasně vrytý do mysli, pustil jsem se do vymýšlení strategie, která by mi pomohla ho dosáhnout. Začal jsem tím, že jsem každý měsíc odkládal malou část svých příjmů na investice do dividendových akcií. Vybíral jsem si společnosti, které se vyznačovaly dobrou historií vyplácení dividend a měly pověst stabilních a rostoucích společností (posléze přibyly i uzavřené investiční fondy, ale tímto pojmem bych vás nyní nechtěl zbytečně zatěžovat).

Diverzifikoval jsem své portfolio a rozdělil investice do různých sektorů, za účelem snížení rizika. Získané dividendy jsem také reinvestoval, čímž jsem dosáhl toho, aby se mé investice v průběhu času zvyšovaly a rostly. Byl to pomalý a stabilní proces s mnoha vzestupy a pády. Zůstal jsem však trpělivý – sledoval jsem svůj cíl.

Jak roky plynuly, dolaďoval jsem svou strategii, učil se z chyb a neustále se přizpůsoboval měnícím se podmínkám na trhu. Stal jsem se disciplinovaným investorem, který odolává touze honit se za rychlými zisky a místo toho se soustředí na budování solidního portfolia dividendových akcií, které mi zajistí stálý příjem.

Kapitola 3: Sklizeň

O sedm let později jsem se ocitl na prahu svého cíle. Mé portfolio se neustále rozrůstá a vydělím-li dividendové výplaty za poslední rok 12 měsíci, nacházím se těsně pod hranicí 10 tisíc korun. Je to fajn pocit si uvědomit, že jsem dosáhl toho, co jsem si před lety předsevzal.

Vybudoval jsem dobře namazaný stroj, který generuje peníze, zatímco spím, zdroj příjmů, jehož udržování nevyžaduje téměř žádné úsilí. Není to žádné jmění, ale minimálně dovolenou tento příjem zaplatí. Navíc jsem získal cenné lekce o trpělivosti, disciplíně a síle složeného úročení.

Skutečné nashromážděné bohatství se však možná ani tak neměří v korunách, jako spíše ve znalostech a zkušenostech, které jsem získal. Ze začátečníka jsem se proměnil ve zkušenějšího investora, který se dokáže s jistotou a zručností pohybovat ve složitém světě akciového trhu.

Epilog: Cesta pokračuje

Nyní se dívám před sebe a vidím nekonečné možnosti. Plánuji nadále rozšiřovat své portfolio, zkoumat nové investiční příležitosti.

Když píšu poslední slova svého příběhu, nemohu si pomoci, ale cítím pocit zadostiučinění a hrdosti. Vydal jsem se na cestu za finanční svobodou prostřednictvím investování do dividendových akcií a dá se říci, že se mi to daří.

Došel jsem ale také k přesvědčení, že je to jen prolog k mnohem většímu příběhu. Dosavadní cesta nebyla ničím jiným než lekcí finanční strategie a trpělivosti. Teprve nyní se začíná v plné kráse odhalovat pravá podstata investování do dividendových akcií. Počáteční cíl byl jen odrazovým můstkem, nezbytnou fází k vybudování základů.

Strategie, které byly kdysi složité, mi nyní připadají téměř elementární, ve finančních vodách se pohybuji s mnohem větší lehkostí, která pramení z let odhodlání a učení. Cesta ke zdvojnásobení mého pasivního příjmu se přede mnou již zřetelně rýsuje. Moje cesta k finanční svobodě ještě zdaleka neskončila – ve skutečnosti vstupuju do další napínavější kapitoly.

Doufám, že můj příběh poslouží jako inspirace pro ostatní a ukáže, že s vytrvalostí, odhodláním a dobře naplánovanou strategií je možné dosáhnout svých finančních cílů, ať už jsou jakkoli neskromné. Pamatujte, že cesta k finanční svobodě je maraton, nikoliv sprint. Proto nespěchejte, učte se ze svých chyb a užívejte si tu cestu. Koneckonců nejde jen o cíl, ale i o dobrodružství a lekce získané na cestě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz