Hlavní obsah
Nakupování

Drogerii a čokoládu nakupujte v první půlce měsíce, vyplatí se to

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pexels

Existují dva druhy slev: viditelné a neviditelné. Ty druhé se zdají být výhodnějšími.

Článek

Lednová čísla týkající se inflace překvapila. Takhle nízká byla naposledy v roce 2021. Ceny v obchodech se konečně dostávají na přijatelnou hladinu, což po třech „hubených“ letech může svádět k neuvážlivým nákupům zboží, které jsme si dlouho odpírali. Jednou z věcí, kterou bychom si přitom z poslední doby mohli odnést, jsou výhodné nákupy a využívání slev. I tak možná bude slevových akcí o něco méně než dříve, nicméně s trochou „filipa“ lze objevit i ty, které vám dosud zůstávali skryté.

Hypermarkety se zákazníky snaží nalákat na akce, které bohatě propagují. Jenže někdy jde jen o „kosmetickou“ změnu. Nedávno se jeden z velkých řetězců nebáhal chvástat tím, že zlevnil zázvor o devět haléřů, pročež neváhal ani vytisknout ceduli s informací o změně ceny. Jinde slevy dosahují alespoň korunové úrovně, nicméně i tak se člověku vtírá pocit, že kvůli tak titěrným změnám se snad ani nevyplatí tisknout propagační materiály. Existují tedy vůbec nějaké cenové trháky, kvůli kterým stojí za to vyrazit do obchodů?

Jít proti proudu

Ano. Stačí sledovat periodické výkyvy, které se v obchodech objevují kupříkladu v souvislosti s tím, kdy lidé dostávají výplatu. V Česku je to nejčastěji kolem 15. dne v měsíci, byť část lidí dostává svou mzdu či plat o něco dříve. „Dá se vysledovat trend, že na přelomu měsíce prodeje klesají. Lidé jednoduše utrácejí míň a po výplatě zase víc,“ řekla Romana Duníková ze společnosti NIQ Hospodářským novinám. Ve stejném článku se pak dočteme, že zboží, které lidé nakupují těsně před výplatou se liší od toho, které lidé nakupují v době, kdy mají na účtu vyšší částky. V první polovině tak lidé méně nakupují věci, které jsou zbytné nebo je lze odložit. Takovým zbožím je kupříkladu kosmetika. U drogerie, ale také u čokolády, sladkostí, masa nebo zboží v konzervách tak můžete v době těsně před polovinou měsíce očekávat nejvíce slev uvádí se v článku Řetězce nabízejí čím dál větší slevy, ale ne všechny jsou vidět. Známe pět cest, jak využít i ty skryté , který vyšel v Hospodářských novinách. Není tedy nic jednoduššího, než jít proti proudu odložit nákupy tohoto zboží právě na období před výplatou.

Kromě toho existují ještě další způsoby, jak dosáhnout výhodnějších nákupů. Jedním z nich je například nákup zboží, které se konkrétnímu obchodu, restauraci či kavárně nepodařilo prodat. Kupříkladu aplikace Nesnězeno sdružuje obchodníky jako je Penny, řeznictví Maso z venkova či kupříkladu Hotel Hilton, kteří každý den nabízejí konkrétní zboží za zlomek ceny. Kupříkladu za plnou krabičku snídaňových dobrot obsahující jak sladké tak slané a k tomu dvě kávy zaplatíte v Hiltonu 95 korun. Nicméně, je třeba upozornit na to, že co balíček, to originál. Nikdy nevíte předem, kterou potravinu v balíčku naleznete. A tak někdy narazíte na tašku plnou ovoce a zeleniny, jindy v ní najdete převážně pečivo a potřetí může být plná uzenin. Ideálním uživatelem je ten, kdo se rád nechává překvapit nebo alespoň ten, komu na složení potravin až tak nezáleží.

Každému na míru

Ke slevám, více či méně viditelným vedou také věrnostní kartičky a bankovní aplikace. Většina zákazníků ví, že se jim pořízení takového „závazku“ vyplatí, nicméně často netuší, že výhody jednotlivých klientů se někdy i dost zásadně liší, jak upozornily Hospodářské noviny. Kupříkladu banky nabízejí slevy u partnerských obchodů, a to formou služby zvané moneyback. Jde o to, že jistá procenta z nákupu se zákazníkovi vrátí na účet. Částky to mohou být významné, o čemž svědčí data České spořitelny, která loni jednomu ze zákazníků vrátila 80 tisíc korun. Tak výhodné ale nemusí být nakupování pro každého. Banky sledují nákupy klientů a slevy jim pak poskytují na míru. Kupříkladu ten, kdo do některého z řetězců příliš nechodí, dostane slevu vyšší než jiný zákazník, který tam nakupuje pravidelně. To souvisí s tím, že „jistého“ zákazníka si řetězce nemusí tolik získávat. Vracení části utracených peněz na účet nicméně přichází až v dalším měsíci, proto je tato výhoda vhodná především pro toho, kdo si na peníze může oněch 30 dní počkat. Vyšších slev pak dosáhne patrně ten, kdo není věrný jednomu řetězci a chová se pro svou banku alespoň trochu nepředvídatelně.

Dalším způsobem výhodného nakupování může být využívání slev na internetu. Některé eshopy nabízejí kupříkladu dopravu zdarma v některé dny, jiné nabízejí slevy týkající se výprodeje zásob. Využívat lze i slevové kupóny, které lze získat nejen díky předchozímu nákupu v konkrétním obchodě, ale lze je na internetu i dohledat. Existují webové stránky, které se právě na slevové kupóny specializují, obvykle tak stačí zadat název eshopu a sousloví slevový kupón, abyste se k nějaké slevě dostali. Na sociálních sítích působí také skupiny, kde lidé mezi sebou slevové kupóny směňují nebo je nabízejí zcela zdarma.

Nakupování v kamenných obchodech i na internetu tedy může být výhodnější, než se zdá. Obvykle k tomu ale potřebujete onoho „filipa“ a schopnost rozvrhnout si svou spotřebu do jednotlivých dnů v měsíci, a to často jinak než jsme byli dosud zvyklí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz