Článek
Žádná vláda úkol spustit důchodovou reformu neprovedla. Přestože všechny věděly, že odvalováním reformy do dalších let jenom zhoršují budoucí výše penzí a odchody do důchodů. Ani Kalouskův pokusný pilíř k řešení nijak nepřispěl a skončil. Pokud by takový úkol nesplnil zaměstnanec nebo živnostník, byl by potrestán. Jak ale potrestat politiky?
Slzy tvý mámy
je slavný hit skupiny Olympic a v něm je jedna velmi zdařilá věta, kterou si vypůjčím (tučně zvýrazněno) do citátu: „Voliči hledají vinu vždycky jenom v druhejch.“ Byli to oni, kteří stokrát recyklované, neschopné, zkorumpované, prolhané či neochotné politiky (i jejich všehoschopné strany) posílali do vedení republiky. Bohužel chyba byla i na straně voličů…
Proto je ale možná načase se ptát, zda současné demokratické zřízení:
- uspokojuje široké vrstvy obyvatel?
- reaguje dostatečně rychle na potřeby a výzvy společnosti?
- je schopno a ochotno naslouchat a porozumět potřebám doby?
- nenahrazuje demokracii kapitálem?
Kapitalismus je neslučitelný s demokracií
1) Důvod a vznik nápisu na Velkém stadionu naproti vysokoškolským kolejím na Strahově neznám. Možná byl myšlen jako žert. I tak vede k zamyšlení, zda nežijeme v nějakém klamu.
Co když:
- rozevření nůžek nerovnosti už je i překážkou růstu a jakýkoliv sociální resp. důchodový systém bude tak jako tak časem neudržitelný?
- odkládání reformy bylo posilováno slepou vírou ve všemocný trh, který je dnes důkazem úpadku demokratického kapitalismu zapleveleného dotacemi a zadlužováním?
2) „Ti, kteří kradli po léta, dnes dvojnásobně kradou,“ zpíval už před 30 roky Karel Kryl. A určitě tím nemyslel drobné šmelináře a zlodějíčky. Ale nechtěli (nebo neměli) jsme to slyšet:
3) Významný bankéř se svědomím varoval na konci 80. let, že ve východní Evropě málokdo zná hodnotu majetku. A chtěl zabránit jeho rozkradení, pomoci s oddlužením. Byl ale na něho spáchán atentát:
4) „Rusko a Ukrajina jsou zkorumpované státy,“ slyším často s určitým opovržením a pohrdáním v hlase. Jenže Česko je v indexu klientelistického kapitalismu hned za vedoucím Ruskem. To opravdu není na chlubení a koukání na někoho skrz prsty.
A na této morálně pokleslé základně má dlouhodobě fungovat (nejen) financování důchodců. Jaké to asi může mít vyhlídky?
Současná vláda se reformou snaží především odvrátit sociální nepokoje, které by mohly přijít. Nutno ji ale pochválit, že alespoň o něco usiluje. Bohužel pozdě. Důchodů se dost lidí ani nedožije, zmenší se procento těch, kteří by mohli pomáhat s péčí o vnoučata atd.
Problém se ještě prohloubí, pokud se vláda nedohodne s opozicí a ta uspěje ve volbách. Pak bude vše zase jinak. A zase se nedohodnou. U nás prostě v krizi umíme táhnout za jeden provaz. Z obou stran současně…
Důchod až od 70 let
Politici by měli budoucí důchodce připravit na to, že státní důchody budou (nejdříve) až od 70 let. Sice není ještě vše projednáno a schváleno, ale v návrhu reformy je s postupným posunem věkové hranice počítáno. Kde se zastaví není jen otázka demografie s průběžným financováním, ale i věštěním z politické křišťálové koule. Při pohledu na rozpočtové zadlužení však může jenom naivní snílek očekávat, že to tak hrozné nebude.
Proreformním argumentem je, že mladí lidé vstupují na trh práce později a prodlužuje se věk dožití. Méně je však bráno v úvahu, v jakém zdravotním stavu je člověk v 70 letech.
Pokud ale stát nevytvoří dobré právní podmínky pro práce seniorů, budou v evidenci úřadu práce, ve stavu nemocných či dosáhnou na jiný důchod. A systém zatíží stejně.
Je ale současně nutné zdůraznit, že naše populace natolik stárne, že
průběžný systém se otřásá v demografických základech a jenom státní důchody nikomu stačit nebudou!
Kdo ovšem z nastupující generace seniorů chtěl, mohl a měl informace, už se na stáří zabezpečil…
Specifické výdaje a potřeby seniorů (příklady)
Je nereálné očekávat, že po reformě se rozpočet důchodců zlepší. Ač i mezi nimi jsou rozdíly:
- Většinově ale nemají stejné výdaje, jako ostatní. Díky tomu lze vidět, že inflace spotřebního koše seniorů je jiná, vyšší.
- Sleva na jízdné v hromadné dopravě je zvýhodňuje. Jenže s přibývajícím věkem už ani necestují. Naopak si nechávají leccos (nákupy, obědy aj.) nákladně dovážet. V takové míře většinová společnost nenakupuje.
- Pokud jsou potraviny, léky, zdravotnické potřeby někde levnější, s přibývajícím věkem si senioři pro ně nejezdí. A nakoupí si vše v nejbližší (nejdražší) prodejně.
- Do výdajů jim i více vstupují náklady na bydlení (voda, energie atd.).
- Pokud platí nájemné (jedno z nejvyšších v Evropě), mají extrémně zatížený rozpočet. To platí i pro bydlení v domovech důchodců. Další příjem už si totiž nezvládnou zajistit. Naštěstí lze získat příspěvek na bydlení. Viz kalkulačka příspěvku na bydlení. Ovšem jak dlouho tohle hladová státní pokladna vydrží?
- Používaný obrat „mít důstojný a férový důchod“ je neurčitá představa. Dlouhodobě ale platí, že důchod od 40 % průměrné mzdy výše je přijatelný, kdo má nižší, míří k chudobě. Průměrný důchod a mzda letos činí 20 693 Kč a 43 967 Kč. To je 47,06 %. K chudobě naopak míří ten, kdo má výši důchodu 17 582 Kč a méně.
Česká správa sociálního zabezpečení
Tato instituce všem nastupujícím důchodcům vyměřuje výši důchodu. Ale je tu jedno velké ale. Podle toho, co u každého stran jeho práce a odvodů eviduje. Nikdo by proto neměl prověření evidence odkládat. Začít se zjišťováním lze třeba zde. Ať má každý dost času k dohledání starých pracovních smluv, svědků, kolegů z práce apod., kteří potvrdí pracovní minulost nového seniora.
Obvykle je problém v dávné minulosti. Mohou ale chybět i roky. Třeba z 90. let, kdy ČSSZ převáděla data na jiný systém. A ne vždy se to povedlo. Pokud ale za toto období nevyměřila penále, pojištěnec nejspíše platil.
Tanec
Stát nemá vodit občany za ručičku. Nemá být rozpočtově schodkový, zadlužený a závislý na cizích dotacích. Má mít malé výdaje, nízké daně a může rozumně investovat. V opačném případě mezi vším pomýleně tancuje a nedemokraticky nutí občany pracovat až do smrti.