Hlavní obsah
Aktuální dění

Letecká havárie v Jižní Koreji

Foto: 배부른 아이, CC BY 2,0 KR, https://commons.wikimedia.org

Havarované letadlo Boeing 737-8AS společnosti JEJUair, vyfotografované na mezinárodním letišti Gimpo v roce 2022. Registrační číslo HL8088.

29. prosince 2024 havarovalo letadlo v Jižní Koreji. Videozáznam zachytil poslední sekundy letadla před tragickým koncem.

Článek

Let Jeju Air 2216 je pravidelný mezinárodní let z letiště Suvarnabhumi poblíž Bangkoku v Thajsku na mezinárodní letiště Muan v Jižní Koreji.

Foto: LERK, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org

Odletová hala mezinárodního letiště Muan v Jižní Koreji.

Při snaze o přistání Boeing 737-800 nevysunul přední (ani zadní) část podvozku (na ruční vysunutí už asi neměla posádka čas). Nefunkční byly zřejmě i vztlakové klapky a klouzal smykem po břiše na ranveji jako po ledu až k pevné zdi, do které tvrdě narazil. Následně se letadlo vzňalo. Oheň byl uhašen po 43 minutách.

Tvrdý náraz byl způsoben i tím, že letadlo nemohlo brzdit ani změnit směr a ve skutečnosti narazilo na příliš blízkou zídku či (betonový) ochranný val za ranvejí radionavigačního systému (ILS) používaného hlavně v noci a za špatného počasí.

Navigační systém

Foto: U.S. Dept. of Transportation, Federal Aviation Administration, Public Domain, https://commons.wikimedia.org

Schéma přiblížení pomocí přístrojového přistávacího systému (ILS).

Mapy.cz

Zde si můžete přiblížit oba konce ranveje (mimochodem patří mezi ty kratší) a kousek za nimi ochranné zdi (val ILS). Přímý odkaz na mapu je zde.

V Google mapách lze najít i místo, odkud pochází video. Zde je val dobře vidět.

Co způsobilo nehodu

Podle prvních zpráv za nehodou může být horší počasí a hejno ptáků, ale to zatím zcela nevysvětluje, proč letadlo nevysunulo podvozek. Pozdější zprávy také uvádějí, že počasí v době nehody bylo dobré, bez větru, deště, mraků a viditelnost až 9 km. Zdá se však, že letadlo mělo problém i s hydraulikou.

Před nehodou již provedlo jeden pokus o přistání, průlet (go-around) a přistání opakovalo. Pravděpodobně kvůli nevysunutému podvozku.

Posádka dostala 6 minut před přistáním varování o hejnu ptáků a měla přistát z druhé strany ranveje. Krátce na to však vyslala nouzový signál May Day.

Místní televizní stanice MBC odvysílala záběry, které podle všeho ukazují na incident s ptákem nebo ptáky, když letadlo klesalo. Svědci vypověděli, že během klesání vylétaly z pravého motoru jiskry a šlehaly plameny. Předpokládá se, že to způsobilo nasávání ptáků do motoru.

Letadlo se dotklo země asi v polovině (nikoliv prahu) už tak krátké ranveje (2,8 km), čímž si výrazně zkrátilo brzdnou dráhu do nárazu. Za normálních okolností by ale dokázalo zastavit.

Video

Tragédie a nezvykle tvrdý náraz.

  • videozáznam nehody s patrným valem navigačního systému

Oběti

Na palubě bylo 175 cestujících a 6 členů posádky. Nehodu nepřežil nikdo z pasažérů a 4 členové posádky.

Mezi cestujícími byli dva státní příslušníci Thajska, ostatní byli Jihokorejci. Mezi nimi byl i muž narozený v roce 1946 (78 let) a chlapec narozený v roce 2021 (3 roky). Celkem pět dětí do věku 10 let.

Kapitán měl nalétáno 6820 hodin, druhý pilot 1650 hodin.

Pro leteckou společnost JEJUair jde o první nehodu s tragickým koncem.

Přežily

Dvě letušky (Lee a Kwon) s těžkým a středně těžkým zraněním přežily v ocasní části letadla, která se po nárazu od letadla oddělila.

Při vyprošťování byly při vědomí, ale dezorientované a nebyly schopny si vzpomenout na okamžiky od přistání do nehody.

Letuška Lee se na dotaz lékařů ohledně svého stavu a popisu zranění po převozu do nemocnice zeptala: „Co se stalo? Proč jsem tady?“.

Anketa

Bojíte se cestování letadlem?
Ano.
47,4 %
Ne.
52,6 %
Ano, ale když se před letem posilním alkoholem nebo si vezmu prášky, let zvládnu.
0 %
Celkem hlasovalo 19 čtenářů.

Zajímavosti

Podle tamního ministerstva dopravy vyšetřovatelé již z trosek letadla vyzvedli obě černé skříňky: hlasový záznamník z pilotní kabiny v 11:30 a záznamník letových údajů ve 14:24.

Letiště Muan je známo tím, že zde dochází k nejvyššímu počtu náletů hejn ptáků na letištích v Jižní Koreji. Důvodem je blízkost ptačích stanovišť u jezera Yeongsan a pobřežních bažin s přílivovými plochami.

Počet střetů s ptáky každoročně roste:

  • 2019 - 108
  • 2020 - 76 (letecká doprava ale byla výrazně utlumena z důvodu pandemie)
  • 2021 - 109
  • 2022 - 131
  • 2023 - 152

Před dvěma dny vyslala posádka nouzový signál „7700“ a let 8135 byl při letu z mezinárodního letiště Jeju do Beijing Pekingu Daxin odkloněn do Incheonu. Údajně z náhlých zdravotních důvodů jednoho z čínských cestujících, který si stěžoval na bolest hlavy a srdce a krátce měl upadnout do bezvědomí. Po třech hodinách letadlo znovu pokračovalo v původní trase.

Letadlo bylo vyrobeno v roce 2009 a do 9. února 2017 jej používala společnost Ryanair. 10. února 2017 bylo prodáno společnosti JEJUair. Bylo pronajato cestovní kanceláří pro vánoční zájezd do Bangkoku.

Uvedené informace vycházejí z dostupných zdrojů v čase sepsání článku (29. prosince 2024, 12:00) a aktualizace (30. prosince 2024, 5:00).
UPOZORNĚNÍ

A pokud chcete zajímavý příběh s přistáním (go-around) a dobrým koncem, tady je:

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz