Hlavní obsah
Finance

Jsem živnostník a nechci nemocenské pojištění. Proč?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

osvč

Stát běduje, že živnostníci nemají zájem o nemocenské pojištění. Možná by se naši zákonodárci měli zamyslet.

Článek

Pokud jste zaměstnaní, pak je pro vás samozřejmé, že když onemocníte, zaměstnavatel vám vyplácí náhradu mzdy od prvního dne nemoci za všechny pracovní dny. Od 15. dne nemoci vám stát vyplácí nemocenskou dávku za každý kalendářní den. Tak je to v pořádku. Platíte si odvody, máte právo na zajištění.

Jako OSVČ si platím odvody také. Zda menší nebo větší je věcí názoru a zabýval jsem se tímto tématem v jiném článku. Na nemocenskou dávku ovšem právo nemám. I to je dle mého soudu v pořádku. Pokud bych peníze od státu v případě nemoci chtěl, musel bych si platit nemocenské pojištění. Zde je kámen úrazu. Nikoliv v neochotě platit pojistku proti výpadku příjmu v nemoci, ale v nastavení samotné služby. Cena pojištění od státu začíná na necelých 220 Kč měsíčně. To jsou peníze, které opravdu stojí za to vynaložit výměnou za pokrytí části výpadku příjmu v době nemoci. Má to ale háček. Stát mi v případě, že mám toto pojištění, vyplatí v době nemoci necelých 150 Kč denně, což je opravdu málo, ale alespoň něco a tato částka platí při minimální výši pojistného. Pořádný „hák“ je ale v tom, že vyplácet začne až 15. den nemoci. Je jedno, jak vysoké pojištění bych platil, zkrátka prvních 15 dní mé nemoci jsem bez příjmu a státu je to fuk. V tomhle vidím opravdový problém. To je důvod, proč o pojištění od státu nejen já, ale většina OSVČ nestojí. Mrzí mě, že stát i v tomto případě živnostníky znevýhodňuje a navíc je očerňuje, když politici říkají, že OSVČ se nezajišťují proti nemoci, stejně jako se nepřipravují na důchod atd.

Opět říkám: Milý státe a nemilí politici, nejste schopni se o mě (za mé peníze) férově postarat ani teď a nejspíš ani v budoucnu. Nemám s tím problém, také od vás nic nechci, ani teď, ani v budoucnu. Také ale nechci, abyste nás označovali jako zloděje, kteří kradou peníze zaměstnancům, a zvyšovali nám razantně odvody!

Služby státu (ČSSZ) v oblasti nemocenského pojištění (a to nejen) jsou pro mě natolik žalostné, že raději platím pojišťovně částku násobně vyšší, ale se zajímavějším krytím výpadku příjmu v případě nemoci, úrazu, invalidity atd. Stejně tak pro případ důchodu, kterým se politici často ohánějí jako důvodem pro zvyšování odvodů, se raději zajistím drahými kovy, které stát nezatěžuje daněmi a prakticky o jejich vlastnictví neví a dalšími investičními instrumenty.

Jste OSVČ a platíte si nemocenské pojištění od státu?

Anketa

Jsem OSVČ a ...
Připlácím si nemocenské pojištění od státu
13 %
Platím si pojištění od pojišťovny
39,7 %
Nejplatím si nic
47,3 %
Celkem hlasovalo 330 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz