Hlavní obsah

Prodám nemovitost. Nechci realitku! Nebo…

Foto: Petr Hořák + ChatGPT 4o

Prodej domu bez RK je mnohdy větší práce, než prodávající čeká

Inzerátů na prodej nemovitosti skrz realitní kanceláře v letech stále přibývá a takzvaní „samoprodejci“ mizí. Je to logický trend. Přesto stále najdeme majitele, kteří realitní kanceláře striktně odmítají. Proč?

Článek

Mnoho majitelů nemovitosti si před prodejem stále říká, že raději prodají sami svépomocí, protože realitní kancelář je „oškube“ o provizi a prodat dům nebo pozemek přeci není nic těžkého. Jak to v praxi dopadne po několika týdnech až měsících? Majitel nemovitosti si naivně myslel, že si vystačí s několika fotkami pořízenými telefonem, strohým inzerátem na marketplace sociálních sítí a pár inzertních serverech. Bohužel jeho inzeráty stále „visí“ a jediní, kdo mu volají, jsou zástupci realitních kanceláří.

Čím to je? Tak předně, kvalitní makléř je jako kvalitní řemeslník. Je to jeho živobytí a chce jej dělat dobře, co nejlépe. Nevím, jak to máte vy, ale já nefušuji do oprav svého auta automechanikovi, do rozvodů v domě rozhodně nefušuji instalatérovi nebo elektrikáři. Tak to zkrátka je a ať každý dělá, co umí a já neumím, tudíž za to zaplatím. Sám bych si dům nikdy neprodával, makléře jsem před lety pozval i na konzultaci dědického řízení (samozřejmě šlo o nemovitost). Realitní makléř má znalosti a nástroje k tomu, aby určil reálnou hodnotu nemovitosti a zohlednil vše potřebné, nejen její stav, ale například i hodnotu okolních nemovitostí, obslužnost v daném místě a další faktory. Majitelé mají často přehnanou představu o ceně a nebo naopak netuší, že s kvalitní prezentací se jejich nemovitost dá zpeněžit i lépe než čekali.

Zatímco samoprodejce si k nafocení vezme svůj mobil, protože prostě „ten 100MPx je fakt třída“, realitní makléř pozve profi fotografa, má k dispozici dron pro fotografie z ptačí perspektivy a technologii k vytvoření detailní a reálné virtuální prohlídky. V kombinaci s tím, že umí psát inzeráty tak, aby byly pro potenciálního zájemce srozumitelné, chytlavé a s dostatkem informací, je velmi pravděpodobné, že jeho inzerát osloví mnohem širší publikum. Nehledě na to, že realitní makléř použije další možnosti zveřejnění, ke kterým se samoprodejce nedostane, například interní systémy, párující nabídky s poptávkami jiných makléřů, placené reklamy na sociálních sítích a předních českých serverech. Pokud je nemovitost ve stavu, kdy ani fotky od profesionála její prezentaci nevylepší, přichází na řadu tzv. home staging, kdy je využito grafických nástrojů k úpravě fotek tak, aby prezentovaly možný stav po rekonstrukci a nabídly tak kupujícímu například představu jeho domova. To si málokterý prodávající obstará sám, co naplat. Přitom taková vizualizace je pro zájemce nesmírně důležitá.

A tím to nekončí. Realitní makléř zařídí osobní prohlídky nemovitosti, prověří potenciální zájemce, aby se vyhnul spekulantům nebo problematickým kupcům. Pokud je zájemce solidní, pomůže mu i s vyřízením hypotéky, nebo naopak řeší existující zástavu na nemovitosti. Další klíčové body zahrnují zajištění právních úkonů, včetně převodu vlastnictví na katastru nemovitostí a uložení peněz do bezpečné advokátní úschovy a tím bezproblémové vyplacení peněz prodávajícímu,

Je to tedy opravdu jednodušší prodávat nemovitost svépomocí? Pro většinu majitelů nikoliv. A pokud si makléř za svou profesionální práci zaslouží odměnu, neměl by to být důvodem k odmítání jeho služeb, ale naopak ke zvážení spolupráce s někým, kdo může zajistit hladký průběh prodeje a maximální možný zisk.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz