Článek
Letní olympijské hry 2024 máme za sebou. A byla to krásná, mimořádná olympiáda. A pěkná podívaná pro televizního diváka. Věřím, že i pro fanoušky přímo na místě v Paříži. Měli jsme možnost vidět řadu skvělých výkonů, sporty, které běžně nevídáme, netradiční slavnostní zahájení i ukončení her. Paráda. Co na tom, že naši sportovci přivezli méně medailí, nežli se očekávalo. Vždyť je to sport, předem není jisté vůbec nic. A co by měli říkat třeba Finové – letos bez medaile. Nebo sousedi Poláci – jedna zlatá, jenom?
Mnohem důležitější, nežli jakákoliv medailová bilance, je přeci to, kolik lidí olympiádou žilo, kolik debat o sportu proběhlo a ještě chvíli probíhat bude. Olympiáda je právem označována za svátek sportu, je reklamou na sport a lví měrou se podílí na popularizaci sportu a pohybu. A to je dobře. Nádherný byl i Olympijský festival v Mostě, plný obětavých dobrovolníků trpělivě se věnujícím davům zájemců o vyzkoušení si sportovních aktivit. Radost by jistě měl i zakladatel novodobých olympijských her Pierre de Coubertin, kdyby věděl, jak jeho myšlenky pomohly k rozšíření sportu po celém světě. I když – možná, že právě on by se velice divil, jakáže to kauza proběhla v souvislosti s olympiádou v naší republice.
Důležitým prvkem novodobé olympijské myšlenky je pojem kalokagathia. Zkrátka se jedná o to, že s rozvojem tělesným by měl souviset i rozvoj duševní. Harmonie mysli a těla. V souvislosti s výše uvedeným by nemělo vadit, že se olympiádou nazývají i školní soutěže třeba v chemii, biologii či zeměpise. Proto řadu lidí překvapilo, že Český olympijský výbor měl s používáním olympijských symbolů ve školách problém. Opírá se při tom o Zákon č. 60/2000 Sb., o ochraně olympijských symbolik.
Laik by spíše čekal, že olympijští „výboři“ budou rádi, jak obrovský přesah symbolika má. V kolika oborech a oblastech se používá a propaguje tak olympijské myšlenky. Reklama zdarma. Olympiáda je prostě nejvíc i mimo sport. To je špatně? Ale co když nějaký školák nakreslí na záchodech místo obvyklých geometrických tvarů třeba olympijské kruhy? Ten si to tedy odskáče!?
Pánové si to nakonec vysvětlili. Tak hurá? Ministerstvo školství se domluvilo s Českým olympijským výborem, že školní olympiády mohou pokračovat. Ale – vznikne pracovní skupina, která vytvoří metodiku pro veřejnou prezentaci školních soutěží. A pak by se možná mohl vytvořit kontrolní orgán, který bude hlídat, zda vše probíhá, jak má. Kolik času, kolik práce, kolik papírů. Je taková regulace opravdu nutná? A co přijde příště? Co táborové olympiády? Přijdou na řadu drakiáda nebo kuličkiáda? Je přeci jasné, že jejich názvy čerpaly inspiraci u olympijských symbolik. Nebo budeme mít místo zeměpisné olympiády Mistrovství České republiky v zeměpise? Smí se využívat slovo mistrovství? Nebo si nějaký cech mistrů prosadí zákon o ochraně mistrovských symbolik?
Já vím, určitě to špatně chápu. Proč dělat věci jednoduše, tedy neřešit tak urputně názvy soutěží pro děti, když lze vytvářet pracovní skupiny a manuály. To jistě přispěje k zaměstnanosti a jediné správné propagaci olympijských myšlenek v České republice. A úvaha o plošném zákazu namísto zabývání se konkrétním případem je asi naprosto v pořádku. I přes to vše byla letošní olympiáda krásná. A už se těším na další.