Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jsou učitelé nositeli pokroku?

Foto: Petr Kopřiva

výuka

Učitelé mají obrovský potenciál být nositeli pokroku. Využívají ho? A jaký vliv má generační msta na proměnu českých škol?

Článek

Jsou učitelé nositeli pokroku? Toť otázka! Jaký má slovo pokrok vlastně význam? Uvedu několik definic. Podle Wikislovníku jde o změnu stavu k lepšímu, vzniklou něčím úsilím. Wikipedie popisuje pokrok jako koordinovaný krok dopředu, krok pro lepší společnost. Pokrok je ze společenského hlediska rozhodně žádoucí, ačkoliv se vždy najdou sociální skupiny, které mu nepřejí, nechtějí ho a nahlížejí na něj jako na něco obtěžujícího.

A jak definovat pokrok ve vzdělávání? Zeptal jsem se umělé inteligence: „Pokrok ve vzdělávání znamená zlepšování způsobu, jak se lidé učí, co se učí a proč se to učí. Jde o vývoj, který vede ke kvalitnějšímu, dostupnějšímu a smysluplnějšímu vzdělávání pro všechny!“ Souhlasím.

Věřím, že většina učitelů patří k nositelům pokroku. Učitelé mají přímý vliv na myšlení, hodnoty a dovednosti dětí a mladých lidí, formují společnost budoucnosti. Mají tak obrovský potenciál být nositeli pokroku. Řada učitelů využívá například projektovou výuku, diskuzní formy, klade důraz na duševní zdraví žáků, využívá nové způsoby hodnocení vedoucí k vnitřní motivaci, nebojí se techniky a v umělé inteligenci vidí pomocníka a příležitost, která se časem stane spíše nevyhnutelnou nutností, nežli nepřítele a překážku.

Není to ale automatické. Najdou se i tací učitelé, kteří, třeba i v dobé víře, lpí na zastaralých metodách a odmítají se učit novým věcem. Nebo už na to nemají sílu, protože jsou demotivovaní či vyhořelí. Sám jsem slyšel hovořit o své více než 50leté kariéře bývalou učitelku matematiky. Celý svůj profesní život se držela výukových metod, které jí předala její uvádějící učitelka. A ta je v té době již dobrých 30 let praktikovala. Spočívali na třech základech: tabule, křída, disciplína! To vše v dobré víře! Bez využití techniky, bez aplikace učiva v praxi, bez individualizace a bez diskuze! A to v době ICT technologií a nastupující umělé inteligence.

Dokážete si představit jinou profesi, jiný obor nežli školství, kde lze dělat věci 80 let stejně? Je to tak ve vaší práci? V kancelářích, továrnách, nemocnicích, kdekoliv jinde? Kde ještě se zastavil čas? Třeba vás nějaký obor napadá, mě ne. Přesto má lpění na starých metodách ve školách docela slušnou podporu. Jedná se však bohužel spíše o generační mstu, která vychází z pocitu nespravedlnosti a potřeby „vyrovnat účty“. Může se projevovat třeba větou: „My jsme to tak ve škole taky měli, tak proč by to měli mít oni jinak (a lepší)?“ Prostě udržuje zbytečné utrpení jen proto, že „to tak vždycky bylo“.

Odpovědět na otázku, jsou-li učitelé nositeli pokroku, není jednoduché. Vždy záleží na jejich osobnosti, přístupu, podmínkách, ve kterých pracují, a podpoře, kterou dostávají. Pokud však rodiče nepodlehnou zmiňované generační mstě a chtějí pro své potomky ve školách to nejlepší, měli by jim najít takovou školu, která pokrokové učitele podporuje.

Část textu byla vytvořena s pomocí nástroje ChatGPT (verze GPT-5, OpenAI) a redakčně upravena. Zdroj: odpověď vygenerovaná 15. 8. 2025.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz