Článek
Nastupující ministr školství Robert Plaga označil v nedávno zveřejněném rozhovoru rodiče za největší brzdu změn v českém školství. Zároveň uvedl, že zhruba polovina škol funguje výborně, moderně. A ta druhá část se za 20 let téměř nepohnula z místa, nepřijala ani přechod z osnov na rámcové vzdělávací programy (RVP) a právě takové zkostnatělé školy je potřeba změnit, hlavně na ně je cílena aktuálně spouštěná revize RVP. Tahle myšlenka mě jako pedagoga a rodiče v jedné osobě zaujala. Pojďme to trochu rozebrat.
Není tajemstvím, že rozdíly mezi českými školami jsou obrovské, jedny z největších v Evropě, na světě, ve vesmíru? Možná. Zhruba polovina základní a středních škol funguje progresivně, jde s dobou, reaguje na společenské potřeby. Bude to opravdu tím, že do těchto škol chodí děti moderně smýšlejících a pokrokově nastavených rodičů? A ty ostatní školy navštěvují potomci milovníků „starých dobrých časů“ či dokonce Mormoni? Pochybuji.
Pochybuji, ačkoliv rozdíly mezi regiony nepopírám. Kdo ale doopravdy zodpovídá za kvalitu a způsob výuky ve škole? Tušíte správně, že rodiče to nebudou. Ti mohou mnohé - pokusit se „vybrat“ pro své dítě školu dobrou, připomínkovat metody a formy vzdělávání ve škole třeba svou angažovaností ve školské radě nebo jen diskuzí na třídních schůzkách, konzultačních hodinách, dnech otevřených dveří a podobných příležitostech. Jsou škole partnerem a jako správný partner (alespoň většinou) naslouchají - pokud s nimi někdo mluví. Věřím, že většina rodičů vidí v učitelích odborníky nebo by si přinejmenším přála, aby jejich ratolesti odborníci vzdělávali. A správný pedagog musí být odborníkem i na komunikaci, hlavně s rodiči.
V naší škole máme program Začít spolu, protože… Zavádíme Učení venku, je to přínosné v… Integrované předměty jsou super, jelikož… Na prvním stupni přistoupíme ke slovnímu hodnocení kvůli… Čekají nás projektové dny, chceme… A mohl bych pokračovat. Rodiče nejsou hloupí. Musíme s nimi ale mluvit. Zdůvodňovat potřeby změn. Přesvědčený učitel dokáže rodiče „odbrzdit“ s velmi vysokou úspěšností. Posunu se dál - kdo má motivovat a přesvědčovat pedagogy k využívání moderních metod? A kdo je za to zodpovědný? Samozřejmě je to ředitel. A kdo má motivovat a přesvědčovat ředitele, aby nebyl brzdou?
Určitě má na fungování ředitele školy vliv řada faktorů - zřizovatel, již zmínění rodiče, školitel na funkčním studiu, manžel či manželka, ale metodicky školy, a tím i ředitele, vede ministerstvo školství v čele s ministrem. A není to jenom o tom, že ministerstvo řídí Českou školní inspekci, která dohlíží, nu… Chtěl jsem napsat, že na kvalitu výuky. To se do určité míry jistě děje. Ale máme tu dokumentaci. Hromady a hromady papírů, které na misce vah často převažují nad metodami, které jsou používány při výuce dětí. Bohužel i při inspekčních kontrolách škol. Je to hlavně o požadavcích ministerstva, které jsou po ředitelích vyžadovány.
Přesto, pokud hledáme brzdu českých škol, podepsal bych se pod to, že žádná neexistuje. Nikdo nezakazuje škole, aby byla skvělá! Dokonce všichni skvělé školy vítají, včetně rodičů. Co ale rozhodně českým školám chybí, je pohon. Motorem by mělo být ministerstvo, to by mělo tlačit na modernizaci, nedopustit reliktní výuku jako v 90. letech. Přesto se to děje. Řediteli, tomu zodpovědnému za chod školy, nikdo moc nepomůže. Tu káru tlačí často sám. Tým případných si musí sám vytvořit. Ale taky musí dohlédnout na to, aby na toaletách byly tampóny, aby byla škola pojištěná, aby fungovalo topení, tekla voda, nikam nezatékalo, bylo uklizeno, školník se neopíjel, musí školu zabezpečit, dohlédnout na finance , jednat se zřizovatele o nepedagogických zaměstnancích atd.
S panem nastupujícím ministrem rozhodně souhlasím v tom, že komunikace je základ. Dokonce věřím, že svou glosu o rodičích jako brzdách škol nemyslel zle. Bez podpory a pochopení rodičů nebude žádná škola fungovat dobře.





