Článek
Jakmile ponecháte vaše vozidlo na místě určeném k dobíjení elektromobilů, dopouštíte se takzvaného ICEingu. Jak tento fenomén, který již pronikl do našich končin, vznikl? O co jde a proč na místě určeném pro dobíjení nemohou parkovat ani elektromobily?
Elektromobily potřebují hustou síť dobíjecích stanic
Rozvoj elektromobility přináší nové situace, které by si řidiči ještě před několika lety ani nedovedli představit. Asi nejpalčivější z nich je otázka dobíjení takových vozů. V ideálním případě si majitel elektromobilu dobije vůz pomalým a šetrným způsobem doma přes noc. Jenže každý nemá rodinný domek a s ohledem na omezený dojezd elektrických vozů mnohdy nemusí ani takto dodaná šťáva stačit, což vede k rozvoji infrastruktury malých rychlonabíjecích stanic. Ty se jako houby po dešti začaly objevovat u nákupních center na úkor běžných parkovacích míst. A právě tam k takzvanému ICEingu dochází nejvíce.
Jak tato zvláštní zkratka vznikla a co znamená?
Pojem ICEing vznikl ze spojení počátečních písmen anglického spojení označující vozy se spalovacím motorem (internal combustion engine). Přípona -ing se pak v angličtině často používá ve spojení s určitou činností. Český ekvivalent nemáme, ale můžeme jednoduše hovořit o zabírání místa pro nabíjení a podobně.
Zabírání místa elektromobilům u nabíječek se začalo šířit v minulém desetiletí ve Spojených státech, kde u stojanů určených pro Tesly začaly hojně parkovat monstrózní severoamerické pickupy. Jestli schválně, či z nouze, těžko říci. ICEing se ale samozřejmě začal objevovat i jinde, kde se rozšířila infrastruktura rychlonabíječek. A řeší se i v našich končinách. Řidičům elektromobilů může způsobovat značné problémy a nelze se divit jejich frustraci.
Značení místa pro dobíjení elektromobilů
V Česku se můžeme setkat s různými variantami značení vyhrazeného místa pro dobíjení, z nichž některé nejsou dle mého názoru optimálně řešené. Většinou jsou však dobíjecí stanice značené jako vyhrazené parkoviště se symbolem dobíjecí stanice elektromobilů a dodatkovou tabulkou i nápisem „pouze po dobu nabíjení“, případně „max. 2 hodiny“ a podobně.
Jenže místo pro dobíjení v podstatě není parkoviště, ale spíše ekvivalent prostoru u stojanu na čerpací stanici pro benzinové a naftové vozy. A tam se nikdo zbytečně nezdržuje. Proto je podle expertů nutné taková místa opatřovat dopravní značkou „IJ7 čerpací stanice (elektro)“. Z toho jasně plyne, že nejde o žádné parkovací stání, ale pouze o stanoviště pro doplňování energie. A na takovém místě nemají co dělat žádné vozy s konvenčním pohonem, ale ani elektromobily, které zrovna nedobíjí.
ICEing jako nouze o parkovací místa
Web Fakticky.cz ještě zmiňuje jeden zajímavý aspekt ICEingu. Řidiči se jej sice pravděpodobně nedopouští kvůli provokaci elektromobilistů, ale spíše z nouze, když není na okolním parkovišti žádné další volné místo. A právě plochy, které byly z klasických parkovišť ukrojeny pro dobíjecí místa elektromobilů, často zejí prázdnotou. „Nikdy se tady nedalo pořádně zaparkovat a teď je parkoviště ještě menší. Nikdy jsem tu ještě neviděl elektromobil,“ říká pro výše uvedený magazín muž, který se dopustil ICEingu. Elektromobilů ale bude přibývat a dobíjecí infrastrukturu je nutné řešit chtě nechtě včas. Na místech vyhrazených pro invalidy také neparkujeme.