Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Peklo jménem denní svícení

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Petr Kutka

Mlha, sněžení, déšť či stmívání - i v takových podmínkách se najdou řidiči, kteří jezdí nedostatečně osvětleni.

Článek

V Česku je ze zákona povinné během dne svítit, ať je jakékoliv počasí. I během slunečného dne je svítící protijedoucí vozidlo mnohem lépe vidět než to neosvětlené.

Světly pro denní svícení je v současné době vybavena většina vozidel od klasických osobních vozů přes dodávky až po kamiony. Takové svícení je praktické a úsporné a pokud je dostatečná viditelnost, není důvod používat potkávací světla. Kámen úrazu nastává za horší viditelnosti, kdy denní svícení zkrátka nestačí.

Zákon č. 361/2000 Sb. o silničním provozu pod příslušnými paragrafy stanovuje za jakých situací a kdy se mají určitá světla používat. Třeba dálková světla je možné používat jen v situacích, pokud není vozovka dostatečně osvětlena a v případě, že někoho dalšího neoslňuji. Přední mlhová světla se zase smí užívat jen za mlhy, při hustém sněžení či dešti.

O denním svícení pak zákon hovoří takto: „Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.“ V praxi je to tedy tak, že denní svícení předními světly pro to určenými svítíme za dobré viditelnosti, abychom byli dobře vidět protijedoucími řidiči. Když se viditelnost během dne zhorší, použijeme světla obrysová a potkávací.

Všechno to zní jednoduše, ale realita na silnicích je mnohdy jiná. Při použití světel určených pro denní svícení totiž nesvítí zadní světla. Kvalitní denní LED osvětlení tedy sice může být jakž takž vidět protijedoucími vozidly, ale řidiči jedoucí za takto špatně osvětleným vozem mají přehled daleko horší.

V těchto dnech, kdy je horší viditelnost, brzy se stmívá nebo sněží, je používání pouze světel pro denní svícení přestupkem, za který hrozí pokuta. Hlavně je to ale nebezpečné.

Taková na zádi neosvětlená bílá dodávka během sněžení nebo šedý sedan bez rozsvícené zadní části vozu v době, kdy se stmívá, nepředstavují na našich silnicích žádné výjimky. Jezdí-li člověk denně větší počet kilometrů, tak za horší viditelnosti vždy někoho takového potká. Bohužel. Je to dáno tím, že řidič zkrátka na dostatečné osvětlení zapomene, denní svícení se zapne automaticky při výjezdu, ale podmínky se během jízdy zhorší a nebezpeční je na světě. Podobně někteří řidiči zapomínají svítit v tunelech.

Jak z toho ven? Nejsem odborníkem, ale říká se, že opakování je matka moudrosti. Zejména u profesionálních řidičů, což může být i řidič bílé dodávky na úvodní fotografii, by správné používání osvětlení vozu mělo být samozřejmostí.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz