Hlavní obsah
Umění a zábava

Taneční hudbu 90. let netvořil jen eurodance z Esa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Petr Kutka

Taneční muzika pronikla do našich končin v devadesátých letech a začala oslovovat především náctileté. Mnohé formovala televizní hitparáda Eso na Nově. Existovaly ale i jiné cesty.

Článek

Těm, jejichž věk začíná číslovkou čtyři a mezi něž patřím i já, se hudební vkus začal formovat někdy v polovině devadesátých let. Mám rád elektronickou a taneční hudbu, a proto mne zaujal i výše uvedený příspěvek o taneční muzice poslední dekády minulého století. Nabízím však na ni jiný pohled.

V devadesátkách ještě nebyl rozšířený internet, a tak byl přístup k nové progresivní muzice poněkud komplikovanější. Komu nevyhovovalo hodně komerčně naladěné Eso a neměl peníze na předražené kompaktní disky, musel se rozhlížet jinde. Česká televize začala v roce 1996 uvádět pořad jménem Paskvil, na Českém rozhlasu běželo několik zajímavých pořadů o alternativní a taneční muzice, Evropa 2 vysílala Dance Extravaganzu a Pražáci měli Rádio 1. Dobře se také dalo čerpat ze zahraničních televizních stanic, zejména z těch německých. Ke konci dekády se také o taneční scénu začala zajímat tištěná periodika, třeba časopis Trip (později Tripmag a XMAG) nebo Živel.

A jaké nezapomenutelné taneční hity, kapely a muzikanti kolují v žilách hudebních fanoušků dodnes?

The Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl

Podle mnohých je tahle skladba největším tanečním hitem devadesátých let. Britská dvojice Tom Rowlands a Ed Simons jej napsala v roce 1999 a kromě samostatného singlu také vyšla na jejich třetím albu Surrender. Před tím už duo přišlo s několika peckami jako třeba Life is Sweet (1994) nebo Block Rockin' Beats (1997). Mimochodem, Chemical Brothers stále tvoří, získali i Grammy a letos vydali odborníky vysoce hodnocené album For That Beautiful Feeling.

The Prodigy - No Good (Start The Dance)

Ještě než se Keith Flint stal v The Prodigy hlavním vokalistou (Firestarter, Breathe,…), koketovala skupina více s breakbeatem a ravem. V roce 1996 boural taneční parkety song No Good. Ten vyšel na druhém albu kapely, které se jmenuje Music For The Jilted Generation a obsahuje třeba i hity One Love a Voodoo People. Skladba byla dokonce i v oslavovaném Esu. The Prodigy stále existují, v prosinci dokonce vystoupí v Praze, ale bohužel již bez zesnulého Flinta.

Daft Punk - Around The World

Skladba Around The World z roku 1996 tak nějak reprezentuje celé debutové album francouzské dvojice Daft Punk. Tu zná i širší veřejnost hlavně díky singlu Get Lucky z roku 2013. Daft Punk již zanikli, jejich hudba je ale stále populární a ještě hodně dlouho bude.

Moby - Feeling So Real

Než se newyorský vegan přesunul do spíše ambientnějších poloh, uměl se do beatů pořádně položit. Na desce Everything is Wrong z roku 1995 kombinoval rave, punk a bůhví co ještě, ale posluchače nejvíce zaujal svižný singl Feeling So Real, který je dnes klasikou. Moby stále tvoří a aktuálně vydává předělávky svých nejúspěšnějších skladeb.

Underworld - Born Slippy

Skladbu z roku 1996 od britské dvojice Underworld zná mnoho posluchačů díky filmu Trainspotting. Underworld začínali koncem 80. let jako synthpopová kapela, jejich proměna ve více tanečně laděný projekt znamenal i zlom pro celou taneční scénu. Underworld také stále existují. Jejich posledním větším počinem je audio-vizuální experiment DRIFT Series.

Orbital - Halcyon On+On

Britští Orbital si publikum získali už koncem osmdesátých let. První takzvané „zelené album“ přišlo v roce 1991 a o dva roky později vydali „hnědé album“, ze kterého je pohodová hitovka Halcyon On+On. Kapela také stále úspěšně funguje a letos vydala povedenou desku Optical Delusion.

Leftfield - Afro-Left

Leftfield jsou pro mnohé symbolem taneční scény 90. let. Dvojice Neil Barnes a Paul Daley ve své tvorbě v roce 1995 inovátorsky propojila prvky techna a dalších stylů, které dosud taneční scénu míjely obloukem. Dalo by se říci, že Leftfield s nahrávkou Afro-Left z roku 1995 z desky Leftism učinili techno poslouchatelné a ne jen taneční. Pod pseudonymem Leftfield dnes figuruje jen Barnes. Loni v prosinci vydal zajímavou desku This Is What We Do, kde se třeba objevil jako vokalista frontman post-punkových Fontaines D.C.

Shamen - Ebeneezer Goode

Anglický projekt Shamen svého času milovali snad všichni pařmeni. Populární byl i u nás. Dokonce až tak, že český label Next Era vydal roku 1998 pod svojí hlavičkou jejich album UV. Skladba pochází z roku 1992.

Front 242 - Skin (Fur Coat)

V devadesátkách také doznívala vlna EBM. Front 242 patří mezi vrcholné představitele tohoto továrnou vonícího žánru, který umí být i krásně taneční. Příkladem je třeba tato skladba z hypnotického alba 05:22:09:12 Off z roku 1993. Belgická formace stále hraje a v blízké budoucnosti se představí i v naší metropoli.

Fatboy Slim - Right Here, Right Now

Norman Cook alias Fatboy Slim vydal v roce 1998 své druhé album You've Come a Long Way Baby, které otevírá tato skladba. Doprovází ji povedený videoklip s evolucí v několika minutách. Deska je podle recenzí nejlepším Cookovým albem. Brightonský rodák je ale především DJ a několikrát své umění předvedl i v Česku.

Faithless - Insomnia

A nakonec možná to nejlepší. Britská trojice Maxi Jazz, Sister Bliss a Rollo si vysnila tanečně ladění projekt, který by kombinoval trance, techno, rap s poetikou i hlubšími myšlenkami. Insomnia vydaná v roce 1996 je jedním z prvních singlů kapely. Maxi Jazzův strohý rap utnutý taneční pasáží vystřelil kapelu do nebeských výšin. Tam už bohužel zpívá i frontman, nicméně Sister Bliss a Rollo stále pokračují v tvorbě. Jejich poslední deska All Blessed vyšla roku 2020.

V devadesátých letech samozřejmě vzniklo kvalitní muziky daleko více a určitě jsem neuvedl vše. Tento článek je spíše připomínkou toho, že taneční muziku devadesátých let rozhodně nereprezentovalo jen Eso. Výběr byl daleko větší.

Anketa

Koho máte ze zmíněných interpretů nejraději?
The Chemical Brothers
25 %
The Prodigy
15,6 %
Daft Punk
3,1 %
Moby
9,4 %
Underworld
3,1 %
Orbital
0 %
Leftfield
3,1 %
Shamen
0 %
Front 242
15,6 %
Fatboy Slim
3,1 %
Faithless
15,6 %
Nic z toho, jsem depešák/depešačka.
6,3 %
Ani jedno, raději jsem měl/a Eso.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 32 čtenářů.

Zdroje: časopisy Tripmag, Živel a uvedené pořady

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz