Článek
Doba se mění a s ní dětské sny o budoucím povolání. Na tom není nic špatného, držet krok se soudobou technologií, je základem úspěchu. A tak dospívající před čtyřiceti lety chtěli být třeba kosmonauti, na přelomu milénia pak ajťáci nebo filmové hvězdy, dnes se vidí jako youtubeři a influenceři.
Jenže představa, že influencer jen sedne doma v pokojíčku před mobil a začne plnit sociální sítě videi, reely nebo fotkami a vše už pak půjde tak nějak samo, je naivní. I influencer, youtuber nebo gamer musí dřít. A jak ukazují nová fakta, může to být ještě horší.
Drsná realita východní Asie
Již před dvěma lety ukázal deník The New York Times v dokumentu, jak tvrdý byznys se okolo influencerů točí v Číně a jak je svět, který zejména mladé dívky prezentují ve svých příspěvcích, zcela odtržen od reality. Pokud máte rádi antiutopické romány Aldouse Huxleyho nebo George Orwella, tak tady se jen v obměněných reáliích odehrávají naživo. A nejen v Číně. Podobné informace prosakují i z jiných východoasijských zemí.
Byznys kolem influencerů mají v těchto končinách na starosti profesionální agentury, ve kterých pracují všichni ti, co vědí, jak na sociálních sítích zaujmout konzumenty. Markeťáci, manažeři, vizážisté, choreografové a náboráři - ti všichni dohromady vytvářejí iluzorní svět mladého influencera, který ale neexistuje. Ve světě sociálních médií existuje jen jeho jméno a jeho tvář. Vše ostatní je v podstatě podvod. Interiéry, ve kterých dospívající youtubeři či tiktokeři točí své příspěvky, jsou falešné, stejně tak jako jejich výstupy. Vše je dopředu připraveno od textu až po tanečky. A na nejnižším stupni této hierarchie je samotný influencer, který sledujícím streamuje svůj život a také nové parfémy nebo oblečení.
Náboráři tyto dělníky shánění přímo na ulicích. Vybírají je podle tváří. Nabízejí jim horentní sumy a slávu. Ve skutečnosti jde většina zisku z propagace do kapsy agenturám a takto najaté děti končí udření, s minimem výdělku, s depresemi a problémy ve škole. Ano, úspěch něco stojí, ale k němu cesta nevede přes potupné vykořisťování.
Social selling factory in Indonesia 🤯
— Linus (●ᴗ●) (@LinusEkenstam) August 20, 2023
This is UGC industrial mass production. This is a freaking factory.
Selling things online is changing so fast. Everything is changing so fast.
This is unreal pic.twitter.com/8rig77MGuR
Asijští streameři jsou hojně sledovaní i v našich končinách. Bezproblémový a bezchybný život, jenž ukazují na svých kanálech, může být pro nedospělé konzumenty, kteří netuší, že sledují podle scénáře natočenou fikci, nebezpečný. Jednak pro ty, kteří by se jim bez podpory agentur chtěli vyrovnat, což je pochopitelně extrémně těžké a konkurenčně se jim vyrovnat je v podstatě nemožné. Za druhé pak také proto, že asijští influenceři z fabrik mají všechno, co je snem dnešních teenagerů - iPhony, drahé oblečení a samozřejmě jsou krásní. To pak může vyvolávat zbytečný pocit méněcennosti u nedospělých konzumentů. Zkrátka to, co se skrývá za displejem, nemusí odrážet realitu.
K-pop je také výsledkem drsného náboru
Hudební styl K-pop (název odvozený od spojení korejský pop) kombinuje hip hop, RnB a klasický pop, ale v podstatě do sebe absorbuje všechny komerčně úspěšné hudební styly. U nás má aktuálně mnoho fanoušků a reprezentují jej zejména kapely složené z mladých chlapců či dívek.
Tyto jihokorejské skupiny také prošly obdobným extrémním náborem jako výše uvedení influenceři. Koreanistka Vladimíra Mazaná pro rádio Express FM prozradila, že k-popové hvězdy procházejí náročným výcvikem, musí mít dokonalý nejen zpěv, ale také tanec a vzhled, který je často upraven plastickou chirurgií. „Dokonalost je klíčové slovo,“ říká v rozhovoru Mazaná.
K-popové hvězdy jsou ale na rozdíl od influencerů z fabrik dobře zaplaceni. Bohužel i oni jsou ve spárech drsného marketingového byznysu a mnoho z nich tlak na maximální zisk nezvládá. Sebevraždu nedávno spáchalo několik k-popových hvězd.