Hlavní obsah
Internet a technologie

Jak nám AI může pomoci ve školách?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Aplikace ChatGPT

Vše začíná jednoduchým dotazem

Nový školní rok přináší nové velké výzvy. Jste na ně připraveni? Letošní rok bude ve znamení integrace umělé inteligence do našich životů a školství není výjimkou. Jak tedy AI správně využívat?

Článek

Loni na podzim jsme zažili raketový nástup výtvoru společnosti Open AI. I ve školních lavicích prudce vzrostl zájem o různé kecací aplikace. Samozřejmě. Kdo by se nechtěl zbavit nudných domácích úkolů pomocí jednoho dotazu v chatu. Někteří učitelé se okamžitě začali obávat. Na děti už líčí pasti a přemýšlí, jak by se dalo hned vše zakázat. Jiní učitelé se zase postavili do neutrálu a čekají co se bude dít a pak jsou tu samozřejmě ti, kteří ani neví co slovo AI znamená.

Jak doufáme, největší skupina kantorů už se samozřejmě celé prázdniny seznamuje s novými možnostmi a nadšeně vítá obrovskou pomoc a ulehčení v jejich práci, které s AI jazykovými modely přichází. Takže co ten kecálek vlastně umí a proč mi ulehčuje přípravu na nový školní rok?

Nejprve tedy k výběru pomocníka. Vybíral jsem mezi ChatGPT a novějším integrovaným kecálkem z prohlížeče Edge - Bingem. Ten má velkou výhodu v provázanosti s internetem, protože dokáže pracovat s webovými daty a současnými událostmi. To je super oproti ChatGPT, který čerpá jen ze zhruba 2 roky staré databáze. V komplexnosti a přesnosti odpovědí u mě však na celé čáře zvítězil právě ChatGPT. Zatímco Bing velmi často nepochopí složitější otázky, u ChatGPT se mi snad nikdy nestalo, že by byl úplně mimo. Občas se najdou chybky, většinou však vše vyřeší upravení dotazu.

Právě na vašem dotazu záleží vše. Kdo se naučí ptát se, je král a otevírá si cestu k netušeným možnostem. Vše je totiž omezeno jen vaší kreativitou. I moje cesta měla vývoj. Začínal jsem u prostých otázek, které jsem potřeboval do výuky a byl jsem líný je hledat. Například najdi 5 děl od konkrétního autora, vypiš všechny války a konflikty v 60. letech 20. st., nebo zobraz všechny státy EU i s datem jejich vstupu. (Screen v úvodu článku.)

Myslel jsem si, jak mi ten ChatGPT ulehčuje práci a že je to vlastně fajn. Ale pravda je, že jsem ho používal jen párkrát týdně. Potom přišla další etapa. Objevil sem, že ten kecálek umí i dávat zajímavé nápady na témata do výuky. Stačilo se jen správně zeptat.

Foto: Aplikace ChatGPT

Složitější dotaz na AI z oblasti dějin

No a nyní jsou prázdniny a já objevuji ještě krásnější krásy tohohle makáče, který tolik práce udělá za mě. Můžeme si spolu třeba udělat brainstorming.

Foto: Aplikace ChatGPT

Brainstorming s AI

Samozřejmě nápady jsou jen nástřely, které si upravím a přizpůsobím. Ale ta rychlost, se kterou vytvořím kreativní hodinu je nesrovnatelná s minulostí. Když se mi některý nápad zalíbí, mohu se na něj doptat dál.

Foto: Aplikace ChatGPT

Otázka na AI: Jak by měla vypadat hodina zaměřená na debatu komunismus versus kapitalismus?

Samozřejmě dostanu odpovědi i na specifické dotazy. Odpovědi AI nejsou zcela perfektní. Úplně mi ale stačí na to, aby mě přivedly na správnou cestu. Ty možnosti jsou fantastické a každý si je musí objevit sám.

Foto: Aplikace ChatGPT

Je libo nápady, jak začlenit dítě se speciálními vzdělávacími potřebami?

No a nakonec ještě zbývá děti ohodnotit. Známky patří do starého železa, takže se ptám nikoliv na známky, ale na to, jak dát dětem co nejlepší zpětnou vazbu a jak oni mohou dát zpětnou vazbu mně. Abychom věděli, jestli se nám ta hodina líbila.

Foto: Aplikace ChatGPT

Nápady na zpětnou vazbu

A to je vlastně vše. Je to hrozně jednoduché (přihlášení přes jakýkoliv Google účet + telefon), je to i zábavné (málokde potkáte tak slušného partnera do komunikace). Ale hlavně je to velmi užitečné.

A tím končí krátká ukázka, která měla představit, jak velmi jednoduše šetří ChatGPT můj čas při přípravě na hodiny. Mnoho lidí v AI botech hledá chyby a upozorňuje na jejich občasnou faktickou nepřesnost, proto je ale doporučuji využívat jako neomezený zdroj nápadů. Zatím nejsou bezchybné, nenechal bych je napsat za sebe například napsat vědeckou práci. Na druhou stranu jako zajímavý kámoš, který má prima nápady fungují perfektně. To co mi dříve trvalo hodiny, dnes zvládnu za 15 minut.

Samozřejmě ptám se i na další nápady, výzdoba třídy, úvodní hodina, atd. Možností je nekonečně a i já jsem teprve na začátku své cesty k poznávání umělé inteligence. Není ale na co čekat. Proč se připravit o možnost jak si ušetřit mraky svého času, zvlášť když je zadarmo a určitě se to bude nám všem do budoucna hodit. Pojďte si povídat s AI, třeba ušetříte kousek svého drahocenného času a možná vás to nakonec začne i bavit. :)

Autor je učitelem na 2. stupni ZŠ

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz